lördag 6 oktober 2018

Fortsatt vad-känning, 4 pass lugn löpning i varierad terräng.

Även om vaden blivit allt bättre under denna veckan så har det inte helt gått över. Inför dagens pass så kändes det bra men efter 8km så kom det tillbaka och jag kortade av passet, ändå ett fall framåt.
Känner dock att jag har tappat succesivt under hösten, allt högre puls i förhållande till tempo. Lite frustrerande men bara att acceptera och någon fart i passen får vänta tills vaden gått över helt och hållet. Måste först kunna köra ett helt pass utan känningar. Ändå skönt att det funkade en stund med vanlig löpning idag. Stiglöpning är bra men inte samma känsla som ett lite längre distanspass på "friska" ben. Har fortsatt med en del hoppövningar och olika indianhopp. Har trots allt känts okej i benen efter dom övningarna.

Söndagen 30 september. Har känts okej o ben och fötter under dagen. På kvällen blev det först löpning på gymmatta. Kändes bra, särskilt med tanke på gårdagens stela och stumma känsla. Mjukare i ben och kropp än vad jag känt på länge, inga direkta känningar under passet.
Gymmatta, löpning, 5km, 32 minuter, 154 kadens, 108mp, 49,5/50,5 balans.
Därefter cirka 55 minuters bål och Funkgyms-styrka. Kändes okej.

Måndagen 1 oktober. Har känts okej ben och fötter under dagen, men strax innan dagens runda lite stelt i vänster fotled. Hade tänkt vänta tills i morron med löpning. Men SMHI utlovar regn i morron så det fick bli en runda idag i stället. Hade ändå inte tänkt köra något hårt med tanke på vaden. Lite stumt i vänster/vrist/vad under rundan men inte ont. Lite konstig känsla, på stigarna funkade det helt okej, men när jag kom ut på en kort sträcka med grusväg så började det genast att strama lite mer. Sista km kändes det lite mer så det fick räcka med 8km idag. Cykel-transport till och från Spånen.
Stiglöpning Spånen, 8,25km, 5:52-tempo, mp 133, balans 48/52%

Tisdagen 2 oktober. Har varit lite stelt i vänster-vaden, annars okej i övrigt. På kvällen blev det först 15km på spinningcykel, nivå 12, 30 minuter, mp 106. Kändes okej i benen, men inge kraft till ökning, som jag först tänkte efter 5 minuter.
Därefter cirka 30 minuter benträning, excentrisk styrka, fort upp och sedan sakta tillbaka. Får vi se hur det blir på sikt, betydligt jobbigare än vanlig styrketräning, färre repetitioner och lite lägre vikter.

Onsdagen 3 oktober. Har känts okej i ben och fötter under dagen. På kvällen cykel till Spånen och sedan stiglöpning. Kändes inget i vaden i början sedan kom det smygande allt mer under rundans gång, dock en aning bättre än i måndags. Men benen kändes lite allmänt sega idag, kanske för styrketräningen igår. Sista 2km blev rätt jobbiga. Körde några minuters hoppträning efter löpningen men vaderna rätt stumma, så det blev väldigt kort tid med hopp i dag. Bra väder annars, runt 6-7 grader och klar och fin luft.
Stiglöpning Spånen, 8.09km, 5:36-tempo, 140mp, 48,4/51,6 balans.

Torsdagen 4 oktober. Har känts okej i benen, bara svagt i nedre delen av vänster-vaden. På kvällen blev det först 20 minuter spinningcykel, nivå 12, mp 102. Kändes bra i benen.
Därefter cirka 30 minuters bål och Funkgym, utom ben. Kändes okej.

Fredagen 5 oktober. Har känts okej i fötterna. På eftermiddagen blev det först spinningcykel i 20 minuter, nivå 12, mp 105. Kändes lite segt i kroppen idag. Därefter lite lugn överkroppsträning i 20 minuter, lite seg känsla där också.

Lördagen 6 oktober. Har känts bra i vaden om jag inte sprungit, lite stum i höger-vristen på morronen. Eftersom det känts bra i vaden så var tanken 15km distans, som jag brukar på lördagarna. Första 2km var kantiga och stela efter över en veckas löpning på enbart stigar, med kort steg. Dessutom fanns oron i bakhuvudet att vaden åter skulle ge sig till känna. Efter 3-4km så kändes det bättre och jag kunde slappna av i steget en aning. Pulsen dock rätt hög, även ansträngningen i förhållande till farten. Annars perfekta förhållanden, runt 11-12 grader, vindstilla och mulet.
Strax innan 8km började det strama en del i vänstervaden, inte ont men obekvämt. Genast blir det en spänd löpning och steget blir kantigt. Jag körde någon km till sedan avbröt jag passet precis innan bokskogen tar slut. Därefter körde jag cirka 15 minuters olika hoppövningar. Konstigt nog så funkar det hyfsat även om vaden inte vill vara med riktigt under löpningen.
Även om jag inte kunde fullfölja dagens tänkta distans så var det ändå ett fall framåt.
Distans Växjö, avkortat, 9,73km, 4:45-tempo, mp142, 49,1/50,9 balans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar