lördag 20 oktober 2018

Bättre i vaden. 3 pass löpning, varav 1 riktigt.

Efter lördagens pass med rätt så dålig känsla i vaden och rent allmänt stelt så blev det i veckan 2 långa pass "löpning" på gymmatta. Av någon anledning så funkar det helt okej. Då kan jag hålla på tills jag blir trött, inte som när jag springer på riktigt, då är det känningar som begränsat längden på passen. En del konstiga blickar riktas mot väggen där mattan finns. För mattan ligger i cirkeln där 8-9 andra "maskiner" finns som kallas för Funkgym. Till funkgymmet finns en lampa som skiftar i två sken, grönt och rött. cirka 40 sekunder grönt och 20 sekunder rött. Tanken är att man ska utföra arbete vid de olika stationerna vid grönt sken och vila vid rött. Men för mig blev det i veckan 2 pass med ungefär 60 minuter löpning på gymmatta, jag kommer ungefär lika långt som om jag sprungit på löpband, det vill säga 0 meter framåt. Men det blir ändå hyfsat löp-likt. Den stora fördelen är att landningen till skillnad från vanlig löpning blir väldigt mjuk och för fötter och ben extremt skonsam.

Söndagen 14 oktober. Har känts okej i ben och fötter. På kvällen blev det först 20 minuter på spinning-cykel. 20:10 minuter, 100mp. Nivå 12. Kändes lite segt i låren.
Därefter cirka 1 timmes styrka, Bål+Funkgym+Benträning. Kändes okej.

Måndagen 15 oktober. Har känts okej i fötterna under dagen. På kvällen blev det löpning på gymmatta, blev lite över 1 timme totalt. Torr luft gör att man känner sig torr i munnen fast man inte är törstig. Stannade varannan km för att dricka lite. Kändes okej i ben och fötter, var bara under 5-10 minuter mitt i passet som det kändes lite stramt i vänsterbenet, men bara svagt. Blev trött i slutet.
Löpning på gymmatta 10km. 6:11-tempo, 124mp, 163 kadens, 50,3/49,7 balans.
Därefter cirka 10 minuter olika hoppövningar, kändes okej i benen.

Tisdagen. 16 oktober. Har känts okej i fötter och ben. På kvällen blev det först spinningcykel, 20:05 på nivå 12, 98 mp, kändes okej i benen. Därefter cirka 40 minuters bål och benträning. Kändes bra.

Onsdagen 17 oktober. Har känts okej i benen. På kvällen blev det åter löpning på gymmatta. Lite hårdare idag, men sista 2km fick jag lite håll-känningar och sänkte lite på tempot. Blev trött i slutet. Kändes okej i benen, en aning stramt i vänster-vaden under km 3-4, annars inga direkta känningar.
 Löpning på gymmatta. 10km, 6:09-tempo, 139mp, 166 kadens, 51,3/48,7 balans.

Torsdag 18 oktober. Har känts okej benen. På kvällen blev det en runda med MTB-cykeln. Körde upp till Hanaslöv, via Spånen, kändes okej i benen.
MTB-Cykling Alvesta-Hanaslöv. 18,78km, 21km/h, mp 112

Fredagen 19 oktober. Lite stum i höger-vristen, annars bra. Strax efter lunch blev det stiglöpning i Spånen, Väldigt vackert väder, solsken och vindstilla, 10-11 grader, klar och hög luft, perfekt löpar-väder. Kändes lite tungt i början, så tätt inpå mat. Men å andra sidan bra på det sättet att det blev lite lugnare löpning. Kände inte av vänster-vaden något. Höll mig till stig mestadels för att inte fresta på för mycket. Lite kantigt löpning i övrigt. Men skönt att vaden i alla fall kändes så pass bra efter några dagars uppehåll från riktig löpning.
Stiglöpning Spånen, 5,37km, 5:25-tempo. 138mp, 50,2/49,8 balans.
Därefter cirka 10 minuters hoppövningar. Kändes okej i benen.

Lördagen 20 oktober. Lite ont om tid idag, då jag skulle följa med dottern på öppet hus på Katedralskolan. Det blev ett kort pass cykel i Växjö. Kändes okej i benen. Lite stramt i vaden vid vissa rörelser, efter passet. Precis efter cyklingen. Senare under dagen har det känts okej i ben och fötter efter gårdagens löpning.
Växjö med Hybriden. 10km, 21,8km/h. Mp 114

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar