lördag 17 februari 2018

3 pass löpning, djupmassage och åter ont i högervristen.

Inte så bra känsla i högervristen denna veckan. Har bara blivit sämre ju längre veckan gått, så här i efterhand så skulle jag inte sprungit i torsdags. Kommer som hugg i foten när jag belastar den på "fel" sätt. Om jag står rakt upp och sedan böjer mig från fotleden så att knäna går fram över fötterna så kommer jag bara några centimeter med högerknät framåt innan det hugger till i vristen, obehagligt och oförutsägbart. Denna känning/skada har jag haft i 2 år, minst. Ibland mer ibland mindre. Grejen är att det funkar att springa de flesta gångerna men jag får göra det lite återhållsamt och många pass ändrar jag till lite mindre ansträngande. Några pass ställer jag in och att försöka öka till 5 pass/vecka har hittills varit omöjligt.
Jag gillar löpningen som träningsform, slår all annan träning. Men nu börjar jag bli lite less på att det knappt aldrig är några pass utan problem inför eller under. Svårt beslut att ta, om jag åter ska köra alternativt ett tag eller inte, men som det känts denna veckan så borde jag nog göra det.
Lite synd är det i så fall, för jag känner mig bra i kroppen i övrigt, baksidorna av låren känns bättre än på länge och jag känner mig hyfsat lätt i steget på vissa löp-pass. Men hela kroppen måste var med på noterna för att det ska bli en bra dans.


Söndagen 11 februari. Har varit lite stumt i höger-vristen, annars okej. På kvällen blev det först ett lugn löpbands-pass, hade MBT-skorna. Kändes okej i benen trots allt.
Löpband, 5km, 12km/h, mp 104, balans 50,9/49,1
Därefter cirka 35 minuters bålträning. Kändes okej.

Måndagen 12 februari. Lite stum i vristen, annars okej. På kvällen blev det först spinning-cykel, nivå12, 15km, Tid 29:05. Mp 104. Kändes okej i benen.
Därefter överkroppsövningar. Kändes bra.

Tisdagen 13 februari. Har inte känts så bra i vristen igår-kväll samt på förmiddagen idag, var tveksam till löpning. Men efter en hel del egenmassage och ormsalva och tigerbalsam så mjuknade det lite. Tog lite längre uppvärmning än vanligt och körde kvällens pass på band. Hade kanske gått ute. Men fortfarande lite väl slaskigt på sina ställen, framförallt med tanke på att det var dags för någon form av fartpass idag. Under dagens löpning, kändes det bra i vristen, inga andra känningar heller under passet. Körde 10km, varannan km 14/16km/h. Kändes hyfsat lätt på de 3 första höjningarna, men de 2 sista blev tuffa. Är nöjd med passet, särskilt med tanke på den dåliga känslan i höger-vristen innan idag.
Löpband, 10km, varannan 14/16km/h. mp 150, 50,3/49,7 balans, recovery 32h.

Onsdagen 14 februari. Kändes bra i ben och fötter fram till lunch. Efter lunch började det åter igen att hugga till i vristen när foten kommer i vissa lägen. Efter passet i kväll är det åter bättre. Precis som att det är en nerv som kommer i kläm när musklerna är i en viss fas i återhämtningen. Besynnerligt är det i vilket fall som helst, när det går från att inte känna något till att det verkligen hugger till i vristen. På kvällen blev först spinning-cykel, dryga 20 minuter på nivå 12, 97 i mp. Kändes okej i benen. Därefter cirka 30 minuter bål och funk-gym. Kändes i vristen i vissa övningar. Men mot slutet kändes det bra i vristen.

Torsdagen 15 februari. Lite stumt i vristen under dagen. På kvällen blev det ett distanspass i västra Alvesta, på cykelvägarna, fritt från snö och bra underlag. Har åter haft mbt-skorna. Det var stumt i vristen från början och släppte aldrig, men det gjorde inte ont, bara stelt. Blev trött i vaderna efter 6-7km. Annars pigg i kroppen under passet. Men benen var som sagt inte speciellt pigga på löpning idag.
Distans V:a Alvesta, 10,67km, 4:29-tempo, 138 mp, balans 52/48. Recovery 19h.

Fredagen 16 februari. Stumt och stelt i vristen under dagen. Blev ett tidigt pass idag, Körde spinningcykel, 10km, 20:51, mp 98. Kändes okej i foten på cykeln, men lite stumt innan. Lite bättre känsla i foten efter passet.

Lördagen 17 februari. Massage igår, stelt och stumt i foten under gårdagen och på morronen idag gjorde att jag valde bort löpningen idag. Hade kanske gått om jag verkligen varit tvungen. Men det är inte så bra känsla i vristen just nu. I dag blev det istället ett rätt bra pass på gymmet i Växjö. Körde 60 minuter på spinning-cykel. Nivå 12+14+12, 20+30+10 minuter på de olika nivåerna. Blev tufft sista 10 minuterna på nivå 14. Hade 158 som maxpuls, det är rätt högt för mig på cykel. 29 timmar recovery på dagens pass. Ungefär som ett relativt hårt löp-pass brukar generera på klockans återhämtningsrådgivare. 33km/h. Mp 131.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar