söndag 27 augusti 2017

4 pass löpning, varav 2 med fartinslag.

Lite bättre känsla i lår och vrist på de 2 senaste löprundorna, har visat sig även på klockans balansmätning, nu några timmar efter lördags-passet känns det dock lite i låret, möjligt att sulorna med hålfots-stöd börjar hjälpa till alltmer?
2km fart i tisdags och idag. Helt okej känsla även om det blev lite väl tufft idag. Hade även lite lätt medvind idag så tiderna lite dopade, blev 3-48-tempo i snitt under dagens 2km farthöjning.
Kändes som att det var en förkylning på väg i början av denna veckan men blev bättre sista dagarna denna veckan, ingen ändring på pulsen under veckans pass.
Ingen recovery angivelse denna veckan. Dottern hade klocka och pulsband på sig och det ställde om klockans mätning rejält, maxpuls på 205 när hon sprang. Då blev allt fel på mina följande rundor, ändrade tillbaka maxpulsen idag så får se vad klockan säger framöver.
Inför denna veckan hade jag lite planer på ett 5km-lopp i Moheda, men vill inte riskera att försämra låret så jag avstod det, även seedningsloppet till Göteborgs-varvet idag hoppade jag över. Nu finns det nog inte så mycket lopp häromkring den närmaste tiden.

Söndagen 20 augusti. Kändes okej på morronen i benen. Blev en distans-runda med D på Virdavallens tartan-banor på förmiddagen. Kändes okej i vristen i början. Kände av låret lite på andra halvan som gick aningen snabbare då jag sprang själv.
Klockans balansmätning visade tydligt att det var obalans mellan fötterna. På eftermiddagen kändes det sådär i låret. Vet inte om jag inbillar mig en del också?
Är kanske dags för ett uppehåll med löpningen igen?
Får se kommande veckor, om det inte blir bättre med de nya sulorna så tar jag nog en paus, även om det tar emot.
Distans med D. 5,25km, 5:35-tempo, 107 MP, 167 kadens, balans 52,4/47,6
På kvällen blev det ett gympas, körde bål och benträning i 50 minuter, även 3-4 minuters löpning i höjdhopparmattan. Alla övningar kändes bra, skönt att i alla fall det funkar okej med styrkan.

Måndagen 21 augusti. Har känts okej i foten och låret under dagen. På kvällen blev det ett gympass.
Inledde med roddmaskin, 5km, tid 21:03, 131MP, medelwatt 186. Kändes bättre än väntat i kroppen.
Därefter överkroppsövningar, kände av höger skuldra lite. Annars okej känsla.

Tisdagen 22 augusti. Blev halvkuperad distans efter jobbet, inklusive 2km fart efter 2+5km, på de flackaste delarna av rundan, lite svag motvind på den första och dito medvind på den andra. Benen var lite sega idag, vet inte om det var gårdagens rodd eller söndagens benstyrka som orsakade. Tog ingen vila varken före eller efter farthöjningarna, den andra kändes bäst, lite mer kontroll på den, även om jag blev något tröttare i slutet på den. Kände av låret och vristen, men bara väldigt svagt.
Fartdelarna gick i 3:39-tempo samt 3:37. Kändes inte så fort, mer som runt 3:50-tempo. Men det är kul att bli positivt överraskad. Blev väldigt trött sista 3-4km.
Halvkuperad distans, inkl 2*1km fart. 11,37km, 4:22-tempo, 148 mp, 51,6/48,4 balans.
Därefter spinningcykel, 5km, nivå 12 MP 122, tid 10:47.

Onsdagen 23 augusti. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen blev det först CT, nivå 16, MP 105. 20 minuter. Kände av baksidan av låret litegrann.
Därefter bål och bröstövningar i 30 minuter, kändes okej.

Torsdagen 23 augusti. Blev halvkuperad distans efter jobbet, kändes lite bättre i vrist och lår än förra rundan. Men under rundan kände jag mer trötthet i benen än vanligt, andningen kändes okej hela rundan, i backarna kände jag mig hyfsat stark. Runt 20 grader men ändå hyfsat friskt i luften.
Halvkuperad distans, 11,37km, 4:25-tempo, 141 MP, 51,3/48,7 balans.
Därefter 10 minuter på spinningcykel, 5km, tid 10:45, MP 141

Fredagen 24 augusti. Blev ett lugnt gympass på kvällen, inledde med 20 minuter CT, nivå 16, 109MP.
Därefter bålträning i 20 minuter, kändes okej i kroppen.

Lördagen 25 augusti. Kändes lite bättre än väntat i fot och lår under dagens lite längre löp-runda.
Efter 11km kom jag till Växjö-sjön, hade tänkt mig farthöjning efter 11km, men behövde göra nr:2, så det blev fortsatt lugn löpning till jag varit på toa vid vatten-torget. Sedan ville jag inte ha höjningen i ren motvind så jag väntade till andra varvet runt sjön. Därmed blev det en sen höjning, km 16+17 på dagens pass. Lite lätt medvind idag så tiderna lite dopade, blev 3-48-tempo i snitt under dagens 2km farthöjning. Kändes helt okej även om jag tog en kort paus efter höjningen. Jag kom mitt i "varvetloppet" seednings-lopp för Göteborgsvarvet, men sprang så att jag mötte löparna.
Distans Växjö, inkl 2km fart (km 16+17) 19,92km, 4:34-tempo, 138 mp, 51,2/48,8 balans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar