lördag 21 oktober 2017

4 pass löpning, varav 1 bra fartpass, fortsatt problem med foten.

Har varit en helt okej vecka löpmässigt, den enda smolken i glädjebägaren har varit min fot, vrist, baksida högerlår.
Har fått tillbaka känningarna jag hade i drygt ett år efter att jag fick en stressfraktur i ovansidan på högerfoten för snart 3 år sedan. Men den här känningen kommer bara under passen, så fort jag slutar springa så sluter det, till skillnad från vristen som känns mest mellan passen.
Börjar bli lite uppgiven nu, har inga större förhoppningar om att det ska bli bättre av sig själv längre.
Synd då jag känner mig i bra form i övrigt och bitvis väldigt stark i löpningen.
Möjligt att besvären skulle försvinna om jag tog ett längre uppehåll, men när det är så här på gränsen så vill jag ändå fortsätta springa även om det är vissa dagar som inte känns alls bra inför passen.
Tisdagens pass blev veckans bästa, körde kuperat motionsspår och kände mig stark i benen hela rundan. Fick dock betala för det under resten av veckans pass med en ömmande fot och stel/styv vrist.
I dag såg jag lite på Växjö Marathon. Blev nytt banrekord. Av Fred Grönwall.

Fred Grönwall. Växjö marathons segrare 2017, slutspurten, cirka 50 meter innan målgång. 2:26 i tid. Väldigt imponerande, då det var rätt blåsigt idag, med runt 9-10 grader i luften, tror han var nästan 15 minuter före 2:an och 3:an.


Söndagen 15 oktober. Har inte känts så mycket i vristen som befarat under dagen. Fick mycket massage av D i dag och det hjälpte. På kvällen blev det cykel till Spånen och sedan stiglöpning. Lite stum i foten och baksidan av låret. Men ändå inga problem att springa. Tog det lugnt och var lite sliten i båda vaderna. Skön luft, runt 14-15 grader och vindstilla. Mörkret kommer snabbt nu särskilt om det är mulet som idag.
Stiglöpning Spånen, 4,12km, 5:51-tempo, 123 Mp, 51,5/48,5 balans. 
Därefter bål och några få ben övningar, kändes av baksidan av högerlåret, högt upp mot sittknölen. Hade tänkt köra lite mer ben men låter dom vila några dagar från styrketräning.

Måndagen 16 oktober. Har tyvärr känts lite uppe vid sittknölen på baksida högerlår. På kvällen blev det först roddmaskin, 5km, tid 21:36, 174 mw, 121mp. Kändes okej i benen.
Därefter 30 minuter överkroppsträning, kändes bra i kroppen.

Tisdagen 17 oktober. Har känts lite i sittknölen på högerbenet under dagen. För att bryta lite mönster så bestämde jag mig för att få till ett pass utan att springa på asfalt. Blev Spånen-området, visserligen rätt kuperat men utan asfalt och bilar som stör. Är inne i en lite märklig fas nu. Efter att ha kört rätt mycket stiglöpning och "kombipass" sista veckorna så har jag blivit starkare i benen under löpningen, trots den rätt så kuperade banan i dag så kändes det inte alls så tungt i benen som det brukade göra när jag körde de här passen senast. Det lite paradoxala är att jag trots detta kände av ovansidan på högerfoten under passet, men knappt något från baksidan av låret under löpningen. Men den lite sämre känslan i låret kommer efter löpningen. Hade de styva, formgjutna sulorna idag. Kändes helt okej. Bra känsla i benen idag, även om jag blev väldigt trött sista 2km.
Kuperad grusvägsdistans Spånen, 11,67km, 4:20-tempo, 147mp, 51,0/49,0 balans  Recovery 31h.

Onsdagen 18 oktober. Har bara känts svagt i fot och lår under dagen. På kvällen blev det ett gympass.
Inledde med CT, nivå 16, 20 minuter, 99 i mp. Kändes bra i benen. Därefter bål och benträning, bålövningarna kändes bra, lite sliten i benen dock efter gårdagens löpning.

Torsdagen 19 oktober. På kvällen blev det cykel till Spånen och sedan ett stig + motionspårslöpningspass, samma som de 2 föregående veckorna. Stelt första varvet och kände av foten lite. Sedan allt bättre känsla, de 2-3 sista varven kom det ett svagt tryck över framfoten, där jag haft stressfrakturen för nästan 3 år sedan. Däremot så är det inte så svårt att växla från stig till grusväg längre. Blev trött i benen sista 2 varven. Kändes som tisdags-passet inte lämnat benen fullt ut. Friskt i luften och lätt att andas.
Stig+M-spårslöpning. 10,18km, 5:12-tempo, 141mp, 51,5/48,5 balans  Recovery 22h.

Fredagen 20 oktober. På kvällen blev det ett gympass, inledde med 20 minuter CT, nivå 16, MP101. Kändes bra i benen.
Därefter bröstövningar i 20 minuter, kändes också bra.

Lördagen 21 oktober. Körde distans på förmiddagen, ett "klassiskt" lördags-pass. Inleder med 1 varv runt södra Bergundasjön, därefter 2 varv runt Växjösjön. Kände tyvärr av ovansidan av foten under hela passet. klockans balansmätning visade också usla värden. Kändes nästan bäst sista 5 km idag, ändå jag var trött så var foten lite piggare då. På sista varvet runt Växjösjön så mötte jag Växjö maraton-löparna. Tyvärr var jag inte bland dom i år heller. Men någon gång så.....
Distans Växjö, 19,73km, 4:34-tempo, 141 MP, 52,2/47,8 balans.  Recovery 24h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar