lördag 10 februari 2018

Lugnare vecka, 3 pass med löpning.

Efter förra veckan känningar i baksidan av vänster lår så tog jag en lugnare "periodiseringsvecka". Inga fartpass och det passade bra både av det skälet samt att det åter blivit vinter och löpning i Spånen inte är möjligt. Bytte även tillbaka till Adidas Boston skorna denna veckan, för att få en förändring. Tisdagen pass körde jag på löpband. Torsdagen och lördagens pass ute i rätt så moderat tempo. Allt bättre känsla i låret efterhand som veckan fortlöpte. Lördagens pass blev det med bäst känsla. Piggare ben och mindre känningar än väntat.

Söndagen 4 februari. Har känts lite bättre än väntat i vänster-låret, fick massage av D igår. Det gjorde rätt ont. I dag var det inte lika ömt, men ändå ingen mening att springa. Känns som att kroppen är relativt trött i löp-muskulaturen i alla fall. På kvällen blev det ett rätt lugnt gym-pass. Inledde med 15km på spinning-cykel. Tid 29:32, mp 104. Kändes okej i benen.
Därefter bål+funkgym+benträning. Kände av låret lite grand på vissa benövningar, annars okej känsla i kroppen.

Måndagen 5 februari. Har känts okej i högerfoten och vänsterlåret, lite stram vid stretch.
På kvällen, körde jag spinning-cykel i stället för roddmaskin, bara för att lindra låret så mycket som möjligt. Körde 15km, tid 29.27, mp 103. Kändes bra i benen.
Därefter cirka 20 minuters överkroppsträning. Kändes bra.

Tisdagen 6 februari. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen blev det löpband, hyfsat lugnt med tanke på känningarna i vänsterlåret. Det kändes helt okej. Var dock lite ovan vid Adidas-skorna som jag inte använt på två månader. Stramade bara svagt i låret sista 2km. Annars helt okej känsla i benen. Lite trött i vaderna i slutet. Körde utan lutning på bandet. 2 km uppjogg och 1km Nerjogg i 10km/h.
Löpband, 10km, 13,5km/h, mp 134, balans 51,5/48,5. Recovery 19h

Onsdagen 7 februari. Har känts okej i benen, lite stramt i ren allmänhet efter gårdagens löpning.
På kvällen blev det först spinningcykel, 10km på nivå12, mp 95, tid 20:04.
Därefter bål + Funkgym i 45 minuter, kändes okej, lite stramt i vristen vid benövningarna.

Torsdagen 8 februari. Lite stumt i benen inför dagens löpning, men inte direkt ont någonstans. Det blev distans i östra Alvesta, lite moddigt på cykelbanorna. Hittade en gata som var saltad och med inte alltför mycket biltrafik. Huvuddelen av passet där. Kände av vänsterlåret svagt sista halvan, annars rätt okej känsla. Hade Adidas-skorna igen. Lite tyngre men efter några pass vänjer jag mig nog vid dom.
Distans östra Alvesta. 10,69km, 4:30-tempo, 137mp, 51,2/48,8 balans.

Fredagen 9 februari. Har känts lite i höger-foten under dagen annars okej i låren. På kvällen blev det först CT i 20 minuter, nivå 16. Mp 101. Kändes okej i benen.
Därefter överkropps-träning i 20 minuter, kändes helt okej.

Lördagen 10 februari. Lite stelt i fötterna direkt på morronen. Men under dagens löpning kändes det bättre än väntat. Sprang dagens distans utan farthöjningar men kanske något för hårt för att vara ett bra långpass. Blir lätt "mellan-mjölk" för mig på dessa lite längre pass. Kändes mig ändå piggare i benen än vad jag brukar göra på lördagar. Kanske avsaknad av "Cinnamon" och fartpass under veckan bidrog till dessa ben idag? Blev dock 3 Erdinger i går kväll.
Efter 6-7 km började det dra lite i vänsterlåret, men det försvann rätt snabbt. Inga direkta känningar under dagens pass och det var ett tag sedan. Bara helt vanlig trötthet i benen sista 5km. Fast enligt klockans balansmätning var det lite mer obalans i fot-isättningen än vanligt.
Distans Växjö, 20,92km, 4:34-tempo, 144mp, 51,8/48,2 balans, recovery 29h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar