lördag 2 december 2017

Löpbands-premiär, samt fortsatt löpning med MBT Speed.

Har lyckat hålla mig borta från löpbandet hela hösten, men i tisdags gick det inte längre, det regnade kraftigt och var bara 2-3 grader ute. Så då fick det bli löpband, kändes bättre än väntat. Körde även löpband på torsdagen. 2 rätt tuffa pass, men ändå inte så tufft om jag skulle kört med samma farter utomhus.
På fredagen blev det massage. Har fortsatt springa med MBT speed, i tisdags hade jag tänkt köra fartdelen i Adidas-skorna, men dom kändes väldigt stumma och konstiga efter att ha värmt upp i MBT, då bytte jag tillbaka och har fortsatt med de skorna resten av denna veckan.
Foten har varit lite fram och tillbaka, konstigt nog så var den som sämst i går och idag. Men det har ändå funkat bra under löp-passen.

Söndagen 26 november. Kändes okej i foten på morronen. Senare på dagen kom lite hugg i insidan av vristen när foten kom i vissa lägen när jag gick. Känner igen detta sedan innan, troligtvis lite överansträngt sedan gårdagens lite längre distans. På kvällen körde jag ändå lugn distans i Spånen, lugnt och stilla för att inte förvärra känningen. Kändes okej under rundan. Efter rundan lite stumt. Men inte direkta hugg eller ont.
Kuperad distans Spånen. 4,62km, 5:23-tempo, mp 120, 52,2/47,8 balans.
Därefter till gymmet för cirka 50 minuters bål och benträning, kändes okej i kroppen även om vristen gjorde sig påmind då och då.

Måndagen 27 november. Bättre känsla i foten jämfört med i går. På kvällen roddmaskin, 5km, Mp127, 181 i medelwatt, körde lite jämnare jämfört med de senaste gångerna. Kändes lite svagt i högerlåret sista halvan, annars okej känsla i benen.
Därefter överkroppsträning i 20 minuter, kändes bra idag.

Tisdagen 28 november. Har känts okej i foten under dagen. Efter att ha sett väderrapporten den senaste tiden så bestämde jag ganska tidigt idag att springa på löpband för första gången denna hösten.
Bedrövligt väder vid 16-tiden. Så det var med gott samvete jag sprang på löpband istället.
Hade tänkt mig uppjoggen i MBT-Speed och sedan byta till Adidas-skorna. Första km i MBT sedan bytte jag till Adidas, men det kändes inte alls bra med dom skorna så jag bytte tillbaka och körde sedan hela huvudpasset i MBT-skorna.
Det blev 10km, 15km/h. Ingen lutning på bandet. Kändes helt okej, lättare känsla än om jag skulle springa i denna farten ute. Sista 2-3km blev jag dock rätt trött. Kändes bra i ben och fötter. Tycker det är lite jobbigt med den torra luften inomhus när man anstränger sig lite mer än vanligt.
Löpband, 10km, 15km/h. 0% lutning, Mp 153, 177 kadens, balans 50,7/49,3  Recovery 29h.

Onsdagen 29 november. Har känts bra i foten, men lite segt i benen i övrigt. På kvällen ett gympass.
Inledde med CT, 20 minuter, nivå 16, 97 i mp. Kändes okej i benen.
Därefter bål och benträning, lite segt i benövningarna, körde bara 2 repetitioner på ben-övningarna.

Torsdagen 30 november. Har känts okej i foten, lite stramt i övrigt i benen. Blev åter ett pass på löpband, det hade gått att springa ute, men jag tänkte mig att vila baksidorna på låren lite genom ett lite lugnare pass på bandet. Nu blev det dock rätt tufft till slut. Har svårt att springa i samma tempo på band om det bli lite för mycket "mellanmjölks-tempo" Körde i 60 minuter, 13,5km/h i grundfart sedan la jag in 3*1km farthöjningar med 16km/h. Ingen lutning på bandet.
Kändes bra totalt sett, även om den sista höjningen var jobbig. Kändes bra i benen, blev lite trött i baksidorna på låret i slutet, men lika mycket i båda låren.
Löpband, 13,88km, 13,5km/h, inkl 3*1km 16/km/h, Mp 144, balans 51,2/48,8. Recovery 29h.

Fredagen 1 december. Har känts okej i foten, lite stum och stram i låren efter 2 rätt tuffa pass på löpband denna veckan. Körde ett tidigt pass idag, cykel på gymmet. Lite segt i benen, annars okej känsla. Spinningcykel, nivå 12, 10km, 99mp, Tid 20:52.

Lördagen 2 december. Lite stum i vristen på morronen, kände det direkt efter djupmassagen i går. Under dagens löpning kände jag inget i vristen, men efter torsdagen lite tuffare pass på löpband och massagen i går så var benen väldigt stumma och trötta idag. Kände av lite träningsvärk på utsidan av båda låren. Lika trött i båda benen, ändå något positivt. Kände av höger-vaden sista 2km.
Distans Växjö, 16km, 4:39-tempo, 139 mp, 51,7/48,3 balans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar