lördag 15 juli 2017

4 pass löpning, varav ett med lite mer fart..

Första semesterveckan, även om det inte varit helt utan jobb. Har ändå kunnat springa alla pass på förmiddagen, passar bättre med övriga aktiviteter under dagen, framför allt med maten. Jag gillar att dricka kaffe och äta glass på seneftermiddagen när jag är ledig, och då passar det inte så bra med löpning efter det. Nackdelen är att jag inte är lika motiverad att köra på med tröskel eller andra farthöjningar, särskilt när det blivit lite varmare sista tiden.
Idag blev det dock lite fart även om det var oplanerat från början. Har känts okej i låret och vristen, även om klockan visat på minst lika stor obalans mellan fötterna som innan.
På fredagen var vi i Ronneby för lite avslappnande spa, satt rätt länge i bubbelpoolen. Det kändes skönt. Kände mig lite mer utvilad i kroppen innan lördagens löpning. Har varit solsken på varje löp-pass denna veckan, har sprungit i bar överkropp samtliga pass, tycker det är skönt. Blir lite mer svalka då.

Söndagen 9 juli. Blev stiglöpning tidigt på söndagen. Tog det lugnt och stilla. Kändes okej i benen med tanke på att det var så tidigt på dagen. Klockans pulsmätning stämde dock inte första km. Skenade iväg rejält. Har inte varit så mycket problem med 920 xt hittills. 305:an strulade varje pass.
Stiglöpning Spånen, 4km, 6:15-tempo. MP 115 (uppskattad.
På eftermiddagen blev tandemcykling med dottern, Forsdala-Benestad-rundan, cirka 12 km i 21km/h. Lugnt och still i det vackra vädret, runt 21 grader. För mig är det precis perfekt temperatur.
På kvällen lite styrka i trädgården tillsammans med D. Blev lite ostrukturerat men hyfsat intensivt, ungefär 20 minuter.

Måndagen 10 juli. Första semesterdagen, även om det blev ett par timmars jobb på morronen. Men nu kommer det bli lugnare. Efter denna veckan står det helt still. så 3 helt lugna veckor. Har känts okej i högerbenet under dagen.
På förmiddagen blev det ett lugnt pass med Hybriden, delvis i skogen, då jag kollade läget på blåbären, verkar vara mindre än vanligt. Kanske inte riktigt dags än att plocka, även om det finns gott om mogna bär så är det en hel del som fortfarande behöver ett par dagar på sig.
Hybriden, delvis i skogen. 11,36km. 19km/h MP 93.
På kvällen till gymmet för lite överkropp och bålträning, cirka 35 minuter,  kändes bättre än väntat, även om höger skuldra vägra bli bättre. D följde med, det var lite omväxling.

Tisdagen 11 juli., Blev ett par timmars jobb även denna morron. Därefter distans i Södra Alvesta. Kändes bra i början, men solen låg på hela tiden och de sista 3km var väldigt jobbiga, trots den måttliga farten. .Har stora problem i värme, och ändå är det inte speciellt höga temperaturer, cirka 20 grader idag. Men när det inte bjuds någon skugga blir det betydligt varmare i solen.  Tror jag hade för lite tid mellan frukost och löpning idag. Kändes bra i benen annars, bara väldigt lätta känningar i uppförsbackarna.
Distans södra Alvesta, 12,28km, 4:20-tempo, 150mp, 173 kadens, 51,5/48,5 balans Recovery 36h

Onsdagen 12 juli. Blåbärsplockning på morronen, inte så mycket bär i år som förra året. Senare på förmiddagen tandemcykling med dottern, kändes bra i benen, vi cyklade till Blädingeås och hem via Blädinge och Benestad. Kändes okej i benen.
Tandemcykling med dottern, 26km, 20km/h. 94MP.
På kvällen blev det först roddmaskin på gymmet. 5km, tid 21:01, 186 i medelwatt, 132 i medelpuls. 164 i slutpuls. Kändes bra i kroppen.
Sedan bål och bröstträning, kändes okej i kroppen.

Torsdagen 13 juli. Tidig löpning för att undvika värmen, kom igång strax efter 8-tiden. Tog det lite lugnare än i tisdags, kändes helt okej i kroppen, kände inte av lår och vrist mer än i uppförsbackarna, klockan visade dock, som vanligt, att balansen inte var så bra. Märkte att jag inte sprungit i kuperad terräng på ett tag, det blev tufft i backarna.
Halvkuperad distans, 11,32km, 4:31-tempo, 143mp, 173 kadens, balans 51,9/48,1 Recovery 26h
Därefter "nerjogg" på spinningcykel, nivå 12. Tid 10:44, 5km, mp 119.
Sedan lite lugn tandemcykling med dottern, 12,5km, 19,4km/h. 93 i MP.

Fredagen 14 juli. Blev ett kort pass på morronen, 10 km med MTB-cykeln. Kändes bra i benen.
MTB-cykling i Växjö. 10km, 23km/h, Mp 106.
Resten av dagen tillbringades i Ronneby. I Brunnsparken och sedan på Spa, det var perfekt väder och avkopplande på spa.

Lördagen 15 juli. Blev ett lite oväntat pass idag. Hade tänkt mig mellan 18-20km i ett lugnt tempo. Men efter 9 km tog jag en paus för att lätta på trycket lite. Sedan måste jag varit i en annan värld när jag skulle börja springa igen. I stället för att starta klockan så sparade jag passet, så det blev till att börja på ett "nytt" pass. Jag började springa och hade lite bättre fart i början, då tänkte jag att jag kunde springa på lite fortare, men inte så fort så det skulle bli onödigt slitsamt.. Kontrollerad 3-takts-andning var planen. Det blev 5,7km i lite högre fart, första halvan kändes rätt bekväm, sista 2-3km blev det allt mer ansträngande, men ändå under kontroll. Därefter sparade jag det passet med, och avslutade med 5km i lite lugnare fart. Kände av höger lår och vrist en aning, men bara svagt, klockans balansmätning visade dock annat, runt 52/48 i balans.
Distans Växjö, 9,19km, 4:33 tempo, 136 MP
Mellan/hög tröskel. 5,73km, 4:06-tempo, MP154
Distans Växjö, 4,9km, 4:22-tempo, MP154. Recovery 31h.


2 kommentarer:

  1. Skönt med semester! Själv inne på tredje veckan nu. Jag tycker det är svårt att motivera sig för fartpass på morgonen. Jag är så stel de första kilometrarna och det blir gärna lätt löpning. Just nu ser och låter ju din löpning som att den ger mer och mer igen. Det var ett tag sedan du kommenterade stegomläggningen. Är den gjord eller faller du tillbaka i det gamla fortfarande? Mvh urban

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Urban.

      Ja, fartpass strax efter frukost funkar inte för mig heller, fast lugn löpning är perfekt samma tid. När jag är ledig från jobb blir det nästan alltid morron-löpning för min del. Resten av dagen tycker jag det passar sämre, fika och mat under dagen och senare på kvällen någon film gör att det för min del passar sämre med löpning.
      Tycker nog annars att jag har ett hyfsat bra steg för tillfället, det som jag hade behövt jobba på är att få upp stegfrekvensen i de lite högre farterna. Som det är nu så är stegfrekvensen mer eller mindre konstant. Bara steglängden som ökar när farten höjs.
      Det som begränsat mig mest de sista 2 åren är min problem med baksida lår och höger-vrist. Men någonstans djupt därinne närs en dröm om att en gång i en inte alltför avlägsen framtid kunna springa helt utan skador eller känningar.
      Undviker rena intervaller till förmån för mer tröskelträning och farthöjningar mitt i distanspass. Eftersom jag inte springer mer än 3-4 pass/vecka så blir det lite högre distansfart, tycker det passar mig bra.
      För mycket löpning i typ 5-fart gör att jag sjunker ihop i mitt steg, men om jag i framtiden kan springa mer pass/vecka så kommer jag att ändra på passen och ha ett större spann på farterna i de olika passen.

      Radera