lördag 20 januari 2018

4 pass löpning, 1 löpbands-pass med fart.

En vecka som varit lite märklig vad gäller återhämtning och status under passen. Tisdagens fartpass blev på löpband, då det kom en massa snö under dagen, kände mig pigg på bandet och var inte speciellt sliten inför torsdagens pass, hade ändå rätt hög medelpuls på bandet även om ansträngningen inte går att jämföra med liknande farter utomhus. Så på torsdagen kändes det lätt och bekvämt med 4.35-tempo. Men idag var det väldigt tunga ben och det finns ingen kraft för farthöjningar. För 2 veckor sedan, var jag väldigt sliten inför torsdags-passet, efter att ha kört ett rätt hårt pass på tisdagen, då blev torsdags-passet lugnt och det var svårt att hålla 5-tempo, men till den veckans lördags-pass var benen väldigt pigga.
Möjligt att jag måste ta det väldigt lugnt på torsdagarna för att ha tillräckligt pigga ben på lördagen. Öl-intaget är konstant, brukar bli 3 Erdinger på fredagen, kanske någon för mycket för att vara optimalt, men det är svårt att välja bort också, det är skönt att få känna sig rejält avslappnad efter en lång vecka.

Söndagen 14 januari. Har känts okej i benen, lite stelt i högerfoten, var nog bra att jag avstod löpning igår. På kvällen blev det löpning i Spånens 2,3km-slinga, ingen snö, marken frusen, så ett betydligt bättre underlag än dom senaste veckorna. Kände inget i vänsterlåret denna gången, kände av högerlåret en aning, på sista varvet av 4 stramade det en del i vaderna, lite mer på vänster. Annars rätt så pigga ben.
Distans Spånens 2,3km-slinga, 9:37km, 4:42-tempo, 132mp, 51,4/48,6 balans.  Recovery 18h.
Därefter till gymmet och cirka 45 minuters bål + Funkgyms-träning. Kändes helt okej.

Måndagen 15 januari. Kändes lite stumt i vristen på morronen, annars okej benen. På kvällen blev det roddmaskin, 5km, Tid 21:23, Medelwatt 176, mp 119. Segt i början sedan lite bättre känsla andra halvan. Därefter överkroppsträning, lite trött på vissa övningar, troligtvis rätt så lika som en del i funkgymmet.

Tisdagen 16 januari. Har känts lite stumt i vristen under dagen, annars okej. Snö och blåst, halvdåligt plogade cykelvägar gjorde att jag valde löpbandet istället för dagens fartpass. Körde utan lutning och det blev ett bra pass. Körde 10km fartlek, varannan km lite långsammare och varannan km lite snabbare. Blir inte lika jobbigt som om jag skulle försökt mig på denna fart ute. Men på dom 2 sista med högre fart blev det jobbigt sista 500 meterna. Kändes bra i fötter och ben under passet.
10km fartlek, varannan km 14/16 km/h. 151mp, 50,5/49,5 balans.  Recovery 27h.

Onsdagen 17 januari. Har känts okej i foten, lite stum i båda baksidorna på morronen, troligtvis det rätt tuffa löpbands-passet från igår.
På kvällen blev det först CT, nivå 16 i 20 minuter, mp 98, kändes bra i benen. Därefter bål och Funkgym, lite segt på bålövningarna annars okej känsla.

Torsdagen 18 januari. Har känts okej i fötter och ben under dagen. På kvällen blev det distans i östra Alvesta, hade gått från någon plusgrad till minus precis när jag skulle springa, lite lurigt och halt på sina ställen, funkar ändå hyfsat så länge man inte springer fortare än så här. Första 5 km kändes väldigt bra för att vara torsdag, inga direkta känningar. Sedan började det dra lite i baksidorna, men ungefär lika mycket i båda benen. Bra känsla idag.
Distans östra Alvesta, 11,24km, 4:35-tempo, 135mp, 50,8/49,2 balans.   Recovery 16h.

Fredagen 19 januari. Har känts okej i benen. På kvällen ett lugnt gympass. Inledde med CT i 20 minuter, nivå 16, 102 i mp, kändes bra i benen. Därefter ryggövningar i cirka 15 minuter, kändes bra.

Lördagen 20 januari. Lite stum i vristen på morronen. Men när det var dags att springa så kändes det bra. Snö även i Växjö, till och med lite mer än i Alvesta. Så det blev löpning runt Trummen och Växjösjön idag, fast bara 1 varv runt Trummen, inte så bra skottat där. Runt Växjösjön var det däremot helt perfekt underlag, dom sopsaltar där, så helt rent från både snö och is.
Tyvärr var inte benen så pigga idag. Körde nog på lite för hårt i torsdags för att det skulle kännas lätt idag. Så den tänkta farthöjning på 1km eller till och med 2km om det känts bra uteblev. I stället blev det något mitt emellan. Kände mig, tidigt in i passet, trött i ut-baksidorna av låren idag och det släppte inte heller. Kom inte riktigt upp i steget heller utan det kändes mest trögt.
Det blir så här i bland på lördags-passen, som sagt var inte så många timmar mellan torsdags-passet och detta pass, kör jag på lite för hårt då så får jag betala med lite segare ben på lördagen. Något att fundera på och testa till nästa vecka.
Distans Växjö, 20,78km, 4:34-tempo, 144mp, balans 51,7/48,3  Recovery 29h

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar