lördag 12 augusti 2017

5 pass löpning, nya inlägg i skorna.

Blev 5 pass med löpning denna veckan, 2 lugna pass i söndags, ett med D och stiglöpning på kvällen. På tisdagen körde jag en blandning av distans och tröskel-pass. Blev bra fart på det passet. Men det var länge sedan jag körde under 4-tempo nu. Har inte velat trycka på för hårt då det fortfarande inte känns tillräckligt bra i låret och vristen i höger ben.
I går fixade jag nya inlägg i skorna, som förhoppningsvis kan hjälpa mig att få ordning på problemen, kommer ge mig mer stöd under hålfötterna, nackdelen är att vikten på skorna ökar med 30 gram jämfört med vanliga sulor.
Dagens pass kändes bra första halvan, sista halvan var med tung ben, vet inte med 100% säkerhet varför. Men kommer ge dessa nya inlägg ett veckor i alla fall.


Söndagen 6 augusti. Kändes lite stumt och stelt i höger-vristen på morronen, Men när jag och D sprang tillsammans i hennes tempo på förmiddagen på Virdavallens tartanbanor kändes det ingenting i foten. Tog det lugnt. Distans med D, 5,2km, 5:43-tempo. 109mp, 52,1/47,9 balans.
Senare på kvällen blev det cykel upp till Spånen och stiglöpning, det var några veckor sedan, hade Nike-skorna denna gången, tog det lugnt idag, kändes helt okej i foten under löpningen, lite stumt efteråt. Stiglöpning Spånen, 4,07km, 5:48-tempo, 123 mp, 51,7/48,3 balans.
Därefter till gymmet för cirka 20 minuter bålträning.

Måndagen 7 augusti. Första "riktiga" arbetsdag efter semestern. Har känts svagt i högervristen under dagen. Efter jobbet blev det först en lugn runda med dottern och brukscykeln, 12km, ca:18km/h.
Därefter lite mat innan nästa korta cykelrunda, nu med Hybriden. Kändes lite segt i benen i dag.
Hybriden, 10,4km. 21km/h, MP99.
Därefter 30 minuters överkroppsträning på gymmet, kändes okej i kroppen.

Tisdagen 8 augusti. Har känts svagt i vristen under förmiddagen. Blev löpning efter jobbet. Tog Forsdala-Benestads-rundan, dottern med på cykel. Hade först tänkt mig något slags fartpass, men tyckte det var för varmt. Det blev delvis ett fartpass ändå till slut, en slags blandning av distans och tröskel-träning. Lämnade ett hål-par på högerskon utan snörning för att testa om det blev bättre känsla i vristen om den fick lite mer rörlighet. Tänkte inget på om det var någon skillnad under löpningen, men märkte på klockans balansmätning att den var bättre än väntat. Kändes bara svagt i fot och lår, mest i backarna. Blev rejält trött sista 2-3km, trots medvind då, varmt idag, runt 23 grader.
Distans/Tröskel, 12,24km, 4:12-tempo. 149MP, 170k, 51,2/48,8 balans. Recovery 31h.

Onsdagen 9 augusti. Har känts i kroppen idag att det blev lite tuffare löpning än väntat igår.. På kvällen blev det gympass.
Inledde med rodd. 5km, Medelwatt 172, MP 122. Tid 21:33. Segt idag, särskilt första 10 minuterna, väldigt varmt och instängt på gymmet.
Därefter 20 minuter bålträning, rätt segt det också. Möjligt att jag blir lite mer sliten nu när jobbet dragit igång igen, inte lika mycket tid för återhämtning.

Torsdagen 10 Augusti. Har känts lite i låret under dagen. På kvällen blev det havkuperad distans, kändes segt inför och första km. Sedan släppte det alltmer, trots att det var dryga 20 grader varmt. Efter 5km kändes det  riktigt bra och hade fint flyt, utan att ta i allt för mycket, men det gick dock över ganska snabbt när jag kom in på elljusspåret, Kände av låret en del i backarna, foten rätt tyst under passet. Sista 1,3km ökade jag farten en del. Kändes okej även om det var svag motvind i dag.
Halvkuperad distans, 11,37km, 4:16-tempo, 146 mp, 172kadens, 51,7/48,3 balans.´ Recovery 23h.
Därefter spinningcykel, nivå 12, 125MP. Tid 10:20

Fredagen 11 augusti. Lite stelt på morronen i baksidan av högerlåret och vristen, men framåt dagen lite bättre känsla. På eftermiddagen blev det tandem-cykel med dottern. Kände av baksidan av högerlåret under passet. Annars okej känsla i benen. 22 grader varmt och delvis soligt. En fin sensommardag.
Tandem-cykling med dottern, 18,5km, 21 km/h, 100Mp.

Lördagen 12 augusti. Hade ny inlägg i skorna, "Foot balance" köpte dom på Intersport igår, formgjutna efter mina fötter. Rätt styva men ändå med lite svikt. Skorna ökade i vikt från 260 gram till 290. Låter inte så mycket men dom kändes väldigt tunga efter 6-7km i dag. Vet inte om det kan berott på att det inte var så många timmar sedan jag sprang det rätt tuffa torsdags-passet eller om det var skornas vikt som gjorde att steget kändes väldigt tungt sista halvan.
Dessa inlägg gör att jag får mer stöd under hålfoten, jag har höga fotvalv. Annars ett neutralt steg enligt fotanalysen hos Intersport. Jag kände verkligen att det fanns mer stöd under foten, särskilt första halvan. Tröttheten som kom i benen under andra halvan kan också berott på att det blir andra muskler som belastas när stödet under foten ändras.
Hade tänkt mig runt 20km idag, men kände efter 10 km att det skulle bli för långt, det blev 15km till slut. Lite bättre känsla i benen på asfalt med de nya inläggen, på grusvägarna kändes det tungt. Men måste ge detta ett par veckor.
Distans Växjö, nya inlägg i skorna. 15km, 4:35-tempo, MP143, 51,8/48,2 balans      Recovery 27 h.
Därefter spinning-cykel. 5km nivå 12, tid 10:50, 105 MP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar