lördag 18 augusti 2018

Sträckning/Träningsvärk i ländryggen, 3 pass löpning.

Sträckte till ryggen på måndags-kvällen, först förstod jag inte varför, men när jag började tänka bakåt lite så kom jag på att det troligtvis var när jag skulle starta den gamla gräsklipparen som det blev träningsvärk av något slag. Höll på i 5 minuter och drog med kroppen lätt framåtböjd, knyckande och lite i sidled. I alla fall på måndagen hade det gått ett dygn och det är ju då som träningsvärk brukar vara som värst. Det sträckte till lite grann när jag på kvällen böjde mig lätt framåt efter att dessförinnan spräckt lite ved i några minuter. Troligtvis var musklerna i ryggen trötta. Det har efter en jobbig första natt och efterföljande dygn sakta blivit bättre och nu har jag inte längre ont utan är mer lite stum och stel efter att ha varit still ett tag. I torsdags sprang jag igen, kände då av ryggen lite, men i dag så kände jag inget i ryggen. Dock har höger-vristen åter gett sig till känna. Känner att jag är en bit i från formen nu, vad gäller löpning. Men får försöka ha tålamod och så småningom hoppas jag åter få till lite mera fartpass.

Söndagen 12 augusti. Kändes en aning i foten framåt eftermiddagen, till dess helt okej känsla. På Kvällen blev det först Stiglöpning i Spånen, lite stum i vristen i början sedan lite bättre känsla. Tog det lugnt, något sliten i benen efter gårdagens löpning. Runt 18 grader och lagom varmt.
Stiglöpning Spånen, 5,87km, 6:04-tempo, 121 mp, 50,7/49,3 balans.
Därefter cirka 45 minuter bål och ben-träning på gymmet, kändes okej.

Måndagen 13 augusti. På kvällen blev det först roddmaskin på gymmet, 5km, tid 21:31, mp120. 169 i medelwatt. Segt i benen första 5-10 minuterna sedan lite bättre känsla.
Därefter cirka 35 minuters överkroppsträning, kändes okej.

Tisdagen 14 augusti. Blev ingen löpning idag, som det brukar på tisdagar. I går kväll, drog det till i ländryggen efter att jag böjt mig framåt. Kände direkt igen den tråkiga känslan av sträckning i ländryggen. Man vet direkt att det här går inte över på några dagar. Nu efter ett dygn så drar och sträcker det i ländryggen och varje rörelse måste ske försiktigt, värst är det att böja sig framåt.
Först kunde jag inte förstå varför, kom helt oannonserat, som det ju alltid gör. Men nu när jag tittar i backspegeln så beror det troligtvis på att jag på söndagseftermiddagen drog igång den gamla gräsklipparen. Svårstartad som vanligt, efter 4-5 minuter kom den igång efter ett ihärdigt dragande i startsnöret, lätt framåtlutad och en knyckande rörelse, bakåt och samtidigt lite i sidled. Kände inte så mycket då, mer än lite trötthet i ryggen. Men som all träningsvärk så kommer det värsta dagen efter.
Natten som gick var det svårt att sova hittade ingen bra, avslappnad ställning.
Löpning i dag var uteslutet med tanke på ländryggs-sträckningen igår kväll. Blev ett lugnt cykelpass till slut för att få lite genomströmning, försökte först med CT, men det kändes lite för obekvämt.
Spinningcykel, 10km, tid 20:51, 28km/h. 95mp.

Onsdagen 15 augusti. Bättre i ryggen i dag, men inte helt återställd ännu. På kvällen blev CT, nivå 16. 20 minuter, 102 i mp. I dag funkade det bättre, lite stum i ryggen men inte ont som igår.

Torsdagen 16 augusti. Ryggen lite bättre än i går, inte ont utan mer lite stumt och stelt. På kvällen blev det cykel till Spånen, kvavt och mellan 22-23 grader. Tog det rätt lugnt men pulsen ändå relativt hög. Kanske värmen? Kändes lite stumt i ryggen, särskilt i nerförsbackarna. Låren kändes bra, men precis i början så nöp det till lite i höger-vristen. Det släppte efter någon km och sedan kändes det okej. Sista 5km blev rätt tunga. Men det var lite stel och klumpig känsla i steget idag. Trodde det skulle vara lite piggare känsla efter 4 dagars löp-vila. Ändå nöjd att kunna springa igen.
Kuperad distans Spånen, 10,42km, 4:43-tempo, 144mp, 51,6/48  

Fredagen 17 augusti. Ryggen allt bättre men fortfarande lite stum, vristen på högerfoten tyckte tyvärr inte om att utsättas för löpning. I dag har det varit stelt i den. På kvällen blev det först CT, nivå 16 i 20 minuter, mp 104. Kändes okej i benen.
Därefter cirka 50 minuters styrka, kände av ryggen i en del av övningarna, inte ont utan mer stel och lite stum. Ändå bra att köra igenom kroppen.

Lördagen 18 augusti. Ryggen nästan bra, men lite stum i vristen på morronen. Noga uppvärmning och lite smörjning med tigerbalsam gjorde ändå att det kändes okej under passet. Däremot var det åter lite tröga ben och det kändes inte lätt idag. Lite högre puls än väntat jämfört med andningen och ansträngningen under passet. Brukar dock vara lite högre puls  på lördags-förmiddagar, inte så hög temp, 18-20 grader så värmen borde inte påverkat så mycket på pulsen idag. Måste ha lite tålamod nu och det brukar inte vara en av mina starka sidor.
Distans Växjö, 15,39km, 4:42-tempo, 143mp, 51,8/48,2 balans, recovery 25h


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar