lördag 5 augusti 2017

Regnig avslutning på semestern, 2 pass med löpning.

Inget vidare väder sista semester-veckan, framför allt i slutet. Regn varje dag och svårt att få till pass utan bli blöt utomhus. Torsdagens löpning blev helt i regn, fick mer ont än vanligt i vristen efter det passet. Sedan länge inplanerad massage på fredagen var välbehövligt. Hon märkte direkt att det var lite mer spänt än vanligt i yttersidan/baksidan av högerlåret. Troligtvis det som drar i senor och nerver hela vägen ner i vristen. De senaste massage-omgångarna har jag undvikit löpning dagen efter. Så även denna lördag, troligtvis hade det inte funkat så bra med tanke på att vristen fortfarande är rätt stum och stel, samt i vissa ytterlägen gör det direkt ont.
Så det blev endast 2 pass med löpning denna veckan. Har endast blivit löpning i mellan-registret denna semestern. Inga riktigt tuffa pass, ej heller några riktigt lugna. Men eftersom jag bara sprungit direkt efter frukost så har det passat bra så.
Om jag kan springa nästa vecka igen så är tanken att variera passen mera igen. Får se hur det känns i foten de närmaste dagarna.

Söndagen 30 juli. Lite stum i vristen på morronen, annars okej känsla. På förmiddagen blev det först spinning-cykel, 10km, nivå 12, tid 20:20, MP 100. Kändes bra i benen.
Därefter cirka 45 minuter styrka, bål och överkropp, bra känsla i dessa övningar.
På kvällen hade jag tänkt mig lite lugn stiglöpning, men ett åsk-regn gjorde att jag ändrade till ett rodd-pass i stället. Kändes lite segt i benen första 5 minuterna, hade inte riktigt kraften till ett halvhårt pass utan körde lite lugnare och längre i stället. Blev till slut 7,5km, 151 i medelwatt, Tid 33,57. MP 112.

Måndagen 31 juli. På förmiddagen tog jag bilen och hybrid-cykeln och körde till Bergs kyrka. Därifrån cyklade jag sedan en 3-milsrunda.

En före detta kvarn strax nedanför Bergs kyrka.

Någon km norr om Tolg, på vägen till Asa.

Väldigt vackert och stillsamt, när man är i skogen mellan Asa och Tolg det känns som om tid och rum står helt still. Allt är tyst och stilla. Bitvis så är skogen i Småland helt fantastisk, inte ännu förstörd av det moderna skogsbruket. Tror det är på de ställena som ägs av Sveaskog, verkar som dom valt att låta vissa delar av sin skog vara i fred. Lite synd att det är så svårtillgängligt. Mellan Berg och Asa körde jag på den stora asfalterade vägen, väl framme i Asa ville jag cykla så mitt i skogen och stillheten som möjligt, fick navigera på för mig helt ocyklade vägar via mobilen. Tyvärr var det sämsta tänkbara underlag för hybrid-cykeln. Skogsväg med riktigt stora stenar, nästan som makadam. Nästan 10km på sådan väg. Med mountain-bike-cykeln hade det nog funkat bättre på denna vägen.

Fick se en riktigt stor uggla bara 25 meter framför mig. Såg inte vilken sort, bara att den var väldigt mäktig i sin fulla vingbredd. På en del ställen är skogen helt magisk, med sin mossa som underlag och olika trädsorter som samsas i samma skog. Hade jag tagit med mig mat så hade det nog blivit någon skogspromenad också. Men får spara det till en annan gång.
Kommer att ta mig hit mer gånger, det är en speciell känsla i denna delen av Kronoberg. Blir fylld av lugn inombords, allt saktar ner och det vanliga livet känns så långt borta. En längtan till att bara vara här helt utan krav närs, men som alltid så dras man tillbaka till verkligheten igen. Men för idag så räcker det att bara få smaka på den frihet som finns någonstans lite längre fram.
Hybriden, Berg-Tolg-Asa-Berg. 33,77km, 20km/h, 100 MP.

Tisdagen 1 augusti. Blev en löprunda i Alvesta på förmiddag. Första halvan försökte jag ha lite mer fokus på kortare armpendling, för att få upp kadensen en aning och belasta vaderna lite mer till förmån till lite mindre belastning på baksida lår. Kändes lättare än väntat att göra den justeringen, kände av trötthet i vaderna efter 5-6km och försökte resten av rundan springa mer som vanligt. Sista 1,3km ökade jag farten, tog i rätt bra i nerförsbacken, gick lite snabbare än förra veckan.
Tog ut mig rejält sista km, hade 174 i slutpuls, det var ett tag sedan.
Balansen i markkontakten var inte så bra i början. När det går fortare, samt i utförsbackar så svänger det över till obalans på andra benet. Men det kändes ändå bra i högerlåret under passet, bara lite svaga känningar i vristen i backarna.
11,39km, 4:18-tempo, 146MP, 174kadens, 51,9/48,1 balans.  Recovery 24h.
Därefter spinningcykel som "nerjogg". 5km, nivå 12, Tid 10:34, MP 123.
Efter lunch blev det en lugn runda med brukscykeln tillsammans med dotter. 12km, 17km/h, MP93

Onsdagen 2 augusti. På förmiddagen blev det cirka 60 minuter styrka på gymmet i Alvesta, i princip hela kroppen. Kändes okej.
Efter lunch tandemcykling med dottern, vi tog den kuperade Lönås-rundan. Det var väldigt fint väder, halvklart och rätt svag vind från sydväst, runt 21 grader, perfekt cykelväder. Vi stannade vid en liten sjö, Hagesjön. Då kom det en cyklist med full packning från Härlöv och cyklade förbi oss, tänkte inte så mycket på det precis då, vi stannade lite vid sjön och kollade på den vackra omgivningen. När vi skulle iväg, mot Härlöv så såg jag cyklisten ett hundratal meter bort, fast nu med cykeln vänd mot Härlöv, lite konstigt, precis som hon kört fel och sedan vänt igen. Vi gav oss iväg, men hann inte mer än 5-600 meter sedan ringde telefonen. Jag stannade och pratade färdigt, då kom hon i fatt och förbi oss. När vi väl började cykla igen så kom vi ifatt igen.
Det visade sig vara en tyska på cykel-semester. Hon skulle från Öland-till Göteborg. Full packning på cykeln. Det minde mig om min cykelresa 2011, Vi pratade lite på vägen mot Härlöv, cirka 10 minuter. Sedan stannade vi vid vägskälet i Härlöv. Hon skulle till Värnamo idag, var tanken. Hon hade inte Gps utan hade kartor med sig. Hon tog tacksamt emot hjälp om vilken väg hon skulle välja. Vi tittade tillsammans på hennes kartor och till slut blev det så att hon cyklade mot Moheda från Härlöv, vet inte om det var det bästa, kunde kört över Alvesta också, men då skulle hon få den "hemska" backen i Gåvetorp att bråka med. I vilket fall som helst så hade hon minst 6 mil till denna dagen. Starkt gjort av henne, att cykla ensam i ett annat land. Hon var lite besviken på skyltningen i Sverige. I Danmark och Tyskland klarar man sig utan kartor om man håller sig till Cykel-lederna.
Jag upplevde själv att det inte var speciellt bra skyltat när jag delvis cyklade Sverige-leden 2011. Vid vissa stora vägskäl fanns det inga skyltar. Jag hade hjälp av mobilens kartor då och det räddade mig många gånger då. Blir lite sugen på att cykla lite längre igen, men helst inte ensam. Samt att jag vill göra det med bra väder, denna sommaren hade det inte varit lätt att slippa regniga dagar.
Tandem-cykling med dottern, 33km, 19km/h.mp95.

Torsdagen 3 augusti. Blev en lite annorlunda dag, hade bestämt mig sedan innan att jobba idag, bara för att dämpa all stress som annars kommer på måndag, har märkt de sista åren att det funkar rätt bra att mjukstarta i slutet på veckan innan det drar igång på riktigt. Slutade någon timme tidigare för att få till en löprunda, tyvärr så började det regna vid lunch och har fortsatt hela eftermiddagen. Gillar inte att springa i regn. Det går bra i ett par km, så länge man kan hålla sig hyfsat torr. När väl att blivit blött så går det rätt tungt. Så även idag. Särskilt när jag kom in på grusvägarna och elljusspåret. Har känt av vristen en aning under dagen, verkar som att dagens löpning frestade extra hårt, känns inte så bra nu någon timme efteråt. Möjligt att blöta skor gör att belastningen blir lite för hög.
Annars kände jag mig pigg i flåset i dag. Körde ingen kadens-fokus. Hade fullt upp med regnet. Balansen mellan höger och vänster fot-isättning fortsatt dålig, troligtvis också något som gör att det är precis att kroppen klarar belastningen jag utsätter den för genom löpning.
Halvkuperad distans i regn, 11,33km. 4:21-tempo, 144mp, 171 kadens, 51,8/48,2 balans.  Recovery 24h.
Därefter spinningcykel som nerjogg. 5km, nivå 12, tid 10:41. MP 108. Kändes okej i benen.

Fredagen 4 augusti. Har känts lite i vristen på morronen, lite stum och stel, men inte så illa som igår kväll. Tog en lugn runda med MTB-cykeln i Växjö. Rätt skönt väder, om än ingen sol, runt 19 grader. Stannade vid utegymmet uppe vid Vais-torpet och körde 10-15 minuters styrka, kändes okej i kroppen.
MTB-cykling Växjö, 27,3km. 23km/h. 103 medelpuls.

Lördagen 5 augusti. Blev en sedan länge inplanerad massage i går eftermiddag. Var lite spänd och stel i yttersida/baksida höger-lår. Foten har känts sådär under morronen. Hade ändå tänk hoppa över löpningen idag, eftersom jag fick massage i går. Så det blev återigen en cykel-runda med MTB-cykeln. I går slapp jag regnet, enligt SMHI skulle det vara uppehåll även idag. Men den prognosen gick inte riktigt rätt. Regnade i princip hela rundan. Körde lite längre idag, tog ett varv runt den kuperade golfbanan i Fylleryd. Kändes bra i benen, kände inget i foten under cyklingen.
Körde 10-15 minuter på utegymmet i Vais-torpet.
MTB-cykling Växjö, 32km, 23km/h. MP 106.