måndag 2 april 2018

4 pass löpning, 2 med fart som var rätt tuffa, fortfarande vinter.

Vintern håller oss i ett hårt grepp, när man tror att den är över och det blir en dag med lite värmande sol så slår den dagen efter tillbaka med kraft. Isande nordostliga vindar som bär med sig snö. Tisdagens fartpass fick åter förläggas inomhus. Ett ihållande snöande hela tisdagen lämnade även cykelbanorna med ett irriterande snötäcke. Blev ett av de tuffare fartpassen jag kört inne denna vintern. Sen om det ger den fart och snabbhet som jag önskar återstår att se. I vilket fall som helst så kändes benen rejält slitna resten av denna veckan. Nästan som tröttast under dagens pass. Har även kört torsdags-passen lite tuffare de 3-4 senaste veckorna. Säkert en bidragande orsak till att jag inte känner så pigga ben på lördagarna. Tycker dock att jag börjar vänja mig lite mer vid fart-passen nu. Gör inte riktigt lika ont nu som i början på vintern. Kommer fortare in i rätt andning och ansträngning, även om jag inte får upp farten nämnvärt från den ena veckan till den andra. Får se om jag ska köra ännu mer tempo på tisdagarna framöver. Är dock inte så mycket tid kvar för att få upp farten, en månad går fort och de sista 2 veckorna blir det ändå till att dra ner lite på fart och mängd.

Söndagen 25 mars. Lite stelt i vristen på förmiddagen. På kvällen blev det försök till stiglöpning. Men det var fortfarande mycket snö och is på stigarna, där snön var borta var det i stället blött, så besvärligt idag. Det känns som det kommer dröja tills det är bra underlag i skogen. Det gick långsamt på stigarna idag, kanske bara bra för kroppen att få ta det lite lugnare. Kändes okej i foten under passet.
Stiglöpning Spånen, 4,06km, 6:35-tempo, 116mp, 50,7/49,3 balans.
Därefter till gymmet och cirka 40 minuters bål+funkgym+ben-träning.

Måndagen 26 mars. Har känts okej i foten. På kvällen blev det  Roddmaskin, 5km, Tid 21:10. 123mp, 172 i medelwatt. Kändes okej i benen.

Tisdagen 27 mars. Har känts något stumt i foten under dagen. Snöfall hela dagen, runt 5-10 cm. Åter till löpbandet. Blev till slut lite blandad kompott. Bara inledningen som blev enligt plan hade tänkt köra 3 sådana men orkade inte riktigt utan modifierade lite efterhand. Inledde med 3km stegrande fart, 15+16+17km/h. De sista 500 meterna blev väldigt jobbiga, därefter 500 meter 10km/h. Sedan 2km-16km/h, 500 meter 10km/h. 3 km 15km/h, avslutade med 1km 16km/h. Den blev också väldigt jobbig i slutet. Kände av foten under uppvärmningen under passet kändes det okej. Ett av de tuffare löpbands-passen i år.
Löpband, fartlek. 10km, Tid 40:56, mp 153, balans 50,5/49,5. Recovery 29h

Onsdagen 28 mars. Lite stum i foten på morronen. På kvällen blev det CT i 20 minuter, nivå 16, mp96. Kändes okej i benen.

Torsdagen 29 mars. Lite stum i foten under dagen. På kvällen blev det ett rätt tufft distans-pass norr om Alvesta, upp till Hanaslöv och tillbaka, en elak ihållande nordostlig vind gjorde att det inte blev något gratis första halvan, dessutom rätt isigt på grusvägarna. Bitvis svårt att hitta fäste, även om det bara var, cirka 1km med snö/is, totalt under dagens runda så lämnar det en lite bitter eftersma
En envis vinter som vägra släppa till ett bra underlag, nu till och med på grusvägarna, elljusspåren har inte gått att nyttja för löpning på en månad nu. Stum i vristen, framför allt första halvan, sedan blev ansträngningen så hög att jag glömde bort att känna efter. Men lite stum nu efteråt och även lite trötta ben under dagens runda, kändes att tisdagens löpbands-pass fortfarande satt i benen. Ett typiskt torsdags-pass. Är ändå nöjd med att jag lyckats få upp farten något även på torsdagspassen, även om det blev lite väl tufft idag.
Distans norr om Alvesta. 11,31km, 4:19-tempo, 148mp, 51,4/48,6 balans, recovery 32h.

Långfredagen 30 mars. Skönt med en ledig fredag, Hade först tänkt gymmet, men det var åtminstone lite sol även om det var kyligt, ca:2 grader. Så det fick bli en tur på Hybridcykeln. Kändes okej i benen, lite tungt i motvinden.
Hybridcykeln, 11,81km, 20.7 km/h, 107mp.
På eftermiddagen blev det lite styrka, mest bål-övningar, någon benövning också. Kändes okej.

Påskafton 31 mars. Lite stel i vristen innan löpningen. Kände rätt tidigt under dagens runda att benen var lite sega, vet inte om det kan varit torsdags-passet eller styrkeövningarna i går som satte spår idag? Hade tänkt någon form av fart, men inte tempo som förra lördagen. Det blev "varannan km". Inledde med 8km lugnt 4:50-tempo, sedan 4 st fart-km, varvat med 4 lugna km. 1+3 i medvind, 2+4 i motvind. Konstigt nog gick 4:an snabbast, trots motvind och trött känsla på den. (Farterna blev, 3:56/3:52/3:52/3:50.)  Kan vara klockan som har lite dålig mätning också. Möjligt att den var lite för snäll på just den km. Är trots allt nöjd med passet, särskilt med tanke på att benen kändes allt annat än pigga idag. Har kört lite mer fart sista tiden, tycker att jag börjar vänja mig lite mer vid det. Men jag får inte upp farten riktigt. Är fast i strax under 4-tempo. Skulle säkert behöva mer korta fartpass, men samtidigt behöver jag de lite längre tempo-passen också för att få upp fartuthålligheten. Dessutom är jag lite rädd att dra på mig någon skada i baksidorna om jag kör på med för snabb fart.
Distans Växjö, inkl 4*1km fart. 19,78km, 4:35-tempo, 142mp. 51,5/48,5balans. Recovery 24h

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar