lördag 13 januari 2018

3 pass löpning, ett med fart, samt djupmassage.

"Bara" 3 pass löpning denna veckan, avstod dagens pass eftersom det var massage i går och lite slitna baksidor som gott kan få någon extra dags vila. Bara tisdagens pass som innehöll fart. Kändes helt okej på det passet, men precis i slutet på det - kanske lite för hårda passet - så drog det till lite i vänster lårs baksida. Därför blev det lugn löpning på torsdagen eftersom det åter började dra i låret efter någon km.
Har annars känts bra i kroppen i övrigt, så när det väl släpper i låret så ska det nog bli bra framöver. Ska försöka fokusera ännu lite mer på djupa magövningar, för att avhjälpa lårens baksidor vid löpning.


Söndagen 7 januari. Har känts en aning i lår och vrist under dagen. På kvällen blev det lugn distans i Spånens 2,3km slinga. Förra gången mätt Gps:en elakt, denna gången kompenserade den, fast för mycket åt andra hållet. 2,35km/varv mot 2,18km/varv förra rundan.
Kändes okej under rundan, lite stramt i höger baksida men inte så slitna ben i övrigt som väntat.
Kuperad distans Spånen, 4,7km? 4:55-rempo? 125mp, 51,8/48,2 balans.
Därefter till gymmet för cirka 45 minuter bål och Funkgym. Kändes bra i bål-övningarna. Lite stramt i baksida höger under en del av Funkgym-övningarna.

Måndagen 8 januari. Lite dragningar i baksidan höger-lår, annars okej. På kvällen blev det roddmaskin, 5km, Tid 21:07, mp 127. 185 i medelwatt. Segt i början men andra halvan gick bättre, nära max sista minuten.
Därefter överkroppsövningar i cirka 20 minuter, kändes bra.

Tisdagen 9 januari. Har dragit en del i baksidan samt stel i foten under dagen. Hade först tänkt mig löpning i Spånen men eftersom det inte kändes helt bra i låret så fick det bli i mer flack terräng. Under dagens runda kändes det dock inte så mycket i låret och foten kändes inget alls. Blev ett väldigt jobbigt pass. körde fartlek efter några km lugn löpning, 90 sekunder fart varvat med 90 sekunder lugn löpning mellan. Körde 10 stycken med fart. Tempot blev 3:39 i snitt på dessa. Första 60 sekunderna känns det helt okej men de sista 30 sekunderna var väldigt jobbiga.
Märkligt att känslan av 90 sekunder kan kännas så olika. Under fartdelarna känns det som en mindre evighet, medans under den lugna delen så hinner man knappt dra ett andetag innan det är dags igen. Är ändå nöjd att det kändes helt okej i benen under löpningen i alla fall.
Distans Alvesta inkl 90/90 sekunders fartlek, 13,41km, 4:27-tempo, 140mp, 51,4/48,6balans.
Recovery 24h.

Onsdagen 10 januari. Har känts en aning stelt i högerbenet, men mindre än i går inför löpning, jag var lite orolig att gårdagens pass skulle sätta sig mer i benen än vad det gjort hittills.
På kvällen blev det först CT i 20 minuter, nivå 16, mp 98, kändes bra i benen.
Därefter 50 minuters bål och Funkgyms-träning. Kändes okej i kroppen, lite sliten känsla i låren.

Torsdagen 11 januari. Med cirka 300 meter kvar av tisdagens rätt tuffa löp-pass så stramade det till i baksidan av vänster-lår, inte ett hugg utan mer som krampkänsla, var nära att stanna men joggade färdigt hela sträckan och det blev inte sämre av det. Efter passet kände jag inget, inte heller under gårdagen. Idag har det knappt känts något, bara något svagt förnimmande. Jag har inte kunnat framkalla någon smärta genom att stretcha heller.
Hade tänkt mig att springa från gymmet och sedan 3 varv i 2,3km-slingan. Men efter att ha kommit upp till spåret så började det åter dra lite svagt i vänsterlåret. Så jag körde ett så flackt pass som möjligt och med lite återhållet tempo. Det stramade till lite extra vid något tillfälle men det funkade ändå att genomföra 10km. Annars kände jag mig pigg i kroppen för att vara torsdag. I övrigt kände jag inget i löpningen, brukar ju vara så att det som orsakar kroppen mest besvär är det som yttrar sig i känningar. I dag var det vänstersidan som mådde lite sådär. Får se om lite lugnare träning ett par dagar kan få det att gå över.
Distans östra Alvesta, 10,64km, 4:59-tempo, 123mp, 51/49 balans.  Recovery 11h.

Fredagen 12 januari. Blev ett tidigt pass, innan jobbet. Spinningcykel, nivå 12. 10km, tid 20:45. Mp96. Segt första 10 minuterna sedan en aning bättre. Kändes okej i ben och fötter.
På seneftermiddagen blev det djupmassage, var lite orolig att jag överansträngt baksidorna av låren rejält. Men det var inte så farligt. Kändes väldigt skönt i benen efteråt.

Lördagen 13 januari. Hoppade över löpning idag, dels för att det var dagen efter massage dels för att låta ben och fötter få lite extra vila. Blev spinning-cykel på gymmet i Växjö. Körde 1 timme. 32,1km blev det till slut, inledde och avslutade med 20 minuter på nivå 12, rätt lätt känsla, däremellan 20 minuter på nivå 14, det var rätt jobbigt. 124 i medelpuls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar