lördag 9 september 2017

Periodiseringsvecka, 2 pass stiglöpning, samt ett längre distanspass.

Efter semestern har jag känt mig lite tröttare än väntat i kroppen, särskilt under dagarna på jobbet. Inser att jag glömt bort att periodisera träningen, och då framför allt löpningen.
Har gjort för något/några år sedan men har för mig att jag inte riktigt fick den effekten jag ville ha så jag slutade med det.
Det som är svårt att veta och som det är omöjligt att få facit på är om effekten av olika träningsupplägg. Hade behövt en exakt kopia av sig själv i så fall, för att kunna testa de olika alternativen.
Den stigande åldern gör också sitt för att hålla tillbaka och bromsa eventuell utveckling av löpform. Hur mycket är dock svårt att veta, en del säger att för varje år son går så tappar man 1 minut på 10km löpning. Men jag är tveksam till det. Tror inte att det minskar så drastiskt.
Jag ska försöka få till 4-veckors block. Där en vecka ska vara riktigt lugn vad gäller löpning. Så länge det inte blir för mörkt ute så ska jag springa på stigar den veckan, samt att jag ska försöka få till massage på fredagen den veckan, då blir det bara 2-3 pass löpning en sådan vecka och inget på asfalt eller med fart. Då borde kroppen få den återhämtning som behövs vad gäller löpning.

Söndagen 3 september. Blev ett distanspass med D på Virdavallen. Lite stumt i låret, men ändå bättre än väntat med tanke på gårdagens löpning.
Hade de nya Adidas Boston 6 Aktiv-skorna, med de nya inläggen. Kändes het okej.
Distans med D. 5,36km, 5:18-tempo. MP114, 51,7/48,3 balans
På kvällen blev det styrka på gymmet, bål + ben, kändes okej i kroppen. Stramade lite i baksida höger-lår på några ben-övningar.

Måndagen 4 september. På kvällen blev det ett lugnt gym-pass. Inledde med 5km roddmaskin, Tid 22.14. Medelwatt, Ca: 158, glömde kolla i slutet. Kändes svagt i baksidan av högerlåret.
Därefter överkropps-övningar, kändes helt okej, är uppe på ordinarie vikter nu. Kändes bättre än på länge i höger skuldra.

Tisdagen 5 september. Har känts lite stramt i foten under dagen. Har tänkt mig en lite lugnare vecka. Behöver förmodligen periodisera löpningen mera och ska försöka lägga in var 4:e vecka som lugn. Hade först planer på lite lugn löpning på elljusspår men ändrade mig till stiglöpning i stället. Eftersom jag ändrade mig så sent blev det fel skor till dagens pass. Hade dock gamla Boston 3 skorna på jobbet så det fick bli dom, med dom nya sulorna. Blev inte så bra sko-val. Kändes som brädor under fötterna på stigarna. Dessutom började de nya sulorna skava rejält under vänsterfoten sista halvan. Annars var det helt okej känsla, kände inte av foten under passet. Låret också helt okej under löpningen.
Stiglöpning Spånen, 7,08km, 5:23-tempo, MP 129. 51,2/48,8 balans. 
Cykel till och från Spånen.

Onsdagen 6 september. Bara lite stramt i vristen under dagen. På kvällen ett gympass.
Inledde med CT, nivå 16, 20 minuter, MP 106. Kändes svagt i baksidan av höger lår, men bara i bland. Annars bra känsla i kroppen.
Därefter Bål och benträning, kändes bra i kroppen.

Torsdagen 7 september. Har känt av vristen en aning under dagen. På kvällen blev det stiglöpning uppe vid Spånen. Kände av låret en del under passet, mest första halvan. Annars okej känsla. Bästa känslan under andra halvan. Knöt skorna något hårdare då. Cykel till och från.
Stiglöpning Spånen, 8,18km. 5:25-tempo, 132 Mp. 51,6/48,4.  Recovery 16h.

Fredagen 8 september. Regn och rusk ute omöjliggjorde cykling på eftermiddagen. Blev CT på gymmet på eftermiddagen. 20 minuter på nivå 16, MP 107. Kändes bra i benen. Tiden gick fort då jag pratade löpning med Niklas.
Därefter Bål och bröstövningar, kändes bra i kroppen.

Lördagen 9 september. Kändes helt okej i fot och lår inför dagens pass. Under dagens pass kände jag dock av lår och fot, men bara svagt. Blev bättre efterhand, och dom 3 sista km som var nästan bara på asfalt kändes det riktigt bra. Hade dom nya Boston 6 aktiv-skorna. Köpte en halv-storlek för stora av misstag. Men med "foot balance" inlägget och med snörningen i översta hålet kändes det helt okej. Var väldigt bra känsla med dessa skor idag, särskilt på asfalten, vet inte om det beror på att dom är helt nya eller om det är någon skillnad på Boston 6 och dessa Boston 6 aktiv. När jag vägde dom förra veckan var det exakt samma vikt och undersidan av skorna är identiska. Verkar bara vara namnet som skiljer. Perfekt temperatur idag och inget regn. Lite blött på grus-stigarna runt Bergundasjön. Inga direkta fartökningar, bara sista km som jag tryckte på lite och det kändes helt okej.
Distans Växjö, 17,91km, 4:31-tempo. Mp 140, 51,6/48,4 balans  Recovery 26h

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar