lördag 3 februari 2018

4 pass löpning, bra inledning, tråkig avslutning på löpar-veckan.

Ja, löpning när man närmar sig 50 år handlar inte bara om vilja och att klara mentala hinder inför tuffa pass. Det allra svåraste är den hårfina gränsen mellan att vara i form eller att i stället dra på sig en skada. Tisdagens pass, var kanske ett av dom bästa på ett halvår. Ett riktigt tufft pass som ändå funkade bättre än väntat. Men så i slutet på torsdagens pass så kom åter, helt utan förvarning, drag i vänster-låret. Precis samma som kom för tre veckor sedan. Kände inget igår eller inför passet. Men idag kom det tillbaka.
Kanske att jag inte skulle kört roddmaskin i onsdags? Kanske att jag körde för hårt på intervallerna?
Ja, det är alltid lätt att hitta orsaker efteråt. Men helt omöjligt innan att förutse allt. Som sagt, det är svårt att hålla på med löpning när man ligger på gränsen av vad kroppen klarar av utan att gå sönder.
Viljan att utvecklas är fortfarande stark, men missmodet när man får dessa bakslag sänker ner och tvivlet blir åter starkt. Är det värt alla uppoffringar, eller ska man göra något annat med sin tid i stället?

Söndagen 28 januari. Har känts lite stumt i benen idag, det var en gårdag med många steg och rätt tuff löpning, så inte så konstigt. På kvällen blev det först en lugn löp-runda uppe vid Spånens 2,3km-slinga. Rätt sega ben, så tempot blev välbehövligt lågt.
Spånens 2,3km-slinga, 3 varv, Ca:7km, 5:14-tempo, mp122, 51,7/48,3
Därefter till gymmet för bål och Funkgym. Kändes okej även om det var lite stramt i övningar där benen var involverade mmycket folk på gymmet för att vara söndag, inte bara på passen utan även i gymlokalen.

Måndagen 29 januari. Har känts okej i kroppen under dagen. På kvällen blev det först roddmaskin, 5km, tid 21:07, 122 mp. Segt första 10 minuterna sedan allt bättre känsla.
Därefter cirka 20 minuters överkroppsträning, lite sliten känsla i axelövningarna, kanske att gårdagens Funkgym som påverkat?

Tisdagen 30 januari. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen ett tufft pass, troligtvis årets tuffaste fartdel i alla fall. Inledde med 2km uppjogg från gymmet upp till Spånens 2km-slinga. Där blev det sedan 2 varv totalt med fart. Varvet mäter 2,07km, enligt klockan, då springer jag inte den extra "tarmen" vid parkeringsplatsen utan genar så att det blir ett runt varv. Det inleds med en fin utförslöpa på 300 meter och då är pulsen låg och andningen lätt, lätt att gå på lite för hårt här. Sedan är det lite småbackar som inte besvärar så mycket nästkommande 700 meter, men ändå tillräckligt besvärliga för att man inte riktigt hittar en fin rytm. Den första km funkar okej. Sedan börjar det som gör att detta varvet blir så tufft. Sista km inleds med 300 meter småkuperat men nu är man redan rätt trött så dessa småbackar driver på puls och ansträngning, med 700 meter kvar kommer sedan den förrädiska 400 meters backen med cirka 3-4% lutning totalt, men som brantar till sig lite hela tiden. Här är det lätt att tappa både steg och hållning. På sista 2km idag var det riktigt svårt att få tillräckligt med luft. Varvet avslutas med 300 meter lätt utförslöpning, men eftersom backen innan, och distansen i sig redan tagit de flesta av krafterna ur kroppen så blir det svårt att utnyttja den fina utförslöpningen. Man hinner aldrig komma in i någon rytm. "Felet" jag gjorde idag var att jag gick på för hårt första km på båda varven. Tiderna och medelpuls samt maxpuls på de båda 2km blev följande.
1:a 2km. Tid 7:56, medelpuls 155 maxpuls 166. Kändes trots allt okej, sista km jobbig men ändå uthärdligt.
2:a 2km. Tid 8:08, mp 161 max 169. Här var det riktigt jobbigt i sista backen, precis samma känsla som i slutet på Växjöloppets 10km. Sådär outhärdligt, att man bara vill lägga sig ner.
Distans ö Alvesta, inkl 2*2km fart i Spånens 2km slinga. 12,36km, 4:44-tempo, 138mp, 51,4/48,6 balans, recovery 23h.

Onsdagen 31 januari. Har känts okej i benen. På kvällen blev det först roddmaskin, 5km, tid 21:03, mp 125. medelwatt 185. Kändes okej. Gick på rätt hårt sista 5 minuterna.
Därefter cirka 30 minuters bål och funkgyms-träning. Lite sliten under andra halvan av funkgymmet. Annars okej känsla i kroppen.

Torsdagen 1 februari. Har känts okej i benen. På kvällen ett rätt lugnt distans-pass. För första gången på länge tillräckligt ljust för att springa mot Lekaryd, vidare mot Hanaslöv och sedan Spånen-slingan. Lite slirigt i spåret utmed sjön, annars helt okej underlag. Bra medvind första 3-4km, kändes lätt och fint. Väl framme i elljusspåret blev det tyngre, blev lite stum i högervristen, samt att det drog lite i bak/yttersida vänster lår. Ändå inte så tung känsla som det annars kan vara på torsdagar.
Halvkuperad distans. 12km, 4:42-tempo, 134mp, 51,5/48,5 balans. Recovery 18h

Fredagen 2 februari. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen blev det ett lugnt gympass. Inledde med spinning-cykel i 20 minuter, nivå 12, 10km, mp 101. Kändes bra i benen. Därefter cirka 20 minuters bålträning, kändes bra i kroppen.

Lördagen 3 februari. Hade först tänkt mig ett pass liknande förra lördagen. Men redan efter 6-700 meter in på dagens runda så började det dra i ut/baksida av vänsterlår. Kom i slutet på torsdagens pass. Men har inte känt något mer sedan dess, inget inför dagens pass, heller inte i början på detta. Det blev allt värre under de första 3-4km idag. Var nära att avbryta men sedan släppte det en aning efter 5km. Inte jätteont utan mer som lätt kramp och stramande i låret. Det var uteslutet med farthöjning. Kortade av passet något, blev 15km, känns stramt nu efter ett par timmar. Benen kändes tunga idag, "lördagspuls" och i slutet även lite stum i vristen.  När det kändes som mest i låret under dagens pass så visade klockan balansmätning nästan perfekta värden. Men inte för att högersidan av kroppen var helt återställd utan för att det vänstersidan krånglade nästan exakt lika mycket. Otroligt att den kan mäta obalanser i kroppen så exakt.
Man ser hur fort det kan ändra sig med löp-känslan. Efter tisdagens fartpass kändes det hur bra som helst. Men efter dagens pass känns det som att all form bara försvann och dessutom med lite skadekänningar igen. 2-3 cm nysnö runt Bergundasjön, gjorde att det var lite små-halt bitvis. Runt Växjösjön var det rent, sopsaltat.
Distans Växjö. 15,4km. 4:51-tempo, mp 138. Balans 51,4/48,6. Recovery 28h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar