lördag 10 mars 2018

4 pass löpning, ett med rätt bra känsla.

En helt okej vecka med löpning, fortfarande besvärligt underlag på sina ställen, torsdagen var så besvärligt att det blev löpband i stället. Tisdags-passet blev - som så många gånger för - det bästa. Körde back-löpning, fick till jämn och hög ansträngning utan att pulsen skenade för högt. Det blir jobbigt över hela kroppen jämnt sätt när man springer fart i backe. Fart på flacken blir ofta lite för jobbigt i andningen, benen tar inte så mycket stryk. Men i backe blir både benen och andningen belastade på ett hårt och jämnt sätt. Det blir harmoni i belastningen. Nackdelen med dessa pass, för mig, är att ben och fötter tar mycket stryk.

Söndagen 4 mars. Har känts okej i foten, men lite stram i höger-vaden. På kvällen blev det ett distanspass i östra Alvesta, samt en lite runda i skogen på snöiga vägar. Funkade okej, tack vare den låga farten i skogen. Lite trött i vaden annars okej känsla så dagen efter ett lite längre distanspass.
Distans östra Alvesta, 6,43 km, 5:04-tempo, 122mp, 51,3/48,7 balans.  
Därefter gymmet och cirka 55 minuter bål+funkgym+ben-träning. Kändes okej, lite trött i låren.

Måndagen 5 mars. På kvällen blev det först roddmaskin, 5km, 174 medelwatt, tid 21:13. 122 i mp, kändes segt första 10 minuterna, sedan lite bättre.
Därefter 10km, spinningcykel, Tid 21:03, 108mp. Kändes okej i benen.

Tisdagen 6 mars. Hade lite svårt att bestämma vilket pass det skulle bli på kvällen, även om solen och värmen kom under eftermiddagen så var det osäkert om det skulle räcka för att få bort snön på de oplogade cykel-vägarna. Lite synd att dom inte skottade på morronen.
Det blev till slut i östa Alvesta. Hade först tänkt mig flacka 1km "backtempo". Men efter den första så gav jag upp det, alldeles för mycket bilar och ingen skottad vägren, gjorde det för farligt. Bilarna visar dålig hänsyn, särskilt vid dubbelmöte, för de flesta är det inga problem om det är mindre än 40cm till löpare eller fotgängare. Ingen som tänker tanken att man kanske skulle sakta ner lite.
Körde på en mindre trafikerad väg därefter. Blev lite brantare backe, men kortare. Blev ett bra pass till slut även om jag blev allt långsammare allteftersom passet fortskred. Första km gick på 3:55. Därefter var tempot på de 6 stycken 600-metersbackarna mellan 4:02-4:18. Kändes svagt i baksidan av vänsterlåret i en del backar. även något i högervristen på den sista backen.
Distans inkl, backintervaller. 11,95km, 4:25-tempo, 143mp, 51/49 balans. Recovery 25h

Onsdagen 7 mars. Har känts okej i foten, lite stramt nu på kvällen. På kvällen blev det CT i 20 minuter, nivå 16, mp 102, kändes okej i benen.
Därefter cirka 25 minuter bålträning, kändes bra.

Torsdagen 8 mars. Har känts okej i foten. Snöslask på oplogade cykelvägar gjorde att det åter blev löpband. Körde 10km distans, med 0,5% lutning. Det blev 6km med 14km/h, samt 4 km med 15km/h, varav de 3 sista km i 15km/h. Det kändes bra i kroppen, inga direkta känningar, blev rätt trött sista 2km. Blir jämn och fin ansträngning på band till skillnad från ute.
Löpbandsdistans, 0,5% lutning, 10 km, 4:12-tempo, 147mp, 51,3/48,7 balans. recovery 25h

Fredagen 9 mars. Lite stramt i vristen. På kvällen blev det först CT, nivå16, 99 i mp, 20 minuter, kändes bra i benen. Därefter bålövningar i cirka 30 minuter, kändes okej.

Lördagen 10 mars. Lite stelt på morronen i vristen. Blev distans i Växjö. Lite tråkigt just nu när det är så begränsat med alternativ. Endast cykelvägar som funkar, rundor i skogen på elljusspår är uteslutet. Mycket snö fortfarande och troligtvis djup tjäle i spåren. Idag blev det åter Växjösjön + Trummen, men gjorde även en avstickare till Vaistorpet. Fast sista 600 meterna dit var på helt oplogade vägar. Lite konstig känsla i dag, bitvis rätt pigg i benen men det varvades med längre partier av slitna ben. Den varierande känslan kom och gick flera gånger under dagens pass.
Distans Växjö, Vaistorpet, 16,91km, 4:36 tempo, 138 mp, 51,1/48,9 balans, recovery 22h

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar