söndag 4 mars 2018

3 pass löpning, varav 2 med lite fart.

Har varit en helt okej löpar-vecka, foten/vristen har känts bättre och jag har kunnat köra passen som tänkt. Jag har dragit ner lite på benstyrkan, med syfte att få ben och fötter lite piggare, samt att lite längre fram i vår få kraft till lite mer fart i löpningen.
På tisdagen blev det ett fartpass på band, men för min del så är det lite bedrägligt, farten som bandet går i stämmer inte riktigt överens med om jag skulle försökt mig på liknande farter ute. När man sedan kommer ut i "verkligheten" så blir jag nästan alltid besviken.
Men som vädret varit denna veckan så var det uteslutet med fart utomhus, i tisdags var det riktigt elaka nordostvindar, runt -10grader och blåst som motsvarade en kyleffekt på minus 20 grader. Då springer jag inga fartpass ute.
Torsdags-passet var ett lugnt distans-pass med en bra känsla. Dagens pass var det tyngsta, hade 2km fart i det men det kändes riktigt tungt och klumpigt. Nästan så man vill ut igen så fort som möjligt för att testa om formen är så "dålig" eller om det bara var en dålig dag. Jaja, framtiden får utvisa. Det är möjligt att jag får dra ner lite på Erdinger på fredagen om jag vill ha en lättare känsla. Det är ett kluvet beslut. Så skönt att ta några öl en fredag, avslappnande och glädjespridande som det är. Men priset man får betala på lördagen är inte roligt, inte om man vill fortsätta utveckla löpningen i alla fall. Ska eventuellt prova att minska något för att se om det kan ha någon effekt på lördags-passen.

Söndagen 25 februari. Blev ett relativt tidigt pass, lite ont om tid på eftermiddagen. Körde spinningcykel på gymmet. 10km, tid 21:16, mp 95. Kändes okej i benen.

Måndagen 26 februari. Har känts okej i foten under dagen. På kvällen till gymmet, inledde med Roddmaskin, 5km, mp 125, Medelwatt 177. Tid 21:07. Kändes bra i benen, pigga ben, nära max sista minuten. Därefter cirka 25 minuters bål och Funkgym. Avslutade med 5km på spinningcykel, mp 106, tid 10:10. Kändes okej i benen.

Tisdagen 27 februari. På kvällen blev det löpband, runt -10 grader, frisk vind samt lätt snöfall gjorde valet lätt idag. Körde fartlek på löpbandet, totalt 10km, inledde med 5km i följande km-farter.
14+16+14+17+14km/h, därefter 4,5km 15/km/h, avslutade med 0,5km 16km/h. Var lite osäker på om jag skulle klara av 1 km i 17km/h, men det funkade bra. Man lurar sig på farterna, det är betydligt lättare än om jag skulle springa lika fort ute. Har i och för sig ingen lutning på bandet. Sista 1,5km blev jag ändå rätt trött. Kändes okej i foten under passet. Stramade lite lätt i bak/yttersida vänster-lår i slutet på 17km.
Löpband, 10km fartlek. Tid 40:24, mp 152, balans 50,2/49,8  Recovery 32h.

Onsdagen 28 februari. Har känts lite stumt i höger-vristen under dagen. På kvällen blev det först spinning-cykel, nivå 12, 15km, tid 30:13. Mp98. Kändes lite segt första 20 minuterna.
Därefter cirka 25 minuters bålträning, kändes okej.

Torsdagen 1 mars. Har känts lite svagt i vristen. På kvällen blev det löpning ute, kallt i motvinden, -6 grader, och lite småhalt på sina ställen. Men om man undviker fart-löpning så funkar det hyfsat bra. Lite stumt i foten inledningsvis. Men allteftersom så släppte det. Kändes relativt bra i benen, inte så trötta ben som det kan vara på torsdagar annars, sista 1,5km blev jag dock rätt sliten i motvinden.
Distans va Alvesta, 11,94km, 4:33-tempo, 140mp, balans 50,7/49,3, recovery 24

Fredagen 2 mars. Har känts okej i foten. På kvällen blev det 15km på spinningcykel. Lite sega ben första 10 minuterna, sedan lite bättre. Tid 30:16, Mp 100.

Lördagen 3 mars. Blev ett distanspass med 2km fart idag. Kändes bättre än väntat i ben och fötter. Inga känningar under passet, däremot tunga ben. Kändes bra första 6km, sedan kom farthöjningen, 2km, 3:55-tempo i snitt, i lätt medvind, som kändes tyngre än väntat, särskilt den 2:a km.
Därefter var det tung känsla resten av passet. Pulsen är alltid 10-15 slag högre på lördags-förmiddagen jämfört med kvälls-löpning mitt i veckan, om det beror på att det är tidigt på dagen eller för att det blir några Erdinger på fredagen? Kan ju också vara en kombination. I vilket fall som helst så märks det tydligt i just ansträngning, kontra puls, jämfört med ett kvälls-pass mitt i veckan. Kanske inte så konstigt att det kändes så tungt under dagens farthöjningar och resten av passet. Ändå nöjd med att fötter och ben inte protesterade som de kan göra annars på just lördagar.
Distans Växjö, inkl 2km fart, 17,97km, 4:34-tempo, mp 146, Balans 51,1/48,9. Recovery 38h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar