söndag 6 maj 2018

Växjöloppsvecka med 3 pass löpning.

Har varit en annorlunda vecka, igen. När man ska springa Växjöloppet så innebär det en del förberedelser inför loppet men också en del "uppstädning" efteråt. Har haft känningar i höger-sidan av magen efter loppet. Men det blev bättre för varje dag och inför gårdagens löpning så kände jag i princip ingenting. Men under lördagens runda så kom det tillbaka efter cirka 5km. Efteråt gör det lite ont när jag går. Så nu blir det nog att ta det lugnt ett par dagar till, när det väl blir löpning får det åter bli stig-löpning. Det brukar tyvärr bli så här för mig efter Växjöloppet. Det är så stor påfrestning på kroppen, trots att det bara är 10km, så det blir nästan alltid någon känning efteråt. Som väl är så kändes fötter och ben okej i går. Konstigt att det kan kännas ont vid löpning över höft-nivå.
Otroligt vacker tid nu. Soligt och varmt och en natur som vaknar till liv. Egentligen skulle man vara ledig från början av maj till sommarens slut. Man kan undra vad det är för liv vi lever egentligen. Med allt detta välstånd och överskott materiellt så har vi ändå inte förmåga att skapa bättre liv? Är det en naturlag att människan ska jobba 8 timmar om dagen? Varför händer inget på det området?
Jag ska inte bli politisk här. Men ibland är det svårt att låta bli.

Söndagen 29 april. Har känts okej i foten. Hade först tänkt mig lugn stig-löpning. Men det blev ett cykel-pass i Alvesta i stället.. Kändes bra i benen.
Alvesta cykling, Hybriden, 10km, 23km/h, mp 101.

Måndagen 30 april. Klämdag och en ledig måndag, inte att förakta. Har börjat känna mig lite anspänd av morgondagens begivenheter. Hade tänkt mig ett kort löp-pass i samband med dagens cykelrunda men hoppade över det, lika bra att spara benen tills i morron. Kanske tur det för på eftermiddagen åkte jag och dottern buss till Växjö, för att kolla upp hållplatser inför hennes praktik hos D om några veckor. Bussen stannade inte där vi tänkt och det har blivit mycket promenader under dagen.
Cykelturen kändes bra och det var rätt lugnt, lite jobbigt i motvinden.
Hybriden i Alvesta, 10km, 21km/h, 96 i mp.

Tisdagen 1 maj. Så var det åter dags för Växjöloppet, mitt nionde i rad. Har haft bra förberedelser och inga förkylningar som stört under våren. Jag hat kört på med fartpass så mycket kroppen orkat. Det enda som saknats är de lite längre tempo-passen, har bar kört 4km som längst. Det är lite för kort. Har inte haft den rätta inställningen till det under vintern. Det krävs mycket mentalt inför sådana pass. På det sättet är löpning obarmhärtigt, om man inte gör jobbet innan så går det inte få ut perfekt resultat på tävlingsdagen.
Allt har annars varit perfekt de sista dagarna inför dagens lopp. Var nervös som vanligt idag och var väldigt osäker på hur det skulle kännas efter 5km. Bra temp, runt 15 grader, regn i går, så inte speciellt mycket pollen i luften. Dock en lite irriterande vind. Men från sv, så mer medvind än motvind, i alla fall runt Växjö-sjön de sista 3,5km. Det blev en snabb start, som vanligt, 3:44-tempo på den. Kändes okej och jag kom snabbt in i andningen. Sedan något långsammare på den andra 4:02 på den, uppför. Sedan 3:53 på den 3:e. Kändes rätt lätt fram hit. Därefter fick jag bitvis ta i rätt hårt för att få en rygg i första motvinds-partiet. Lyckades komma i fatt ett litet gäng. Från här så tittade jag inte längre på tempot på klockan, utan gick helt på 3-taktsandningen. Det kändes under full kontroll från 4-9km, inga direkta svackor, hög ansträngning, men inte outhärdligt som det varit vissa år. Känslan var runt 3:55-tempo och jag var rätt säker på att komma in under 40 minuter. Men tempot hade varit lite för långsamt mellan km 4-9, mellan 4:01-4:07 låg km-tiderna på. Sista km blev extremt jobbig. "Gänget" jag sprungit med orkade inte riktigt i motvinden, så sista 3-400 meterna gick jag förbi. Hade fortfarande inte koll på klockan. Med cirka 40 meter kvar såg jag dock mål-klockan, insåg då att jag inte skulle komma under 40 minuter.
Först lite besviken över att inte kommit under 40 minuter. Men när jag går igenom loppet i huvudet efteråt så hade jag inte kunnat springa fortare idag. Fick en hyfsat bekväm resa med jämnt tempo i den lilla klungan jag var i, men hade inte kunnat gå på mycket hårdare heller utan att spränga mig i slutet, hade jag ökat lite så hade det i stället blivit ensam-löpning och i motvinds-partierna hade jag fått betala ett högt pris. En tröst i sammanhanget är att jag i alla fall fick en bättre placering än förra året. Så kanske ett tecken på att det var ett rätt tufft Växjölopp i år.

Onsdagen 2 maj. Har känts okej i kroppen med tanke på gårdagens lopp, men träningsvärken kommer nog i morron. Har känt stelhet i höger-sidans mage, lite märkligt vet inte om det är från loppet eller att jag grävde i landet i förgår?, samt lite stum i vristen, men inte mer än vanligt.   På kvällen blev först CT, nivå 16, i 20 minuter, mp 96, kändes okej i benen. Därefter 20 minuters bålträning, kändes bra i kroppen.

Torsdagen 3 maj. Lite stumt i höger-vristen, annars okej i övrigt. Blev ett pass stiglöpning på kvällen, kände lite stelhet i vristen annars hyfsat pigga ben. Skön luft i kväll, är nått speciellt med att springa på stig efter en lång arbetsdag, som en mental dusch.
Stiglöpning Spånen, 4:13km, 5:23-tempo, 129mp.
Därefter cykel till Gymmet för att köra cirka 25 minuters överkroppsträning. Kändes okej, men har tappat en del i styrka sista veckorna.

Fredagen 4 maj. Lite stum i vristen, samt lite svag träningsvärk på höger sida av mage/höft. Blev 2 cykelrundor idag, först en med dottern på 12km i hennes tempo. Lite senare på kvällen en runda norr om Alvesta. Vackert ute nu, våren är på väg, fortfarande i sin begynnelse men ändå. Längtar lite efter de lite längre cykelrundorna men får hålla mig till tåls lite till, vill gärna att det ska bli lite varmare först. Norr om Alvesta med Hybriden, 18,5km, 24,5km/h, mp 109.

Lördagen 5 maj. Lite stumt i vristen på morronen. Blev kuperad distans uppe i Spånen denna lördag. Kändes okej i fötter och ben, men fick känningar i magmuskulaturen på höger sida, precis över höften, efter halva rundan. Har varit lite svagt molande sedan loppet. Men har blivit bättre och bättre, men efter löpningen idag, så känner jag igen, när jag går. Känns inget när jag är still eller sitter. Rätt så tung känsla i benen idag, vet inte om det är loppet eller gårdagens cykling som sitter i benen. Fint väder i alla fall.
Kuperad distans Spånen, 11,34km, 4:34-tempo, 145mp, 51,3/48,7 balans.