lördag 29 april 2017

Osäker på löpformen, förkylningen och vaden allt bättre.

En vecka som bjudit på både dur och moll, hade ett väldigt tungt och stelt pass i torsdags. Och kände mig inte speciellt hoppfull inför att springa Växjöloppet. Det som varit positivt i veckan är att vaden känts allt bättre. Låret är inte bra men heller inte sämre än innan, så om det ligger på nuvarande nivå tror jag ändå att jag vågar starta på måndag. Veckans bästa pass kom idag, även om inte benen kändes superlätta var det tydligen bra fart på fartdelarna och det kändes inte så mycket i låret som jag väntat mig.
Är dock väldigt osäker på formen och framförallt på hur jag ska reagera på de sista 5kilometerna. De första 5km är jag inte så orolig över.
Planen för måndag, om allt faller ut väl, är att låta 1:a km gå helt på känsla, sedan måste jag lugna ner mig på km 2-5. Ligga i max:3:55-4:00 tempo, samt låta 3-taktsandningen styra. Även om det mot förmodan skulle kännas lätt. Km 4,5-5,5 är knixig och springs till största delen på stig inne i bokskogen, det är banans svåraste passage, uppför och samtidigt mycket rötter och stenar.
 Det är utlovat ostlig vind på måndag, det innebär att när man väl kommer ut ur bokskogen behövs det en rygg att följa, annars blir det tungt utmed södra delen av Växjösjön.


Söndagen 23 april. Förkylningen ungefär som igår, lite täppt under natten och en bit in på förmiddagen, inte den rätta färgen på det som finns i näsan. Men framåt eftermiddagen känner jag mig allt piggare i kroppen.
På seneftermiddagen blev det ett stiglöpningspass, var osäker på om det skulle funka med vaden eller inte, stiglöpning brukar vara lindrigare för denna typ av vad-problem. Det funkade ok, kände av vaden efter ca: 1,5km men det höll sig till molande och blev inte värre under passet, sista 600 meterna tryckte jag på lite och då kändes det bättre i både baksidan av låret och vaden. Lite stram i både lår och vad efter passet, men ändå ett fall framåt, jämfört med i onsdags. Kände mig pigg i kroppen i övrigt när jag väl fått upp värmen. Körde bara på den flacka kilometern idag, lite mer trixig, men som sagt, knappt några backar i stället.
Stiglöpning Spånen. 6km, 5:31-tempo, 135 MP, 174 kadens.  Recovery 17h
Därefter till gymmet för bålträning, kändes bra i kroppen.

Måndagen 24 april. Förkylningen lite bättre än igår, inte så mycket snor men känner lite ovanför gommen, snörvlar mig mer än vanligt. Pigg i kroppen efter lunch.
På kvällen blev det ett gympass, inledde med roddmaskin, 5km, 173 i medelwatt, tid 21:16, MP 121. Kändes bra i benen.
Därefter överkroppsträning, något bättre än förra gången, nästan ordinarie vikter. Kan dock inte göra armhävningar ännu.
Avslutade med 10km på spinningcykel, nivå 12, tid 20:02, 108 i MP. lite segt i början sedan bättre känsla.

Tisdagen 25 april. Förkylningen som igår, känner i gommen och inte helt rätt färg på det som sitter fast inne i näsan. Ville ändå prova lite fart under kvällen, dels för att kolla hur vaden känns, dels för att blåsa ur systemet lite, samtidigt inte för hårt så här tätt inpå ett eventuellt Växjölopp. Det blev en fartleksvariant i Hagaparken, körde ett nästan identiskt pass i början på mars. Jämförde lite och var någon sekund snabbare/varv då och med något slag lägre puls, då körde jag 5 fartvarv idag bara 3.
Blev runt 3.51 i snitt under fartdelarna, runt 860 meter/varv. 4:35-tempo under de lugna varven.
Kändes rätt tungt i benen idag, men vaden klarade sig fint, så ändå ett fall framåt. Under nerjoggen kände jag av låret och vaden, men bara svagt molande.
Fartlek Hagaparken, 3*860 meter. 6km totalt, 4:14-tempo, 149 i MP, 170 kadens.

Onsdagen 26 april. Förkylningen som igår. Har känt av låret lite under dagen, på kvällen blev det cykel upp till Spånen och sedan stiglöpning. Ett lugnt pass, tänkt som återhämtning, kändes okej, lite svaga känningar i vaden bitvis men överlag hyfsad känsla.
Stiglöpning Spånen, 4km, 6:01-rempo, 119 MP, 168 kadens.

Torsdagen 27 april. Förkylningen något bättre men inte helt 100% ännu i svalget, tror björkpollen börjar spöka lite också, trots kylan, lite diffusa känningar i näsan och svalget.
Har känts okej i lår och vad under dagen. Hade först tänkt mig ett gympass men ändrade i sista stund till ett lugnt pass löpning. Sedan är tanken ett kort pass på lördag, sen är loppet på måndag. Känns som man på nått sätt vill få upp farten, har inte känts så bra med den saken sista veckorna, men nu är det för sent att göra något åt det.
Körde på ett nytt ställe idag, ett motionsspår på ungefär 950 meter utmed Salens östra strand. Flackt och underlaget är grus. Tror det är relativt nylagt. Passade bra idag när jag ville ta det lugnt.
Stelt och stumt första 2km. Farten runt 4:50, men det kändes som 4.30. Sedan blev jag varmare och det kändes en aning bättre, men inte som det gjorde innan förkylningen.
Distans utmed Salen, 5,7km, 4:34-tempo, 135 MP, 168 kadens. Recovery 15h.
Därefter 5km på spinningcykel, nivå 12, 109 mp, Tid 10:18. Segt i början sista 5 minuterna bättre känsla.

Fredagen 28 april. Förkylningen lite bättre än i går, men tror att pollenallergi tagit över lite, tycker mig känna igen dom symptomen, men inte så mycket att det börjat klia i ögonen ännu.
Blev MTB på eftermiddagen. Blev en lugn runda upp till Spånen och tillbaka. Kändes okej i benen, lite segt första halvan.
MTB-Spånen, 12km, 22,3km/h, MP 111.

Lördagen 29 april. Förkylningen allt bättre, de besvär jag har nu är nog mer kopplade till pollen. Efter mycket liniment och lång uppvärmning så körde jag ett pass på runt 7km i lugnt tempo inklusive 3 stycken 500 meters farthöjningar för att känna efter hur kroppen reagerat på den sista tidens lugnare träning. Först lite över 2km i 5.00 tempo sedan 500 meter fart varvat med 1km i runt 4.50-tempo. Kändes bättre än väntat, körde farthöjningarna i lite för högt tempo, men eftersom dom bara var 500 meter så hann det inte slita så mycket på kroppen. Den första i motvind, den andra i medvind och lite utför, den 3:e i sidvind/medvind och lite svagt utför andra halvan. Blev i 3:40/3:35/3:30-tempo, känslan var inte så fort. Snarare runt 3:50 tempo. Lite märkligt. Kände inget i vaden, låret svagt molande hela passet.
Fartlek, 3*500 meter farthöjning, 7km, 4:40-tempo, MP 140, kadens 169 Recovery 25 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar