måndag 6 november 2017

Fyra löprundor, alltmer kuperad löpning.

En helt okej löparvecka. Ett tufft pass, resten lugna och inget långpass denna veckan. Vi var på Spa i Ronneby, för att fira 5 år tillsammans. Det blev en fin fredag-kväll, även om vi båda var väldigt trötta efter en rätt tuff vecka på våra jobb, jag har dessutom haft problem hela veckan med att anpassa sömnen till vintertid.
Men när man väl kommer fram till Ronneby så slappnar man av i den avkopplande miljön.
Har sprungit alltmer kuperade pass sista tiden, även om foten inte mår så bra så håller sig låret, till skillnad för ett tag sedan, nästan helt tyst även när jag kör kuperat.
Det som är bra med kuperat, förutom att bygga ben-styrka, är att man får hög puls utan att driva på med hård fart eller kraftig andning, pulsen kommer av sig själv när det brantar till. Farten är nästa 20 sekunder lägre/kilometer vid samma puls som vanlig flack asfaltslöpning.
Har dock inte vågat mig på backintervaller än, då måste foten bli ett par snäpp bättre. Det lite märkliga med foten är att den tidigare känningen över vristen bytts mot tryck över framfoten i stället. Samt att det nu känns mer under passet och mindre mellan passen till skillnad från när vristen krånglade som mest.
 
Söndagen 29 oktober. Vintertid har börjat, brukar ha problem med just denna omställning, förr om åren brukar det ta upp till 2 veckor innan jag kommer in i rätt rytm, för min del hade det varit bättre med ständig sommartid. Blev ingen stiglöpning på kvällen, var inte så inspirerad att köra med pannlampa på den steniga och rot-rika stigen uppe vid Spånen, blev 2 lugna varv i Spånens 2,3km, kuperade slinga. Förutom att det tryckte rätt bra över höger framfot var det helt okej känsla i benen. Tog det väldigt lugnt. Så fort jag slutade springa försvann trycket över foten.
Kuperad lugn distans Spånen, 4,47km, 5:38-tempo. Mp 119, 51,5/48,5 balans.  Recovery 12h.
Därefter till gymmet och cirka 50 minuters bål och benstyrka, var pigg i kroppen i kväll.

Måndagen 30 oktober. Har känts okej i foten. På kvällen ett gympass. Inledde med 5km roddmaskin, 177 i medelwatt, mp 123. Kändes bra i benen. Ökade bara sita minuten.
Därefter överkroppsövningar i 20 minuter, kändes bra.

Tisdagen 31 oktober. Har varit en märklig dag, efter lunch blev jag mer eller mindre "hemtvingad" av ett icke fungerande nätverk. Inte det samma att sitta hemma med en skärm, dessutom mindre.
Har känts sådär i foten och var inte speciellt sugen på fart-pass idag. Tog i alla fall cykeln till Spånen och värmde upp som vanligt. Kändes sådär i foten, idag, mer i vristen än över framfoten. Men sprang iväg på lite stela fötter och sprang och kände efter första 2 km, sedan lite bättre känsla och efter 5 km kände jag inget. Kan ha berott på att det var hög ansträngning sista halvan av dagens pass. 3-taktsandning sista 6km. Kändes ändå inte så jobbigt idag som pulsen angav, visst var jag trött de sista 2 km i uppförsbackarna. Men känner mig ändå starkare än på länge i uppförsbackarna. Kände av foten direkt efter passet. Men i låret kände jag inget, så det var i alla fall positivt.
I dag inföll 3-årsdagen med någon form av minst 20 minuters daglig konditionsträning.
Skrämde tyvärr  en annan löpare när jag sprang om, hade lurar i öronen, vände mig om och bad om ursäkt. Fick stanna precis innan "mål" då en annan löpare inte kopplat sin hund. Hälsade sedan på den innan lite skrämda löparen, 17:21.
Kuperad grusvägsdistans, 11,79km, 4:19-tempo, 152mp, 51,6/48,4 balans.

Onsdagen 1 november. Har varit lite stumt på ovansidan av högerfoten annars okej känsla i benen efter gårdagens lite tuffare löpning. På kvällen blev först CT, nivå 16 i 20 minuter, mp 99. Kändes bra i benen.
Därefter cirka 40 minuter bål och benstyrka, lite segt under benövningarna.

Torsdagen 2 november. På kvällen blev det kuperad distans i Spånens 2,3km-slinga, inte många flacka meter där. Var lite stelt i dag, kände av tryck över h, framfot. Det som varit positivt sista veckorna är att baksidan av h-lår inte känns något alls. Inte ens när jag kör dessa kuperade pass. Det är bra för jag tycker om att springa i kuperad terräng. Det blir hög puls utan att det behöver vara speciellt mycket fart. Mycket variation med steget också. Det kändes inte att det var så lågt tempo som klockan visade. Men som sagt, benen rätt sega idag, torsdags-känsla. Ökade lite sista varvet, annars ett hyfsat lugnt pass.
Kuperad distans 5 varv, 2,3km, Spånen. 11,16km, 4:42-tempo, 143 mp 51,2/48,8 balans.  Recovery 24h.

Fredagen 3 november. Blev en tidig cykelrunda idag. Hade Hybriden, kallt, runt 0:an och väldigt dimmigt. Glasögonen immade igen och sikten var allt annat än bra. Annars kändes det okej i benen, inte så seg som förväntat.
Hybriden. 10km, 20km/h, 103mp.

Lördagen 4 november. Blev en runda i Ronneby på lördagmorronen. Lite sega ben och inte så mycket kraft i kroppen, Blev inte mer öl än vanligt trots att vi var på Ronneby brunn, men drack en annan sorts vete-öl än jag brukar och det kändes tungt i huvudet på morronen. För mig funkar tydligen bara Erdigner.
Blev en kortare löprunda än en vanlig lördag. Bara för att bli färdig i tid innan utcheckningen. Upptäckte några fina platser i bokskogen ovanför Brunnsparken. Det är en av fördelarna med att springa på nya ställen.
Som sagt segt i kroppen idag, och även lite tryck över höger framfot, låret tyst. Mer löv på träden här nere vid kusten än hemmavid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar