lördag 3 juni 2017

5 pass löpning, 1 pass med lite fart.

Har varit en okej träningsvecka, det har rullat på, kände dock av onsdagens stiglöpning lite mer än väntat. Kanske att jag sprang lite för fort under det passet för att det skulle vara optimalt inför torsdagen löpning? Annars har pulsen varit rätt låg på torsdags och dagens pass. Vilket är bra för formens skull. Låret känns en aning, mest efter passen, inför löpningen har det känts helt okej. Klockans balansmätning säger dock något annat runt 52/48% i balansmätningen, inte så bra.
Eventuellt att jag undviker stiglöpning på onsdagar för att få piggare ben på torsdagar.
Inte så varmt denna veckan, blir inte så jobbigt då.

Söndagen 28 maj. På kvällen blev det ett Stiglöpningspass vid Spånen, cykel dit. Kändes okej i benen, lite stram i låret i uppförsbackarna. Varmt väder även idag, runt 26 grader på kvällen.
Därefter till gymmet och bålträning, kändes okej.
Stiglöpning Spånen, 4km, 5:29-tempo, 129 MP, 173 kadens.

Måndagen 29 maj. Har känts okej i ben och fötter under dagen. På kvällen blev det ett gympass. Körde roddmaskin först, 5km, tid 20:56, Medelpuls 124. Ökade sista 5 minuterna, kändes bra i benen.
Därefter överkroppsövningar. Körde nästan ordinarie vikter, kändes inte så mycket i skuldran. Men klarar inte armhävningar, ännu.

Tisdagen 30 maj. Har känts okej i benen under dagen. Blev ett halvkuperat fartpass på kvällen, en kopia av förra veckans pass. 4 fartökningar totalt, 1km varje gång. Den första i lätt medvind och den sista i nerförsbacke. Tiderna på fartökningarna låg på 3:44-3:49. Hyfsat kontrollerat, efter den 3.e tog jag en kort paus.
Kändes helt okej idag. Lite lättare känsla i benen, även fartdelarna kändes lite mer kontrollerade. Kände av låret svagt, i backarna, men klockans balans visade något annat, inte så varmt som förra tisdagen.
Halvkuperad distans med 4*1km fart. 11,1km, 4:17-tempo, MP143, Kadens 172, Balans 51,7/48,3. Recovery 20 h.
Därefter spinningcykel på gymmet, 5km, Tid 10:38, 108 bpm. Segt i början sedan lite bättre känsla i benen.

Onsdagen 31 maj. Har känts svagt i vristen under dagen. På kvällen blev det ändå ett stiglöpningspass, Lite seg i benen i början, märktes att gårdagens löpning satt lite i benen. Kände av låret en aning i backarna, foten rätt tyst. Cykel dit.
Stiglöpning Spånen, 4,13km, 5:31-tempo, MP 122, 172 kadens.
Därefter bålövningar på gymmet, rätt segt idag.

Torsdagen 1 juni. Har känts lite "surt" i högerbenets baksida idag. Troligtvis för att jag sprungit 2 dagar i rad. Kanske körde lite för fort igår för att det skulle vara återhämtande eller att jag skulle kört helt alternativ träning i stället?
Men under dagens löpning kändes det ändå rätt okej i baksidan av benet. Lite stramt första halvan och i backarna annars ok känsla. Men var lite seg i benen och fick inte upp någon vidare fart, pulsen ändå relativt låg så allt är nog i sin ordning. Ligger på gränsen av vad min kropp klarar med löpning.
Halvkuperad distans, 11,11km. 4:28-tempo, 138 MP, 169 kadens, 51,5/48,5 balans. Recovery 19h.
Därefter spinningcykel, 5km, tid 10:23, MP 115. Kändes ok i benen.

Fredagen 2 juni. Har känts bättre än väntat i högerbenet. På eftermiddagen blev det ett lugnt pass med Hybridcykeln. Kändes helt okej i benen.
Hybridcykeln Alvesta. 12,5km, 22km/h, MP 105.

Lördagen 3 juni. Blev ett helt ok pass på förmiddagen, kände inte av högerbenet så mycket på morronen. Under dagens löpning kändes det bara svagt i baksidan av högerlåret. Vädret perfekt, runt 15 grader, mulet och bara lätt sydlig vind. Lite lördagskänsla första kilometerna, runt 4;50-tempo men känslan av det är runt 4:30. Men som de flesta gångerna så släpper det efter 3-4km. Efter 11 km höjde jag farten i 2km, inget stopp innan men efter så tog kort ståvila. Lätt medvind första 1,2km sedan sid och motvind, runt 3:51 i medeltempo under dessa 2 km. Blev trött sista 2-3km, men inte alls som förra veckan då det blev väldigt jobbigt i den värmen som var då, 10 graders skillnad.
Distans Växjö, Inkl 2km farthöjning, 137 mp, 170 kadens, 52/48% balans. 19 Recovery.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar