lördag 24 februari 2018

4 pass löpning, 1 med lite fart, vristen lite bättre.

Vristen, som kändes så dålig förra veckan, blev rätt snabbt bättre och jag har kunnat springa passen som jag tänkt mig denna veckan. Den är inte helt bra men tillräckligt för att kunna springa. Har dock inte haft så pigga ben som jag förväntat mig. Var egentligen bara på tisdagens pass som det kändes riktigt bra. torsdagen och lördagen var på lite tröttare ben, så dagens tänkta farthöjningar uteblev. Ändå nöjd att det trots allt funkat att springa. Har varit en kall vecka, med minusgrader även på dagtid. Så det har blivit löpning på cykelvägar. Flackare löpning nu i ett par veckor. Kommer dröja minst 2 veckor innan det åter går att springa i Spånen-området. Ska bli riktigt kallt nästa vecka med i alla fall. Mina MBT-skor, som varit så bra. börjar bli slitna, tyvärr bara haft dom i 60 mil. Det är lite för dåligt för skor som kostar 1600kr.
Dom skulle kunna haft betydligt bättre skydd på hela sulan. Nu är den största delen av sulan helt utan skydd. Vilket gjort att det slitit hål och på vissa ställen har skon blivit en grus och stensamlare.


Söndagen 18 februari. Var länge tveksam inför löpning i kväll. Men till slut bestämde jag mig ändå för en runda. Det blev en rätt kort distans-runda i Alvesta. Stumt i vristen i början, lite bättre under andra halvan, tempot högre än vad det kändes som. Får hoppas att det släpper lite i vristen framöver.
Distans östra Alvesta, 8,53km, 4:31-tempo, 134 mp, 51,9/48,1 balans, recovery 19h.
Därefter bål+funkgym i cirka 50 minuter. Lite stelt i baksidorna av låren. Troligtvis träningsvärk från gårdagens cykling.

Måndagen 19 februari. Har känts okej vristen under dagen. På kvällen blev det först roddmaskin, första gången på 3 veckor. Kändes okej, men tog det lite lugnare än vanligt. 5km, Tid 21:45, medelwatt 158, mp 110. Kändes okej i benen.
Därefter cirka 10 minuters överkroppsträning.
Avslutade med 5km på spinning-cykel, tid 9:43, mp 110. Kändes okej i benen.

Tisdagen 20 februari. Har känts okej i vristen idag. På kvällen blev det ett pass med löpning i v:a Alvesta. Hade tänkt mig distans med fartökning i kort, flack backe. Finns 1 backe som är 310 meter lång med cirka 6m höjning totalt. Körde 3 farthöjningar där, utan stopp efter. På den 3:e kände jag svagt i baksidan av vänsterlåret så jag körde inte mer. Däremot blev 2 stycken flacka 950 meters höjningar i stället. Tempo blev ungefär 3:40 i backen och runt 3:48-tempo på de långa. Kändes bättre än väntat i benen. Inga direkta känningar under passet. Bra underlag på cykelvägarna, ingen snö eller is. Hade återigen MBT-skorna, börjar tyvärr bli rätt slitna i sulan nu, ändå har jag bara haft dom i dryga 50 mil.
Distans, inkl 3*310m backe + 2*950m farthöjningar, 11,3km, 4:22-tempo, 143mp, 51,3/48,7 balans, recovery 23h.

Onsdagen 21 februari. Har känts okej i foten under dagen. På kvällen blev det 15km på gymmets spinning-cykel. Tid 29:27, mp 104. Lite segt i benen. Annars okej i övrigt.

Torsdagen 22 februari. Har känts okej i foten. Blev ett distanspass i västra Alvesta i kväll. Lite Stumt i höger baksida under delar av passet. Lite slitna ben men inte ont någonstans under löpningen. Bra underlag på cykelvägarna.
Distans V:a Alvesta. 10,78km, 4:28-tempo, 137mp, 51,7/48,3 balans, recovery 21h.

Fredagen 23 februari. Känts okej i foten. På kvällen blev det först 20 minuter CT, nivå 16. Mp 101. Kändes bra i benen. Därefter cirka 25 minuters bålträning, kändes också bra i kroppen, kände dock av vristen något vid vissa övningar när foten kom i ytterlägen.

Lördagen 24 februari. Lite stumt i foten på morronen. Blev ett distans-pass i Växjö, kalla nordostliga vindar och 4-5 minusgrader på helt rena cykelvägar runt Trummen och Växjö-sjön. Hade tänkt mig lite farthöjningar idag, men märkte tidigt att det kändes rätt tungt, "lördags-puls" (runt 10 slag högre än mitt i veckan) Ingen kraft till "snabb" löpning. Blev som så många lördagar innan, lite för högt tempo för att vara bekvämt i 18km. Sista milen blev tung trots relativt modest fart. Lite stramt i höger baksida bitvis. Men inget som egentligen påverkade löpningen nämnvärt.
Distans Växjö, 17,94km, 4:35-tempo, mp 145, 51,6/48,4 balans, 42h recovery.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar