lördag 6 januari 2018

Nytt år, 4 pass löpning, 2 med lite fart.

Denna veckan har det varit års-skifte, blev en okej löpar-vecka även om jag varit lite öm och trött i ländryggen. Det har blivit allt bättre i ryggen under veckan. De 3 första passen med löpning har förlagts i Spånens kuperade 2,3km-slinga. Lite blött och smorigt bitvis men inget som påverkat farten nämnvärt. Hade ett bra pass i tisdags, ett kvällspass. Körde 4 farthöjningar i 480 meter lång backe, kändes bättre än väntat och jag kom in i ett fint flyt i backen.
På torsdagen kändes det bra i kroppen inför passet senare på kvällen. Men när jag inledde rundan så kändes det direkt att benen inte var speciellt pigga. Det är märkligt hur stor skillnad det kan vara på 2 pass?!
Dagens pass kändes dock bättre, även om balansen mellan fötterna var dålig enligt klockan så var det hyfsat pigga ben. 2km fart dessutom, runt 3:56-tempo. Hade hoppats på något snabbare men måste få till mer fart i övriga pass för att klara av att köra snabbare än så här.


Nyårsafton 2017. På förmiddagen blev det åter löpning upp i Spånens 2,3km-slinga. Blev en rätt lugn runda, totalt 5 varv. Inte så slitna ben som sist, men heller inte speciellt pigga. Är fortfarande lite trött i ländryggen efter torsdagens styrke-pass. Klar och fin luft, mulet och runt nollan, ingen snö i spåret. Sista varvet blev lite slitsamt, annars okej känsla. Kände av baksidan av högerlåret en aning, annars helt okej känsla i övrigt.
Distans Spånens 2,3km-slinga, 11,15km, 4:48-tempo, 139mp, Balans 51,8/48,2  Recovery 21h.

Nyårsdagen 2018. Fortfarande trött i ländryggen, kom på att det kanske beror på att jag spelade bowling i onsdags förra veckan. Men är inte säker, i vilket fall som helst så känns det fortfarande mer som träningsvärk än vanligt ryggont. På kvällen körde jag ett gympass. Inledde med roddmaskin, 2 veckor sedan förra passet. Det märktes, pulsen högre än vid samma ansträngning tidigare. 5 km, medelwatt 172, 126 mp, Tid 21:28.
Därefter cirka 30 minuters styrka, bål + Funkgym. Kändes sådär, stel i ländryggen.

Tisdagen 2 januari. Första arbetsdagen för i år. Har varit trött och lite öm i ländryggen under dagen. Var inte så sugen på löpning på kvällen. Men när jag väl var igång så kände jag inte av ryggen, men direkt efter passet så var det tillbaka igen. Hoppas fortfarande på träningsvärk, får se de kommande dagarna. Jag körde 5 varv i Spånens 2,3km-slinga. På 4 av varven gjorde jag en farthöjning i en backe. cirka 485m lång, endast 11-12 meter höjdskillnad totalt. Men alldeles lagom för att komma in i en bra rytm. Inga stopp varken före eller efter, så det gäller att inte gå på för hårt. Tycker om denna form av farthöjning, i svaga motlut. Blir hög puls utan att farten blir jättehög. Känns som man kommer upp lagom i steget på ett naturligt sätt. Hade runt 4:05-tempo i snitt i backen.
Kuperad distans Spånens 2,3km-slinga, inkl 4*480 meter backe. 11,13km, 4:47-tempo, 145mp, 51,2/48,8 balans.  Recovery 30h.

Onsdagen 3 januari. Lite bättre i ryggen idag, istället har jag känt av baksidan av höger-låret en aning. På kvällen ett gympass. Inledde med CT 20minuter, nivå 16, mp 99. Kändes okej.
Därefter bålövningar och Funkgym i cirka 35 minuter, då kände jag av ryggen lite mer. Kan göra övningarna men det stramar lite emellanåt.

Torsdagen 4 januari. Har känts okej i kroppen under dagen, bara svaga känningar här och där. Trodde det skulle bli en hyfsat lätt runda idag, men när jag väl började springa så var det "torsdags-känsla" sega ben och utan kraft. Släppte inte under rundan heller. GPS-klockan hade också en elak dag. Mätte rundan kortare än någonsin tidigare. Som mest har den mätt dessa 5 varv i Spånens 2,3km slinga till 11,48km, idag blev 10.94km en skillnad på 500 meter, inte speciellt exakt. Den mätte längre i höstas och har under hösten och vinterns gång mätt rundorna allt kortare. Vet inte om det har blivit mindre satelliter i omlopp eller om dom kommer i skugga ibland. I vilket fall som helst så var tungt idag.  Distans Spånens 2,3k-slinga, 11,00km, 5:00-tempo, mp 135, 51,8/48,2 balans.  Recovery 21h.

Fredagen 5 januari. Kändes okej i kroppen under dagen. På kvällen ett lugnt gympass, inledde med CT, nivå 16 i 20 minuter. 100 i mp, stramade svagt i baksidan av högerlåret. Därefter överkroppsövningar i 20 minuter. Trodde jag tappat mer när jag kört Funkgym i stället de senaste veckorna.

Lördagen 6 januari. Kändes okej i ben och fötter inför passet. Ryggen också bättre, något stel men ingen värk längre. Körde distans runt Bergundasjön och Växjösjön idag, bättre underlag än väntat. Inget klafsande i vatten, bara på något ställe som det var lite smorigt. Kändes bättre än väntat i benen. Hade bestämt innan att jag skulle försöka mig på lite fartökning idag. Inledde därför väldigt lugnt, första milen runt 4:55-tempo i snitt. Efter 11km körde jag 2km fart. Låg på rätt hårt och den 2:a km, blev väldigt jobbig. Det var mitt max för 2km för dagen. Inget stopp före eller efter. Men hade lite mer fördel än nackdel av vinden. Tempot blev runt 3:56, hade hoppats på lite snabbare men har ju inte kört speciellt mycket fart sista tiden, framför allt inte lite längre som idag. Efter farthöjningen blev tempot runt 4:35 resten av rundan, med rätt hög puls, runt 150. Kändes ändå bra att få till ett sånt här pass nu, efter alla lite längre distanspass helt utan fartinslag. Balansen mellan fötterna sämre än känslan enligt klockan.
Distans Växjö, inkl 2km fart, 19,8km, 4:37-tempo, mp 140, balans 51,9/48,1.  Recovery 29h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar