lördag 10 juni 2017

3 pass med löpning denna veckan.

Har känts okej i högerlåret och högervrist mellan löpningarna denna veckan. Har inte blivit någon stiglöpning denna veckan, i söndags regnade det och i onsdags ville jag prova med att få löpvila mellan tisdag och torsdagspasset. Benen var mycket piggare på torsdagen mot vad dom varit när jag kört stiglöpning på onsdagar.
Möjligt att jag kör dessa stiglöpningspass något för fort för att vara återhämtande? Tanken med dessa pass är att kroppen på ett så mjukt sätt som möjligt ska vänja sig vid mer löpning.
Men denna veckan testade jag utan stiglöpning och det kändes bättre i kroppen men samtidigt kanske det inte utvecklar löpningen, så svårt att veta vad som är mest optimalt?
Möjligt att jag ska köra bara stiglöpning på söndagar framöver och se hur det påverkar kroppen.
Låret verkar vara i status quo. Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare med det. Verkar tyvärr ha blivit kroniskt nu. Jag kan springa, men inte öka mängden mer än på nuvarande nivå, 4-5 mil/vecka.
Annars trivs jag bra med löpningen, har hittat bra balans på passen och det känns hyfsat lätt under passen, men om jag ska bli snabbare så måste jag antingen öka volymen eller farten på de pass jag kör.


Söndagen 4 juni. Har känts okej i högerbenet under dagen. På kvällen började det regna så jag hoppade över stiglöpningen. Blev CT på gymmet, nivå 16 i 20 minuter, kändes helt okej, MP 106.
Därefter Bål och benträning i 50 minuter kändes också bra i kroppen.

Måndagen 5 juni. Har känts helt okej i benet under dagen, jobbade idag, trots klämdag. På seneftermiddagen blev det roddmaskin på gymmet. 5km, 180 i medelwatt, Tid 21:03. MP 127. Kändes bra i benen.
Därefter 15 minuter bröst och axelövningar, kändes också helt okej.

Tisdagen 6 juni. Ledig, men vaknade strax efter klockan 5 ändå, steg upp strax innan 6. Har inte sprungit sedan i lördags och märker allt mer att om jag gör 2 dagars uppehåll så börjar det strama allt mer i låret och vristen.I morse var det ingen bra känsla i foten, stum och lite stel. Efter 3-4 dagars uppehåll så försvinner det. Om jag springer varje dag så funkar det inte heller till slut, blir allt mer sliten i kroppen. Det optimala verkar vara varannan dag med löpning, då hinner inte muskler och senor i baksidan av högerbenet att dra ihop sig helt och hållet. Märkligt med kroppen, men börjar inse nu att högerbenet förmodligen inte kommer bli bättre av sig själv.
Blev en runda på förmiddagen idag, lite seg i benen första 2-3km, sedan släppte det och det blev en rätt bra känsla med hyfsad fart. Kände av låret och vristen en del, särskilt i uppförsbackarna, men tycker annars att jag blivit lite starkare i backarna nu, efter någon månad i lite mer kuperad terräng. Inga fartökningar idag, om man inte räknar sista km, men den är i princip bara utför så räknar inte riktigt den.
Halvkuperad distans, 11,37km, 4:24-tempo, 142Mp, Kadens 171, Balans 51,7/48,3% Recovery 21h.

Onsdagen 7 juni. Har känts lite stramt i vristen, särskilt på morronen, hade ändå inte tänkt köra stiglöpning idag, bara för att testa om det blir bättre i foten om jag undviker 3 dagar i rad med löpning, även om det brukar vara lugna pass på onsdagar.
På kvällen blev det gymmet, först CT, nivå 16+18, 10 minuter på vardera. Låg puls idag, möjligt att jag hade lite för låg kadens. Brukar ligga på 90 steg/minut enligt maskinen, kanske var några steg lägre när jag väl kollade, brukar gå på automatik. Kändes bra i ben och fötter.
Därefter bål och benträning i 40 minuter. Kändes också bra.

Torsdagen 8 juni. Har känts helt okej i fot och lår under dagen. På kvällen blev löpning. Standardrundan numera. Det blev 2km farthöjning efter 2km. Lätt medvind på första flacka km. Den andra km, mest uppför hela tiden, fast svagt. 11m höjdökning på 1km enligt klockan. Första km gick i 3:42-tempo den andra i 3:55. Stannade inte efter utan körde på i distanstempo resten av rundan. Kände av låret svagt under farthöjning och i backarna. Märktes tydligt idag att kroppen vilat från löpning i lite över 2 dygn. Kändes helt okej totalt sett idag.
Halvkuperad distans, inkl 2km fart. 11.07km, 4:17-tempo, 144mp, 172 kadens, 51,3/48/7 balans.  Recovery 21h.
Därefter 5km på spinningcykel. Tid 10:41, MP 112. Rätt sega ben.

Fredagen 9 juni. Har känts bra i benen under dagen. På eftermiddagen blev det en lugn runda med Hybriden i Alvesta. Lyckades med exakt precision pricka in eftermiddagens enda regnskur. Nu var det som väl var inte speciellt kallt i regnet så det gjorde inte så mycket, inte mer än att lunchens rengöring av glasögonen var väldigt onödig.
Hybridcykeln, 11km, 25 km/h, MP 112.

Lördagen 10 juni. Kändes okej inför dagens lite längre pass. Under passet kändes det svagt i högerlåret, som mest efter 12-13km, sedan lite bättre sista 5-6 km. Inga fartökningar idag. Bra väder, runt 15 grader, svag vind och mulet. Märker att det går lite tyngre på grusvägarna runt Bergundasjön, tappar runt 10 sekunder/km vid samma ansträngning som på asfalt.
Distans Växjö. 19,96km, 4:35-tempo, 137MP, 170 kadens, 51,9/48,1 balans. Recovery 20h.
Därefter lite spinningcykel som "nerjogg" 5km, MP 110 bpm, Tid 10:31


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar