lördag 28 oktober 2017

4 pass löpning. Prioriterad smärta/känningar? Samt massage.

Att vår kropp är besynnerlig och ännu ej utforskad till fullo är ett välkänt faktum. Kroppen påverkas av både arv och miljö, samt vad vi stoppar i den och hur vi underhåller och tränar den.
Det som förbryllat mig under några år med ej skadefri löpning är hur kroppen tycks prioritera smärtan/känningarna.
När jag började att få problem för några år sedan var det min vänsterhäl som strulade först, det var min första "skada" i samband med löpning. Jag hade innan dess haft känningar, men alla dessa hade snabbt lämnat kroppen efter någon dag. Men hälbesvären ville inte lämna mig. Störde inte så mycket under löpningen men fanns där och gnagde och påminde om att den inte tyckte om att jag sprang så mycket som jag gjorde. Det hjälpte inte med 2-3 månaders uppehåll för att läka den.
Därefter fick jag en stressfraktur i det 2:a metartarsala benet på höger foten, pekfingertån. Efter 2 rundor, 2 dagar i rad, i "five-fingers" Hade känt stickningar i tån under några veckor dessförinnan men hade ingen aning om vad som var på gång. Men när det väl hände var det som ett knivstick rätt in i benet. Fick avbryta den rundan och ta mig hem haltande. Foten svullnade upp och jag hade ett par veckors uppehåll.
Sedan kunde jag springa igen, men kände av både högerfoten och vänsterhälen under rundorna men nästan aldrig samtidigt. Nu kom vänsterhälen i skymundan. Var trycköm men inte mer än så. För nu var stressfrakturen dominant.
Sedan rullade på, tills jag fick ett hugg i baksidan av vänsterlåret, dåligt uppvärmd inför att springa korta intervaller med dottern. Därefter var den skadan dominant i 6-7 månader.
Precis när den höll på att lämna kroppen fick jag ont i baksidan av högerlåret, i samband med det så fick jag även ont i höger-vristen ett par veckor. Behövde inte ta uppehåll, men blev inte bättre. Fortsatte springa i cirka 10 månader innan jag åter tog lite över 1 månad uppehåll. Det blev lite bättre men inte helt bra.
Jag har haft problem med höger-benet i nästan 2 år nu. Låret blir sakta bättre och vristen är lite fram och tillbaka, för tillfället känner jag inget. Nu är det åter framfoten som känns mest.
Kan det vara så att denna framfots-känning aldrig helt lämnat kroppen? Att den hela tiden funnits där, men inte gett sig tillkänna för att den har varit lägre prioriterad av hjärnan? Likadant med vänsterhälen. Den känns bara vid väldigt sällsynta tillfällen, tillfällen då jag inte känt något i högerbenet, vilket är sällan. Precis som att vänsterhälen är lägst prioriterad. Kommer bara fram när kroppen i övrigt är i balans.

Söndagen 22 oktober. Har känts okej i foten under dagen. Men så fort jag börja springa så kommer det lite tryck över framfoten, annars okej känsla i benen under kvällens stiglöpning. Men väldigt svår och tungsprunget, då det varit i hållande regn hela dagen samt att det fortsatte under passet. Blev lågt tempo och korta steg.
Stiglöpning Spånen, 3,98km, 6:31-tempo, 122mp, 50,8/49,2 balans.
Därefter till gymmet för cirka 50 minuters bål och benstyrka, kändes okej i kroppen.

Måndagen 23 oktober. Har känts bättre än väntat i foten under dagen. På kvällen blev det ett gympass.
Inledde med roddmaskin, 5km, 188 i medelwatt, tid 21:18, 130 i mp. sista 3 minuterna nära max, var uppe i 275 watt vissa drag. De första 10 minuterna lite småsega, sedan allt bättre känsla.
Därefter 20 minuters överkropps-träning, kändes bra i kroppen.

Tisdagen 24 oktober. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen blev det ett rätt tufft löppass. I Spånens kuperade terräng. Identiskt med förra veckans pass, först hade jag tänt ta det lite lugnare, men det kändes bra i benen och andra halvan blev jobbig. Samma tempo som förra tisdagen, enda skillnaden var att jag fick mellan 5-10 sekunders stopp för att vänta på ägaren till en okopplad hund skulle ta hand om den. Kändes lite bättre i foten jämfört med förra veckan, dock lite stumt och stelt nu någon timme efter passet. Bra känsla i övrigt, sista 2-3km blev väldigt jobbiga, kändes som jag gick på max då.
Kuperad grusvägsdistans Spånen, 11,67km, 4:20-tempo, mp 150, 51,5/48,5 balans.  Recovery 36h.

Onsdagen 25 oktober. Har känts en del i foten över dagen, annars okej känsla om än lite slitna ben efter gårdagen.
På kvällen blev det först CT, nivå 16. Mp 99, 20 minuter. Kändes okej i benen.
Därefter bål och benträning, lite segt i början, lite bättre känsla i slutet på benövningarna.

Torsdagen 26 oktober. Har känts bättre än väntat i foten. På kvällen blev det cykel till Spånen, sedan stig + m-spårslöpning. Börjar bli blött på ett ställe, så det blir lite extra besvärligt att hålla sig torr om fötterna, fordrar några steg rätt ut i skogen och över någon stubbe. Kände av lite över framfoten, men inget i lår eller vrist. Däremot lite sliten i benen, vet inte om det var gårdagens benstyrka eller tisdagens rätt tuffa pass, eller kombination av de båda, som satt sina spår. Hade svårt att få till någon vidare fart på motionspårs-delen, annars okej känsla i kroppen. Nästa vecka kommer det vara för mörkt att genomföra detta passet efter jobbet, får se hur jag ska lösa det? Är svårt även med pannlampa med alla dessa rötter och vassa stenar som helst ska undvikas att trampa på. Lite synd om jag ska avstå från detta torsdagspass i 3 månader innan det är tillräckligt ljust igen på kvällarna.
Stig + m-spårslöpning Spånen, 10,15km, 5:15-tempo, 141mp, 51,1/48,9 balans.  Recovery 23h.

Fredagen 27 oktober. Blev ett tidigt pass idag, cykel i Alvesta, känns lite konstigt att köra innan frukost och jag hade lätt huvudvärk i slutet av passet. Kändes bra i benen.
Hybrid-cykling Alvesta. 10km, 21 km/h, 104 mp.

Lördagen 28 oktober. Blev massage i går eftermiddag. Har haft som vana de sista månaderna att undvika löpning dagen efter massage. Men idag sprang, blev en lugn runda på rätt sega ben. Av någon anledning så känns benen väldigt sega och trött dagen efter massagen. Kände av tryck på ovansidan av höger framfot. Men inget i låret eller vristen. Trycket över foten försvann så fort jag avslutat dagens runda. Blåsigt men allt varmare under rundan, runt 10 grader idag. Var blött på sina ställen. Lägre tempo än vanligt för att vara lördag.
Distans Växjö, 17,16km, 4:47-tempo, 138mp, Balans 52,2/47,8.  Recovery 23h.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar