söndag 1 oktober 2017

Ny typ av löpning, stiglöpning varvat med motionspårslöpning. 4 pass löpning denna veckan.

Har börjat med en för mig ny typ av löpning, som jag tror kommer hjälpa mig att utvecklas även på ordinarie distans-löpning. Har kört denna typ av löpning några gånger tidigare, men då mer som en typ av rehab-löpning.
Det som karakteriserar passet är blandning av stig och distans-löpning. Det blir mer muskler aktiverade i både ben och fötter och mentalt blir det också en utmaning. Den mentala utmaningen är att det är svårt att växla upp till distanslöpning efter stiglöpning. Min kropp anpassar sig snabbare till stiglöpningen, och den känns mer avslappnad. Men jag kände ändå att det i slutet på torsdagspasset kändes allt bättre i växlingarna.
 Det går att variera oändligt i både fart och längd. Hittills har jag bara kört 3-4 gånger totalt och har ännu inte byggt en tillräckligt stor bank av erfarenhet om vilket som ger mest. Eller om det överhuvudtaget ger någon positiv effekt på den vanliga distanslöpningen. Men jag känner ändå att jag vill ge detta en rejäl chans.
Tanken är att köra detta passet på torsdagar. Då blir det en helt ordinarie vecka 2 vanliga distanspass, tisdag och lördagar, varav minst ett av dom helst ska ha någon form av fartinslag. Sedan lugn stiglöpning på söndagar. Samt detta nya pass, kombination av stig + motionsspårslöpning.

Söndagen 24 september. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen cykel till Spånen och där körde jag ett "kombipass" Stiglöpning varvat med elljusspår-löpning. Sprang 8 varv idag, varvet mäter 1100 meter varav 700 meter är på stig och 400 meter är på elljusspår med grusunderlag. Blir varierad löpning, men eftersom det är så stor del stiglöpning så hinner man aldrig riktigt komma in i bra löpteknik på grusvägen. Kändes bra i högerlåret, kände av högerfoten en del och lite stumt i vänstervaden bitvis. Tror detta är bra kombination för benen, bygger styrka samtidigt som man får använda mycket olika benmuskler.
Stiglöpning/elljusspår. 8,9km, 5:29-tempo, mp 134, 51,2/48,8 balans. 
Därefter 20 minuters bålträning på gymmet, lite segt efter löpningen.

Måndagen 25 september. Har känts okej i benen under dagen. Efter jobbet, roddmaskin, 5km, Tid 21:29. MP 122. Hade gamla pulsbandet. Kändes okej i benen, dock segt i allmänhet första 10 minuterna.
Därefter överkroppsträning, kändes bra idag.

Tisdagen 26 september. Lite trött i vänstervaden under dagen, annars okej känsla i ben och fötter. På kvällen blev det en kopia av förra veckan löp-pass. Distans inklusive 2*1km farthöjning. Men idag var det riktigt tufft hela vägen. Inte alls så fin känsla som förra veckan. Några grader varmare och lite blåsigt. Med "fel" ostlig vind. Det totala tempot exakt som förra veckan, farthöjningarna någon sekund saktare. 3.41 samt 3:42 tempo. Lite motvind på första. Låg lite för högt i puls under andra halvan av passet. Det som var positivt var att farten var bra, trots den tunga känslan, samt att det kändes bra i benen i backarna. Kände inte av vaden under passet, fot och lår lite stela i backarna, men inget under fartdelarna. Stannade runt 15 sekunder för att plocka bort sten från sulan, glömde stanna klockan.
Halvkuperad distans. 11,37km, 4:16-tempo, 151mp, 51,3/48,7.  Recovery 36h.
Därefter 5km på spinningcykel. Tid 11:01, MP 118.

Onsdagen 27 september. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen ett lugnt gympass.
Inledde med CT, nivå 16, 20 minuter, 102 i mp. Kändes okej i benen. Hade gamla pulsbandet.
Därefter 40 minuter bål och benträning. Lite segt idag.

Torsdagen 28 september. På kvällen blev det cykling till Spånen och sedan ett "kombipass" löpning.  Stig + Elljusspår. Lite annorlunda sträckning. Varvet mätte runt 1,7km varav 1km var stig. Kändes bra med den fördelningen. Lite stram i baksidan på högerbenet. Men annars bra känsla i benen. Tror på detta sättet att springa, åtminstone en gång i veckan. Ska försöka lägga in detta passet på torsdagar. För att bryta av veckan lite och skapa så stor variation som möjligt i veckans pass. Tempot på stiglöpning runt 6:00. Och på grusunderlaget runt 4:20-tempo.
Stig+elljusspår 10,29km, 5:09-tempo. 135mp, 51,3/48,7 balans

Fredagen 29 september. På kvällen ett lugnt gympass. Först CT, nivå 16 i 20 minuter. MP 102. Kändes bra i benen. Därefter cirka 20 minuters överkroppsträning. Kändes också helt okej.

Lördagen 30 september. Blev ett distanspass i Växjö, lite blåsigt men annars perfekt temperatur, runt 12 grader och inledningsvis i solsken. Kändes lite stumt första km, som det brukar. Sedan kom jag in i ett fint tempo, runt 4:40 i skogen och de 2 varven runt Växjösjön i runt 4:20-tempo. Hade flyt med vinden idag, kom från sydost. Blir medvind på den västra sidan av sjön som har mycket öppna ytor. när man sedan springer på östra sidan i den förväntade motvinden så slipper man den, både byggnader och träd som skyddar. Kändes hyfsat i lår och vrist idag, bitvis kände jag inget. Nu några timmar efteråt är jag dock lite stum i lår och vrist.
Distans Växjö. 19,77km, 4:30-tempo. 143 MP. 51,7/48,3 balans  Recovery 31h.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar