lördag 9 december 2017

Blandad löpning, varav 1 fartpass.

Har varit en helt okej löpar-vecka. Väldigt blandad löpning, allt från löpband till kuperat fartpass. Långpass på lördagen i makligt tempo. Foten har känts bättre denna veckan, men i morse så var det tyvärr åter lite stramt, konstigt, då det kändes så bra i gårkväll och efter torsdagens pass.
Men som innan så verkar det som att musklerna i baklåret stramar som mest 1-2 dagar efter löpning.
Löpbands-passen känns helt okej, är dock lite osäker på om det är bra för mig eller inte, upplever att jag tappar mycket löpform om jag kör löpband istället för utomhus-pass.
Har fortsatt med att springa uteslutande med MBT speed. Frågan är hur det blir att köra ett pass i Adidas nu?


Söndagen 3 december. Har känts okej i foten, något stram i höger-vaden under dagen. På kvällen först lugn distans uppe i Spånens 2,3km-slinga. Kändes okej i vaden och inget annat som störde i detta lugna tempo. Fortfarande något trött i låren.
Distans Spånens 2,3km-slinga, 6,78km, 5:24-tempo, 122 mp, 52,1/47,9 balans.  Recovery 13h.
Därefter till gymmet och bål och ben-träning, kändes okej i kroppen.

Måndagen 4 december. Har känts okej i ben och fötter under dagen. På kvällen gymmet. Först roddmaskin, 5km, tid 21:16, mp 122, medelwatt 177. Kändes bra i benen.
Därefter 20 minuters överkroppsövningar. Kändes helt okej.

Tisdagen 5 december. Har känts okej i foten under dagen. På kvällen körde jag kuperad fartlek uppe i Spånen, samma pass som för 2 veckor sedan. Blev lite ojämnare rytm idag, särskilt de 4 första farthöjningarna, sedan lite bättre kontroll. Lite trött i båda baksidorna, annars okej känsla, ett jobbigt pass, särskilt dom 90 sekunders-intervallerna som går mestadels uppför.
Kuperad fartlek, 2,3km-slingan, Spånen, 10*90 sekunder, 11,48km, 145 mp, 51,5/48,5 balans
 Recovery 33h.

Onsdagen 6 december. Har känts okej i foten, på kvällen ett gympass, inledde med spinning-cykel, 20 minuter nivå 12, 10km, mp 100. Kändes helt okej i benen.
Därefter bål och bröstövningar, kändes bra.

Torsdagen 7 december. Har känts okej i benen under dagen, regn i luften och det blev åter ett löpbands-pass. körde samma som förra torsdagen, hade 2:a bandet denna gången, kändes lättare idag, om det beror på bandet eller att jag blivit lite van är svårt att svara på. Blev egentligen bara riktigt trött på den sista farthöjningen. Blev åter trött i bak/yttersidorna av låren, men lika på båda benen så ingen större fara. Trött i benen under nerjoggen. Blir lättare att hålla farten på bandet då det är jämn belastning hela tiden. Körde åter utan lutning på bandet.
Löpband, 60 minuter, 13,88km, 13,5km/h, inkl 3*1km 16km/h. Mp 139, balans 50,1/49,9.    Recovery 23h.

Fredagen 8 december. Har känts bra i foten idag, bara lite svaga känningar i baksidan av höger-låret. På kvällen blev det gymmet.
Inledde med spinning-cykel, 20 minuter, 10km, nivå 12, 100 i mp, kändes lite svagt i baksidan av höger-låret, annars bra känsla.
Därefter lite bål-träning, kändes okej.

Lördagen 9 december. Kände lite stelhet i foten inför dagens pass. Under dagens långpass kändes det knappt något, blev rätt låg medelpuls, men tempot lite lägre än vanligt. Trots den relativt låga farten blev jag väldigt trött sista 3km, motvind och ovana vid dessa långa distanser var nog orsaken till det.
Annars okej känsla i benen, klockan visade större obalans mellan fötterna än vad känslan var.
Slapp regnet, dock lite vind runt Växjösjön och Trummen.
Långpass, 22,68km, 4:47-tempo, mp136, balans, 52,1/47,9  Recovery 18h

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar