lördag 8 juli 2017

Rullar på med 4 löppass i veckan, samt trevlig kusinträff på lördagen.

En helt okej träningsvecka, löpningen flyter på, känner av låret och vristen lite grann mellan passen. Men funkar ändå okej under löprundorna.
Men känner samtidigt att jag inte riktigt har energin eller lusten att utsätta kroppen för lite hårdare pass som hade behövts för att utveckla löpningen. Kommer köra på under kommande semester innan jag kanske provar osteopat till hösten.
Dagens pass blev årets hittills blötaste, ett skyfall redan efter 1km blötte ner precis allt. Men eftersom det är så varmt så gör det inte så mycket.
På lördagseftermiddagen var det en trevlig kusinträff i Tolg. Kul att träffa sina släktingar och prata om tider som flytt, vid varje kusinträff lär man sig något nytt om svunna tider. Så synd att det blir så sällan. Tror det hade varit bra om det kunde bli lite oftare. Det finns en speciell trygghet i att träffa släkten, man blir påmind om att alla kommer från samma träd och egot som annars är så inriktat på sig själv backar undan och man inser att det finns en större helhet och att de mesta av ens minnen ska gå förlorade när man själv försvinner. Det är därför det är viktigt att genom dessa träffar förra sina berättelser och ögonblick vidare till kommande generationer.
Man märker också hur minnena är så olika hos olika kusiner. Samma händelser genom tiderna ses ur så många olika vinklar. Precis som en film med kameror från olika håll. Alla bär på sin berättelse.

Söndagen 2 juli. Har känts bättre än väntat i högerbenet. På kvällen blev det stiglöpning, kändes okej i benen, lite stramt i låret i uppförsbackarna.
Stiglöpning Spånen, 4,01km. 5:41-tempo, 126 mp.
Därefter till gymmet för lite bålträning.

Måndagen 3 juli, Har känts okej i benet under dagen, lite stram i högervaden på kvällen. Efter jobbet blev det först tandemcykling med dottern söder om Alvesta. Lugnt och stilla, kändes bra i benen.
Tandemcykling med dottern, 13km. 20km/h, 93 mp.
Därefter cykel till gymmet och överkroppsövningar, som förra veckan, lite ont i höger skuldra, annars okej.

Tisdagen 4 juli. Har känts bra i fot och lår inför dagens pass. Blev återigen en runda utan plan inför, kändes rätt tungt idag, redan från början. Kom ut mellan skurarna, solen sken hela rundan och det blev varmt. Pulsen rätt hög, men tror det beror på värmen idag. Blev en blandning av distans/tröskelpass.
Distans/tröskel södra Alvesta, 12,26km, 4:09-tempo, MP 152, 171 kadens, balans 51,5/48,5.
Recovery 34 h.

Onsdagen 5 juli. Har känts bra i benen under dagen. På kvällen blev det tandemcykling med dottern. Kändes bra i benen. Vackert väder men hotande åskväder i norr gjorde att det gick lite fortare än vanligt, vi hann precis hem innan regnet kom.
Tandemcykling med dottern. 12,2km, 23km/h. 101 MP.
Därefter till gymmet för överkropp och bålträning.

Torsdagen 6 juli. Okej i benen under dagen. Dottern med på cykel under dagens löpning därför blev det flacka rundan idag igen. Rätt varmt idag också, men inte som i tisdags. Inga fartökningar, utan ett jämnt tempo, blev allt högre puls under passet. Kändes okej i låret, lite känningar i vristen i slutet. Annars helt okej känsla i benen.
Distans södra Alvesta, 12,29km, 4:18-tempo, 142 MP, 171 kadens, 51,6/48,4 balans. Recovery 23h.

Fredagen 7 juli. På eftermiddagen blev det först ett cykelpass med Hybriden i östra Alvesta, lugnt och stilla, kändes bra i benen.
Hybriden, östra Alvesta. 10,9km, 23,9km/h. 110 mp.
Lite senare på kvällen ett överkroppspass på gymmet.

Lördagen 8 juli. Lite ont om tid denna förmiddag, kusinträff klockan 12 i Tolg gjorde att jag fick starta någon timme tidigare än vanligt. Kollade på SMHI:s sida och där lovades det inget regn på förmiddagen. Det var bra, ingen keps behövdes för att skydda glasögonen. Men redan efter 1 km på dagens 18km långa distanspass så öppnade sig himmelens portar och allt vatten som fanns i molnen tömdes i väldigt rask takt, nästan skyfall i 10 minuter. Allt blev blött, idag var runt 17-18 grader så det gör inte så mycket om man blir lite blöt. Fast när skorna också blir dränkta så blir det rätt tungt i steget. Efter  minuter så lugnade ner sig något och resten av rundan kom det bara någon enstaka skur.
Kändes okej i låret och foten, även om klockans balansmätning visade något annat. Lite stum i baksidan av låret efteråt.
Distans Växjö. 18,2km, 4:34-tempo. 168 kadens. 52,1/47,9 balans. Recovery 23 h.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar