lördag 27 januari 2018

4 pass löpning, 2 med fart, varav 1 pass långa backintervaller.

Totalt sett har det varit en bra löpar-vecka. Även om benen bara var riktigt pigga på tisdags-passet. Då körde jag långa backintervaller. Ett jobbigt pass men ändå på ett bra sätt, belastning mellan ben och andning blir mer balanserad på något sätt. När jag kör farthöjning i flack terräng är det svårt att hitta rytmen. Men i en lång backe med svag lutning som i tisdags blir det bra rytm och balans mellan fart och ansträngning, även om det var väldigt jobbigt sista 2-300 meterna i backen. Tror det är väldigt bra för löpsteget att springa i backar med svagt motlut. Det svåra är att samla ihop tillräckligt med mental styrka inför passet.
Lördagens farthöjning blev väldigt jobbig, hade inte tillräckligt pigga ben, men genomförde den ändå och farten var helt okej. Men kanske att fredag-kvällens 2,5 Erdinger samt ett snapsglas med Fireball sätter lite för stora avtryck inför passen? Samtidigt är det så gott och skön känsla i kroppen under fredagen. Svårt att välja bort, men framöver ska jag ändå prova att dra ner något på öl och Fireball på fredagen, om inte annat så för att se om det kan komma en positiv effekt på känslan i löpningen på lördagen.

Söndagen 21 januari. Har känts bättre än väntat i benen efter gårdagens lite längre löpning med trött baksidor. På kvällen blev det ett rätt lugnt distans-pass i östra Alvesta, lite småhalt första 2km i uppförsbacken. Inte så stum i låren som igår, men benen var som väntat rätt trötta. Annars okej känsla. Distans östra Alvesta, 5,6km, 4:56-tempo, 123mp, 51,2/48,8 balans.
Därefter cirka 45 minuters bål + Funkgym, lite segt där benen var involverade, annars okej känsla.

Måndagen 22 januari. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen först roddmaskin, 5km, tid:21:20, 123 i mp, Kändes lite svag i höger lårs baksida, annars rätt pigg i kroppen.
Därefter cirka 20 minuters överkropps-träning, kändes bra.

Tisdagen 23 januari. Lite stum i foten annars okej känsla under dagen. På kvällen blev det ett rätt tufft pass. Har kört det förut men tror det var två år sedan ungefär. Eftersom det är snö i Spånen så måste jag vara på vägarna och springa, cykelvägarna funkar okej, men när det ska vara fartpass så är det bra med ren asfalt. Körde distans inkl. 4 st 1320 meter långa backintervaller, den första något kortare och med lite motvind i början, de 3 andra med lite medvind. Tempot blev 4:10 på 3 stycken och 4.03 på den andra. Höjdskillnaden cirka 40 meter fördelade på 1320 meter. Det som var lite märkligt idag var att pulsen inte gick högre än 164 som högst. Ändå kände jag att jag gick väldigt nära max sista 3-400 meterna i varje intervall. Kanske att benen inte riktigt är vana vid lite längre hård ansträngning. Skulle egentligen kört 5 stycken men kände för varje Nerjogg att benen blev allt stummare, framför allt baksidorna som frestades mest.
Lutningen på backen är lagom brant hela vägen så man kommer upp hyfsat högt i steget.
Distans inkl, 4*1320 meter backintervaller. 12,78km, 4:30-tempo, 138mp, balans 51,4/48,6 balans.
Recovery 21h.

Onsdagen 24 januari. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen blev det gymmet. Inledde med CT i 20 minuter, nivå 16, mp 101. Kändes bra i benen. Därefter bål+funkgym+benstyrka i cirka 35 minuter. Lite sega ben idag, inte så konstigt med tanke på gårdagens löpning.

Torsdagen 25 januari. Har känts helt okej i benen under dagen. På kvällen ett kuperat distans-pass i Alvesta, samt 3 varv i Spånens 2 km-slinga. Hade inte ont i vrist eller lår idag, men benen var rätt sega, hade på förhand tänkt mig ett rätt lugnt pass så allt enligt plan, även om man jämt vill ha starka och pigga ben inför varje löp-pass. Bättre underlag än väntat i skogen, ingen is eller snö kvar, dock rätt mjukt bitvis. Märktes att jag inte varit i skogen på ett par veckor, det var extra segt i Spånen-spåret.
Distans inkl 3 varv Spånens 2km-slinga, 11,8km, 4:47-tempo, mp 135, 51,3/48,7 balans. Recovery 23h.

Fredagen 26 januari. Har känts okej i ben och fötter, lite trött i vaderna, har kört vad-press-maskin efter de 2 senaste löp-passen. Bara för att se om det kan hjälpa till att återhämta benen något snabbare. På kvällen blev det gymmet, inledde med CT, nivå 16, 20 minuter, mp 101. Kändes bra i benen. Därefter cirka 15 minuters överkroppsträning, kändes bra i kroppen.

Lördagen 27 januari. Lite stum i vristen precis på morronen. Men under dagens distans kände jag inget i foten. Bara svagt i baksidan på låret sista 4-5km. Annars helt utan känningar under dagens löpning. Men det var lite sega ben hela rundan, hade hoppats på lite piggare ben efter 8-9km men det kom inte riktigt idag. Troligtvis satt torsdagens kuperade pass kvar i benen. Men jag hade på förhand bestämt mig för lite fart idag. Blev en höjning efter 11km, körde 2km på en gång. Första km i medvind och den andra i sidvind samt motvind i slutet. Första km kändes helt okej, men sista 500 meterna blev väldigt jobbiga. Stannade varken före eller efter men var i princip helt slut efter den 2km:aren. Ändå nöjd med att det var så lite känningar i kroppen. Fartuthålligheten får jag jobba vidare med.
Distans Växjö, inkl 2km fart, 20km, 4:39-tempo, 141mp, Balans 51,3/48,7. Recovery 33h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar