lördag 28 april 2018

Förbererande pass, inför Växjöloppet, 5 pass löpning.

Det har varit en annorlunda löpar-vecka, korta pass, för att inte slita för mycket på kroppen. Jag har kunnat springa på hela våren, det enda som jag inte fixat som jag borde är de lite längre tempo-passen. Så jag har varit osäker på kapaciteten över lite längre sträckor. I tisdags blev det i alla fall ett lite längre pass på 4km fart. Jag fick visserligen slita ont de sista 2km av detta passet. Men sett över 4km så var det ett bra pass, i halvkuperad terräng och med lite högre fart än väntat. Nu gäller det bara att klara av det i 10km, det är en annan sak ock kräver pigga ben den dagen.

Söndagen 22 april. Har känts bättre än väntat i vristen. På kvällen blev det stiglöpnings-pass i det vackra vårvädret. Kändes bra i fötter och ben i det lugna tempot, lite märkligt eftersom det var så stumt i vristen under gårdagens löpning.
Stiglöpning Spånen, 4.1km, 5:45-tempo, 119mp, 50,2/49,8 balans.
Därefter gymmet och cirka 30 minuters bål och Funkgym. Kändes okej.

Måndagen 23 april. Har känts okej i foten. På kvällen blev det först CT nivå 16 i 20 min. Mp 95.
Kändes okej. Därefter 15 minuters överkroppsträning. Körde med reducerade vikter, kändes okej.

Tisdagen 24 april. Har känts okej i foten. 1 vecka kvar till Växjöloppet och jag har känt mig väldigt osäker på formen, inte provat lite längre pass med fart. I dag blev det i alla fall ett pass på 4km med fart. Sprang en runda vid Lekaryd-Hanaslöv, lite kuperat och mestadels på grusväg. Rätt blåsigt, men hade nog mer nytta än onytta av vinden,  på de allra öppnaste partierna hade jag medvind. Medeltempot blev något fortare än väntat. Men ansträngningen väldigt hög sista halvan, gick mer eller mindre på max då. Hade 3-taktsandningen som regulator, men eftersom det var lite ryckig vind och en del motlut så var det lite svårt med rytmen. Inga känningar under passet, däremot stum i vaderna under nerjoggen.
Hög tröskel, Lekaryd-Hana, 4,03km, 3-50-tempo, 159mp, 50,6/49,4 balans. Recovery 19h.

Onsdagen 25 april. Har känts okej i foten. På kvällen blev det cykel till Spånen, sedan Stiglöpning, lite stum i vristen inför rundan. Men annars kändes det okej i övrigt under rundan.
Distans Spånen, 4,04km, 5:43-tempo, 120mp, 51,2/48,8 balans.
Därefter till gymmet och cirka 15 minuters bål-träning. Kändes okej.

Torsdagen 26 april, Lite stum i vristen under dagen. På kvällen blev det cykel till Spånen, sedan ett distanspass.  Hade MBT-skorna. Kändes rätt stelt och stumt idag. 3:e dagen i rad så inte så konstigt. Glömde pulsband, uppskattat i stället.
Kuperad Distans Spånen, 7,86km, 4:47-tempo, 136mp.

Fredagen 27 april. Stum i vristen under dagen. Det blev en tidig runda med Hybridcykeln. Kändes okej i benen, vristen känns inte när jag cyklar.
Hybriden norr Alvesta. 10km, 22km/h, 105mp,

Lördagen 28 april. Lite stum i vristen på morronen. Inledde dagens träning med 10km cykel i cirka 30 minuter, cirka 22km/h.. Därefter till D för att hämta löparskorna och sedan ett kort pass med korta fartinslag i slutet av passet. Ville dels chocka kroppen med lite högre fart dels testa 2 par olika skor. Adidas Boston 6 samt Nike-skorna. Väldigt svårt att bestämma sig. Nike-Lunartempo 2, något lättare, men inte med samma fina studs i som Adidas-skorna, som också har mer dämpning. Får se vilka det blir till slut.
Distans Växjö, inkl 4*260 m fart. 5,38km, 4:15-tempo, mp131, 51,4/48,6 balans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar