lördag 13 oktober 2018

Fortsatta vad/hälseneproblem. 4 pass löpning.

Var lite förväntansfull efter det helt smärtfria passet på gymmatta i söndags och hoppade på liknande känsla på tisdagspasset. Men det visade sig tydligt efter tisdags och torsdags-passet att skadan/känningen i vänstervaden vill vara med med betydligt längre än vad jag hade väntat mig. Det lite märkliga är att till skillnad från problemen med högervristen är att denna skadan inte känns något mellan löp-passen. Det har gått snart 3 veckor sedan senaste passet med fart och jag känner att jag tappar formen allt mer. Frustrerande när man inte kan komma upp i de höga pulserna längre. Funkar lite bättre på stigar, men känns även där. Bara på gymmattan som det funkat okej. Kanske att jag får hålla till där istället ett par veckor framåt? Något måste jag i alla fall hitta på för att komma ur denna negativa spiral.

Söndagen 7 oktober. Har känts okej i ben och fötter. På kvällen ett gympass. Inledde med 8 km löpning på gymmatta. Kändes bra i benen, Inga känningar på detta extremt mjuka underlag. Hade varit bra om det kunde kännas lika fint ute i verkligheten. Kände mig mjuk i kroppen i kväll.
Löpning på gymmatta. 8km, 5:56-tempo, 164 kadens, 132 mp, 50,2/49,8 balans.
Därefter cirka 20 minuters bål-träning + Funkgym. Kändes okej.

Måndagen 8 oktober. Lite stramt i höger-vristen under dagen, annars okej i övrigt. På kvällen ett gympass, inledde med 30 minuter CT, nivå 16, mp 102. Kändes okej i benen.
Därefter cirka 20 minuters överkroppsträning, kändes bra.

Tisdagen 9 oktober. Lite stramt i höger-foten. På kvällen blev det ett distanspass i Hagaparkens elljusspår, lite småkuperat, men inte så stora backar som i Spånen. Kändes bra inför passet, men så fort jag börja springa så börja det strama i vänstervaden, visserligen svagt. Men tillräckligt för att det ska bli lite kantig löpning. Delade upp dagens runda i 2, bytte skor efter ungefär halva sträckan. Från MBT till Adidas, I slutet på första rundan stramade det alltmer, efter skobytet blev det i alla fall inte sämre. Hade de hårda stumma inläggen i Adidas-skorna, var bara tur att jag hade dom med mig.
 Men som sagt känner mig ur form och får ingen fart i benen eller någon bra känsla i löpningen just nu. Klockans GPS, var allt annat än bra, har ungefärlig koll på varv-sträckan sedan tidigare och har justerat lite. Distans Hagaparken. Ca: 9,5km, 4:32-tempo, mp 142. Balans 49/51.

Onsdagen 10 oktober, Trots gårdagens stumma känsla så hade bara varit en aning stramt idag i vader och vrister. På eftermiddagen blev det en runda med MTB-cykeln i det sommar-lika vädret, runt 19 grader och vindstilla. Kändes okej i benen.
MTB-cykling Alvesta, 10 km, 26,7km/h , mp 118

Torsdagen 11 oktober. Har stramat lite i högerfoten, men vaden bra. På kvällen blev det ett rätt kort distanspass på Virdavallens löparbanor. Tyvärr så var det ett steg tillbaka, i alla fall om jag jämför med tisdagens pass. Stramade svagt men tydligt redan från början. Började med Adidas-skorna idag. Eftersom det kändes aningen bättre med dom i tisdags. Men efter 6 varv stramade det allt mer i vaden så jag stannade och bytte skor. Sedan blev det ytterligare 11 varv, med MBT-skorna. Kändes bättre med dom men sista 3-4 varven stramade det mer. Fanns ingen anledning att springa mer än så här idag. Tar bara ännu längre tid innan det släpper. Nu får det åter bli stigar ett tag, eller gymmatta. På mattan har det känts helt okej. Fast löpning enbart på matta vet jag inte om det är så bra på lite längre sikt. Fast å andra sidan så funkar det ju inget vidare med vanlig löpning just nu. Jag får ta ett pass i taget, och låta den dagens känsla bestämma typ av löp-pass.
Distans Virdavallen, 6,8km, 4:21-tempo, 147mp, 50/50 balans.

Fredagen 12 oktober. Har känts okej i fötterna under dagen. På eftermiddagen var tanken ett lugnt MTB-pass, men det blev inte så lugnt. Körde upp mot Hanaslöv via Spånen, när jag var högst upp på det gruslagda spåret utmed högra sidan på Hanaslövs-berget. Så såg jag att det var en orange stig utmärkt där. Jag fortsatte på den, till en börja brant och den gick mot toppen på berget, väldigt jobbigt att cykla där, på två ställen fick jag gå, det var i en brant uppförsbacke innan toppen där det var stockar som skulle cyklas över, hade alldeles för låg fart för att klara det. Därefter en brant nerförskörning i väldigt besvärlig terräng, så fortsatte det nerför och uppför på berget nordöstra sida. Fick gå och stanna på ett tre-tal ställen. Vid sådana här tillfällen märks det att man blivit äldre. För att kunna cykla bra i sådan här terräng måste man vara både modig och mjuk i kroppen. Våga släppa på över stock och sten. Det liknade mer trick-cykling än MTB-cykling. Men spåren var väl använda så det måste finnas de som fixar denna typ av cykling. För mig var det för avancerat. Tror jag skulle springa dubbelt så fort som att cykla på denna rundan. Ska prova vid något tillfälle, när löparkroppen känner sig lite piggare igen.
MTB, Spånen, Hanaslöv. 19,6km, 20km/h, mp 118

Lördagen 13 oktober. Kändes okej i benen på morronen. Blev 6km cykling till och från Fyllerydsskogen. Däremellan löpning på stigarna där. Känner inte till stigarna och eftersom det är ett myller och virrvarr av dom så är det lätt att bli lite vilse. Höll mig inom "säkra" yttre gränser så det gick ändå rätt hyfsat. Var lite stumt i vaden/hälsenan på vänsterbenet. Kändes inte så mycket som klockan visade. Förutom i uppförsbackarna. Fick kämpa för att efter nästan 1 timme komma upp i 10km. Just nu känns det inget vidare med löpningen. Det är frustrerande att inte längre kunna springa sig trött utan att det istället är olika känningar som begränsar. Möjligt att det måste till ett längre uppehåll nu?
Stiglöpning Fylleryd. 10km, 5:53-tempo, 136mp, 46,8/53,2 balans.
Cyklingen kändes i alla fall bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar