lördag 21 juli 2018

Lite regn, fortsatt väldigt varmt. 4 pass löpning.

Det kom lite regn till slut, cirka 15mm, fördelat på 2 dagar. Därefter åter soligt och väldigt varmt. Efter lördagens rätt kuperade pass, fick jag åter lite känningar i muskeln precis ovanför högerhöften. Inför måndagens pass kändes det inget, men under det passet kom det tillbaka. Ett väldigt märkligt pass, efter att det känts okej första halvan så mer eller mindre kollapsade jag på den andra halvan, tog slut i benen. Därefter har det mest varit lugn löpning, dels för känningen men också för värmen, som plågar mig under löpningen, då pulsen lätt skenar iväg. Kan inte springa ännu tidigare heller, för då är jag fortfarande för stel i kroppen. Annars har träning gått rätt bra och jag har kört dubbla pass några dagar. Men märker att det blivit lite för mycket då jag känt mig mer sliten under andra passet denna veckan jämfört med förra veckan.

Söndagen 15 juli. Efter frukost blev det först en lugn rund med Hybriden, blev Dansjön runt. Vackert väder och det hade inte hunnit bli så varmt än. Inget regn i sikte. Såg dock att dom, i alla fall delvis, hade bevattningsanläggning på Dansjö gård.
Hybriden, Dansjön runt. 23km, 23km/h, 102mp.
Därefter cirka 1 timmes styrka på gymmet, körde hela kroppen.

Måndagen 16 juli. Fortsatt väldigt varmt, igår över 30 grader, utlovat liknande idag. Därför tänkte jag mig ett tidigt pass idag. Cyklade till Spånen och kom igång runt 8:30-tiden. Runt 22-23 grader vid start, men det kändes som det steg snabbt under passet. Rätt närma inpå frukost, men inget som påverkade i början. Efter förra löp-passet, kände jag av sträckningen i högersidan igen, strax över höften. Första gången jag kände var direkt efter årets Växjölopp. Då gjorde det så ont de första dagarna efter loppet att jag inte sprang alls. Inte lika illa denna gången och jag kände inget innan dagens pass men under passet och nu några timmar efter känner jag det igen.
Första halvan kändes det okej idag men sedan blev det väldigt tungt, sista 4km var helt utan kraft. Pulsen steg upp till 155-160 men farten "bara" runt 4:40-tempo. Andningen var inte heller så ansträngd. Måste varit kombinationen av värmen och den tidiga timmen som gjorde att det blev så här tungt. Kändes som att jag hade 10 kg extra vikt, även tungt att andas den varma och kvalmiga luften. Frågan är om sådana här pass ger något överhuvudtaget? Eftersvettades över 60 minuter.
Kuperad distans. 10,49km, 4:36-tempo, 149 mp. 50,8/49,2 balans.

Tisdagen 17 juli. I eftermiddag kom det äntligen lite regn, en åskskur som höll på i 30-40 minuter, kom 2-3mm i alla fall. Innan  skuren runt 30 grader. Men prognoserna framöver, har inget regn i sikte de närmaste 10 dagarna. Har känt lite i muskulaturen ovanför högerhöften. Men på eftermiddagen lite mjukare känsla.
På morronen blev det först MTB-cykel körde ut mot Gåvetorp, 200 meter efter vägskälet upp mot Ryd så går det en grus/skogsväg upp mot nordligaste toppen på "Hanaslövsmassivet" Backen är hela 2,3km lång och det går bara uppför. Även om det är flackt första 1,5km, men sedan brantar det till rätt ordentligt. En bra backe att köra låååånga backintervaller. Får se om det händer någon gång framöver. MTB-cykel. Norrut. 19km, 23 km/h. 107 mp.
Därefter till gymmet och cirka 60 minuter styrka. Hela kroppen, men knappt inga benövningar, huvudfokus på bål och överkropp.
På kvällen tog jag bilen till Svanebro och ett mycket skönt bad i Helgasjön. Det bästa är att köra med luftkonditioneringen avstängd, så att man blir extra varm innan det är dags att hoppa i. Väldig skönt i vattnet, runt 23-24 grader. simmade nog i 20 minuter.

Onsdagen 18 juli. Betydligt svalare denna dag. Till och med lite lätt regn under dagens runda. Blev cykel upp till Spånen. Känningen i högersidan var bättre idag, men för att vara på säkra sidan så valde jag stiglöpning idag. Blir ett kortare steg då och det drar inte lika mycket i den muskeln då. Kändes bra och kände bara väldigt svagt under stiglöpningen. Efter 4km på stig så avslutade jag med 2km i elljusspåret. Tog det lugnt även där. Kändes okej. Sista 500 meterna ökade jag en aning och då kände jag lite mer i muskeln ovanför höftbenet.
Stig+ Elljusspår, 4+2km, 6,18km, 5:18-tempo, 128mp. 50,1/49,9 balans.
Därefter till gymmet och cirka 15 minuters ben-styrka.
Sedan några timmars skruvande tillsammans med dottern, för att få i hop ett skrivbord och stol. Gick bra till slut även om jag inte var riktigt nöjd med utseendet på bordsskivan, var och bytte en gång, men den andra var i princip likadan. Ringde till affären och diskuterade en stund. Men dom ville inte dra av på priset, dom hade även kollat övriga som fanns kvar i lager, dom såg likadana ut.
Sen hävdar dom att ek-laminat kan se ut så. Det är märken från någon maskin under lacken. Inte jättemycket men dock synligt. Då ska man veta att jag inte är speciellt noggrann med sådana saker. Det märkliga är att bordet som dom visar i affären inte hade dessa märken, då hade dom väldig tur när dom skruvade ihop det bordet?!
Sedan var det så att denna tillverkaren gått i konkurs, jag misstänker, dock min högst personliga och kanske något konspiratoriska tanke, att dessa bord är "feltillverkade", blivit undanställda, i den numera konkursade fabriken. När sedan konkursförvaltaren försökte räddas vad som räddas kunde så sålde han dessa bord billigt till "min" möbelhandlare. Så typiskt.
Jag fick ändå möjligheten att åka tillbaka och få pengarna tillbaka, så jag ska inte gnälla mer över det. Men tiden rusade iväg och dessutom så var det rätt form och storlek på bordet, jag visste att det skulle ta runt 2-3 timmar att skruva ihop det, så att åter åka tillbaka med detta och sedan börja leta efter ytterligare ett bord blev för mycket. Dottern tyckte till slut att vi ändå skulle köra på detta bord. Men hon sa att hon aldrig skulle köpa något från den affären igen. Det har jag också sagt en gång i tiden, när jag blivit "lurad".
Men ändå återvänder man? Ja, ibland undrar man varför man sätter sig själv i sådana här situationer?
Tyvärr är det nog så att jag är lite för bekväm och en aning lat. Därför väljer jag den lokala butiken framför andra, för att slippa köra långt till nästa affär. Dessutom tror så försökte jag en gång i Lammhult, men blev delvis även där besviken på vad jag fick hem därifrån. Så det är nog ett genomgående problem i den branschen. Kanske därför som de är så mycket finstilt på baksidan av kvittot?!
Vi fick ihop bordet bra annars och förutom bordsskivan så fanns det inget att klaga på. Dottern imponerade på mig med sin noggrannhet i att läsa instruktionerna. Tillsammans så fixade vi bra. Stolen var dock helt felfri, så denna möbelhandlaren tillhandahåller även möbler som inte är felaktiga. Även om just jag verkar ha svårt att finna dessa.
På kvällen blev det till gymmet och ett roddpass på 5km, var segt i kroppen, inte så konstigt kanske.
Tid 21:55, mp 116, medlewatt 160.

Torsdag 19 juli. Lite stelt i hela kroppen på morronen, men släppte efter några timmar. Blev cykel till Spånen och därefter en Stig+Elljusspårs-runda. Körde 6 varv på en runda som har ungefär 700meter stig och 400 meter elljusspår. På det 4+5:e varvet sprang jag på lite hårdare på 400 meters delen. Blev 3:55/3:44-tempo på dessa 2. Kändes en aning i känningen ovanför höften. Annars okej känsla i övrigt. Stig+Elljusspår, 6,6km, 5:38-tempo, 138mp, 50,6/49,4 balans
Därefter till gymmet och cirka 45 minuters bål+funkgym. Kändes helt okej i kroppen.
På eftermiddagen tog jag och dottern en cykel-runda, i hennes tempo. 11,7km, 18km/h, 87mp.
Var varmt och till skillnad mot innan de 2 senaste dagarnas regn så var det nu också fuktigt i luften. Men regnet behövdes och det som kom totalt dessa dagar, runt 15mm, räcker inte långt, tyvärr. Enligt prognoserna ska det åter bli torrt och varmt de närmaste 10 dygnen.

Fredagen 20 juli. Ännu en dag som inleds med strålande solsken från en blå himmel. Nu när vi kommit en bit in i juli så blir ljuset och solskenet lite annorlunda mot tidigare, lite blekare och ett lätt dis lägger sig mellan solen och oss. Den där riktigt klarblå himmelen visar sig sällan denna tiden på året. Men idag på morronen var det nästan klarblått. Dagen inleddes med en cykelrunda med MTB-cykeln. Började lugnt, sista 4km tryckte jag på lite hårdare i svagt utförslut i sidvind. Kändes bra i benen i dag. MTB-cykling norr om Alvesta, 15,22km, 24km/h, 113mp.
Därefter till gymmet och cirka 30 minuter ben och bröst-styrka.

Lördagen 21 juli. Värmen och solskenet fortsätter. Blev en runda i Växjö idag. Körde den numera vanliga rundan. Tog det lugnt i värmen. Kände av högersidan en aning, kom rätt tidigt in i passet, men blev inte sämre under passet. Ökade farten lite när jag kom ut till Växjösjön, pulsen rusade upp på tröskelnivå rätt fort, trots att farten var runt 4:25-tempo. Troligtvis värmen, eller så är jag inte i bättre form just nu. Svårt att veta då det aldrig ges tillfälle att springa i mer "normala" temperaturer.
Stannade när jag kom till badplatsen på östra sidan om Växjösjön. Stretchade i 5-10 minuter sedan ett svalkande dopp, otroligt skönt. Därefter en lugn nerjogg på 2km. Var sliten i benen då.