lördag 15 september 2018

Osteopatbesök samt 4 pass löpning, 2 med fart, 2 på gymmatta.

Har varit en annorlunda vecka vad gäller löpningen, har även börjat att köra löpning på tjock gymmatta, för att hitta alternativ till löpningen men ändå så pass likt löpning men utan att påfresta fötter och vrister för mycket. Men som med allt här i livet så måste man ha tålamod innan man ser eventuella positiva resultat. Tiden får utvisa om detta är något att fortsätta med.
På onsdagen var jag hos Osteopat. Han kunde konstatera muskulär obalans i kroppen, det manifesteras på lite olika sätt, men är en av orsakerna till mina problem med högervristen. Jag hade en längdskillnad på 1,5cm på benen, om jag låg raklång på rygg pa massage-britsen, när jag satte mig upp på britsen så var det ingen skillnad. Så enligt honom så börjar obalanserna redan upp i ryggen.
Han jobbade på med min kropp och kunde när han var färdig få ner skillnaden till 0,5 cm. Det kändes helt okej i kroppen, framför allt så kändes det bra i foten första dygnet. Nu i slutet på veckan så har det kommit tillbaka lite stramhet i vristen. Men kroppen i övrigt känns bra. Undvek riktig löpning på torsdagen, för att låta kroppen återhämta sig på bästa möjliga sätt.
Lördagens löpning kändes helt okej med tanke på foten.


Söndagen 9 september. Har känts okej i fötter och ben under dagen. På kvällen blev det ett gympass, inledde med 20 minuter CT på nivå 16, mp 98. Kändes okej i kroppen.
Därefter 2km löpning i mjuk gymmatta, ca:14 minuter. mp 100. Lite sega ben i mattan.
Avslutade dagens pass med cirka 50 minuter bålträning + Funkgym, fast utan benfokus. Kändes okej.

Måndag 10 september. Har känts okej i foten under dagen. På kvällen blev det cykel till Spånen och sedan ett pass med samma sträckning som förra måndagen. Lite annorlunda upplägg dock, totalt gick det 20 sekunder snabbare idag, jämfört med förra gången. Men klockan mätte dagens runda 40 meter kortare. I alla fall, körde 90/90 sekunder hela sträckan. Inledde med 90 joggvila och sedan blev det varannan med fart. Känslan var att det gick snabbare under fartdelarna än vad klockan visade. Kändes inte riktigt lika jobbigt som förra veckans varannan 500 meter. Det blev 15 stycken med fart, den näst sista gick uppför och den blev i 4:43 tempo, väldigt trött på den. Den snabbaste blev i 3:39-tempo. När man kör så här korta med joggvila mellan, så blir pulsen relativt jämn under passet och det verkar som det blir svårare att få upp farten. Kanske att jag -undermedvetet- håller igen lite under fartdelen när jag vet att det är relativt kort vila mellan. Kände mig ändå rätt pigg i benen idag. Kändes bra i foten under passet.
Kuperade 90/90 sekunder. 10.01km, 4:22-tempo, 153mp, 50,4/49,6

Tisdagen 11 september. Har känts okej i foten under dagen. På kvällen blev det gymmet, först 10 minuter på spinningcykel, 5km, tid 10:31, mp 91.
Därefter 4 km "löpning" på gymmatta, Medeltempo 6:41, mp 108. Kändes okej i benen.
Avslutade med cirka 30 minuters bålträning, kändes okej.

Onsdagen 12 september. Blev ett tidigt cykelpass idag. MTB-cykeln, kändes okej i benen.
MTB, norr om Alvesta. 10km. 22km/h, 99mp.
På förmiddagen blev det ett besök hos en Osteopat här i Alvesta. Första gången jag går till den yrkesgruppen. Beskrev mina fot-problem, och därefter kollade han mig och ömsom masserade och lite lätt manipulation. Gjorde aldrig ont under behandlingen, ändå lite svårt att slappna av 100% då man inte jag inte visste vad som skulle hända. Han konstaterade att det fanns en del spänningar i kroppen, ända från ländryggen ner i ben och fötter. Även längdskillnad på de båda benen, mestadels på grund av spänningar och låsningar i musklerna. Det lite märkliga var att när jag satt upp på britsen var det ingen skillnad. Men när jag däremot låg raklång på rygg så skiljde de cirka 1,5cm. Han fixade till så gott det gick och när han var klar skiljde det 0,5cm. Lite lätt öm i ryggen nu på kvällen, men annars känns det bra i kroppen.

Torsdagen 13 september. Har känts lite i foten, men inget i vristen utan mer i den gamla stressfrakturen på ovansidan av foten, strax över tårna. Ville inte stressa med löpning så nära inpå osteopatbesöket igår. Så det blev "löpning" på gymmatta i stället, klockan verka mäta längden olika varje gång, denna gången körde jag på med högre kadens och puls, men tempot var enligt klockan det sämsta hittills, nåja, inte så viktigt. Känslan var ändå okej i fötter och ben, bara svagt molande på ovansidan foten. Löpning på gymmatta. 6km, tid 45 minuter, mp 121.
Därefter cirka 30 minuters bål och Funkgym.

Fredagen 14 september. Har känts en aning i foten, men inte mer än vanligt. På kvällen blev det först spinningcykel, nivå 12, mp 102, 20 minuter. Kändes okej i benen. Därefter cirka 30 minuters överkropps-träning. Kändes okej.

Lördagen 15 september. Lite stram i vristen på morronen. Men under förmiddagens löpning kändes det inget i foten. Kände mig relativt pigg i kroppen första 6-7km, sedan blev det lite tyngre i 3km i bokskogen, en del uppför också. Sedan körde jag farthöjning mellan 11-15km. Tanken var att inte gå på för hårt, utan med en kontrollerad känsla utan att gå på rött. Kom in i en bra ansträngning, pulsen dock högre än upplevd ansträngning under fartdelen. Lite svag motvind på de 2,5 sista km. Medeltempot blev 4:05 under dessa 4 km, med en spurt sista 400 meterna. Perfekt väder, runt 12 grader och svag vind. Mötte även löparna som sprang "Göteborgvarvets" 10km seednings-lopp. Hade lite tankar på att ställa upp i detta loppet för någon månad sedan, men har känt att jag inte fått till tillräckligt med bra pass för att kunna prestera okej utan att få ont efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar