lördag 6 maj 2017

Växjöloppsvecka och 3 pass med löpning.

Har varit en annorlunda vecka. Växjöloppet i måndags, som gick över förväntan. Har dock känt mig lite stel i vristen efter loppet, samt svaga känningar i högerlåret. Är i valet och kvalet om hur jag ska göra med löpningen framöver. Ska ge det några pass till innan jag bestämmer mig.
2 tandläkarbesök också i veckan. Gick bra men tog lite längre tid än väntat i torsdags.
Har kört 2 pass efter Växjöloppet, i torsdags kändes det rätt stumt under stiglöpningen. Lite bättre känsla idag. Men inför passen har jag varit stel i vristen, det är just det som stör mest med löpningen just nu. Annars känns det bra i kroppen i övrigt, har inte heller känt så mycket av björkpollen i år.
Förkylningen släppte helt precis lagom till Växjöloppet.

Söndagen 30 april. Har känts okej i benen idag, bara svaga känningar i baksidan på högerlåret. Lite täppt i svalget bitvis, men tror det är pollen nu. Blev en fin eftermiddag, lite molnigt bitvis. Men när väl solen kom fram så blev det väldigt skönt. Konstig känsla i dag, inte en vanlig söndag eftersom vi är lediga i morron men samtidigt inte heller lördagskänsla, som det ju borde vara.
Blev en lugn runda med MTB-cykeln på morronen. Allt med tanke om så pigga ben som möjligt i morron. MTB i Alvesta. 10,35km. 21,9km/h. MP105.

Måndagen 1 maj.
Det blev ett åttonde Växjölopp i rad för mig, men i år satt det långt inne. Har minst sagt varit ett struligt år med löpningen, för 3 veckor sedan kom en lätt förkylning och ställde till en del. Tog några dagars löpuppehåll efter 4-5 veckors bra och kontinuerlig löpträning. Men om det påverkade dagens resultat, 39:26, är svårt att säga. Kan tänka mig att jag kunnat kapa runt 30 sekunder om allt gått enligt plan. Baksidan av högerlåret har varit det stora gisslet, samt alla följdeffekter som kommit, som vad och vrist-känningar. Vristen har gjort sig påmind så fort det blivit lite för mycket kupering medans vaden bara varit strulig sista veckorna. Har inte kört några backpass överhuvudtaget, inte heller rena intervaller. Mer fartlek och farthöjningar utan att stanna efter dom. Verkar ändå som det är mer skonsamt för lite äldre löparkroppar, fast ändå ge tillräcklig effekt.
Inför dagens lopp var jag osäker på kapaciteten, samt lite strul med vristen i går och idag. Masserade rejält med Ormsalva inför loppet och det gjorde susen. Släppte på obehagskänslorna och 3 timmar innan start så började nervositeten komma.
Vackert väder, sol från en klarblå himmel, runt 13-15 grader, men en elak ostlig vind. Har koll på banan och vet när det behövs rygg eller inte beroende på vindriktning.
Planen var att inte gå på för hårt första 5km. Första km gick på 3.42, men ändå under kontroll, sedan drog jag ner på tempot, redan på andra km även om det kändes hyfsat lätt. Därefter hade jag koll på klockan, mellan 3:55-4-00 tempo som fortast var tanken, bara för att andra halvan inte skulle bli för jobbig, kändes bra mellan km 2-5. Känslan var att jag kunde gått på lite hårdare men lät stabil 3-taktsandning styra. Trots avsaknad av kuperad träning detta året kändes det lätt i backarna. Medvind 1:a halvan av loppet, i skyddad terräng, även km 5-6 i skyddad terräng men med motvind. Hade bra ryggar hela denna perioden. Kändes fortfarande relativt lätt, men vågade inte öka, var kanske 20-25 meter till nästa kille, men var rädd att jag inte skulle hinna i fatt honom innan motvindspartiet mellan km 6-7. Stannade kvar bakom samma kille och fick en "behaglig" resa fram till det var 3km kvar, nu blev det sned medvind och jag kände mig fortfarande stark. Gick förbi ryggen jag legat bakom i motvinden och sprang själv 4-500 meter Det kom ifatt 2 tjejer + 1 kille som jag först legat bakom men som jag gick om vid ca: 4,5km. Hängde på dom i 6-700 meter, men deras fart var för hög. Hade hoppats på rejäl farthöjning sista 2km. Men det gick tungt nu. Med 900 meter kvar vänder banan söder ut, hade räknat med mer sidvind än motvind, men det blev nästan som en vägg rakt in i vinden, utan rygg. Blev ingen farthöjning, bara en lång plågsam avslutning. Första gången i loppet som det gjorde riktigt ont i hela kroppen, kändes som jag stod still. Fick slita ont sista biten in i mål. det var med befrielse jag korsade mållinjen, men jag återhämtade mig rätt snabbt. Tror att jag fick till ett perfekt lopp idag, även om det kändes lätt första 7-8km så hade en högre fart då, gjort att jag fått enorma problem sista 2-3km.
Inte min bästa tid, men heller inte bästa uppladdningen inför. Det som känns bra inför framtiden är att det finns mer att ge om jag bara får till mina småskavanker och kan springa med mer kontinuitet. Märker att jag blivit mer erfaren nu och att jag känner mina gränser, även om jag de 2 sista åren blivit lite för feg under loppen.
Växjöloppet 2017. Tid 31:25 Recovery 54 timmar.

Tisdagen 2 maj. Har känts okej i benen under dagen, På kvällen blev det först årets första runda med tandemcykeln. Dottern var med, kändes bra i benen men vi tog det rätt lugnt. Vackert väder och vårbruket i full gång på de rätt stora fälten söder om Alvesta.
Tandemcykel med dottern. 13km, 21,9km/h. MP 102.
Senare på kvällen styrka på gymmet ungefär 45 minuter fördelat på bål och överkroppsträning, kändes bättre än väntat.

Onsdagen 3 maj. Lite stum och stel i ovansidan av vristen på högerfoten. Tyvärr som det brukar vara 2 dagar efter löpning. Får se hur jag ska göra med löpningen framöver. Är ju den träningen jag helst vill hålla på med, men helst utan att vara småskadad ideligen.
På kvällen blev det MTB-cykel. Fint väder men rätt blåsigt. Tog den halvlånga rundan över Sköldsta-Lekaryd, sedan upp till Hanaslöv och Spånen. Kändes lite i baksidan av högerlåret, men väldigt svagt. Rätt tufft i motvinden.
MTB-cykling. 21,6km. 24,8km/h. 123 i MP.

Torsdagen 4 maj. Blev stiglöpning på kvällen, har under dagen känt mig lite stum i vristen, i vissa lägen har det nupit till lite också, som det brukar när det är lite sämre.
Kände av det lite under löpningen också, mest 1:a km, sedan släppte det lite. Annars var jag hyfsat pigg i kropp och ben. Men i löpning måste hela kroppen funka för att det ska kännas bra. Ska prova några pass till, om det inte blir bättre än så här så blir det nog ett längre uppehåll även om det tar emot långt in i själen. Hade tänkt mig runt 6km idag men höll mig till 4km.
Stiglöpning Spånen, 4km, 5:18-tempo, MP 137, 174 kadens. Recovery 15 timmar.
Cykel till och från Spånen. Därefter 25 minuter bålträning, samt lite lätta utfallssteg. Kändes ok.

Fredagen 5 maj. Har känts lite svagt i låret samt vristen, men inte ont som i går. På eftermiddagen blev det en lugn runda med MTB, kändes okej i benen, kände av låret svagt i vissa lägen.
MTB Spånen, 17,64km, 22,1km/h, MP 115.

Lördagen 6 maj. Kändes ok i fot och lår på morronen, smörjde mig noga med Ormsalva och det blev en hyfsat ok runda i värmen. Första gången i år som det kändes varmt att springa. Efter halva runda tog jag av mig tröjan och sprang med bar överkropp. Då blev det lagom varmt. Härlig känsla att känna vinden och solen direkt mot kroppen. Passet i sig blev inte som jag tänkt mig. Var väldigt osäker på hur fot och lår skulle kännas men efter någon km så mjuknade det till rätt bra, kände av låret svagt. Men inte så det störde i löpningen. Blev till slut ett progressivt pass, som det brukar bli när man inte har någon plan inför. Pulsen hög i slutet, men min puls bruka ligga 10 slag över normalt när det blir över 20 grader. Sista 2 km blev det nästan max. Hade slutpuls på 178, det är väldigt ovanligt för mig på träning, tog några minuter innan jag kunde stå upp med normal andning.
Progressiv distans, 11,6km, 4:15-tempo, MP:152. Kadens 169, Balans 51,7/48,3  Recovery 38 Timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar