lördag 22 april 2017

Frustration inför Växjöloppet.

Känns en aning frustrerande för tillfället. Fick en förkylning på långfredagen, lindrig men ändå så pass att jag undvek lördags och söndagspassen, på måndagen var tanken en lugn testrunda, för att kolla om förkylningen påverkat pulsen. Blev stiglöpning, men efter drygt 2km kom det som en blixt från klar himmel, det började strama i höger-vaden. Precis som det gjorde när jag ställde om löpsteget för snart 4 år sedan. Det var inget hugg utan mer stramande, fortsatte springa den dryga 1,5km som var kvar. Blev inte värre men inte bättre heller.
På onsdagen tänkte jag mig ett nytt försök, kändes helt okej i drygt 1,5km, sedan kom det igen. Stannade och sträckte ut lite, blev lite bättre men efter 3km var det stopp.

Har haft bra struktur på löpningen annars under 2månader, med fartpass och runt 5 mils löpning/vecka i genomsnitt. Fast jag har haft känningar i lår och vrist under hela tiden. Jag tror att dessa extra dagar med löpvila har gjort muskler och senor i baksidan av benet har dragit ihop sig och när jag sedan drog igång löpningen igen, så brast det rätt omgående. Denna skada hade kommit förr eller senare. Brukar ta ett par veckor innan denna typ av vadskada ger med sig.

Känns väldigt osäkert om det blir något Växjölopp i år. Om inte förkylningen och vad-problemen kommit tror jag att det hade varit möjligt att springa på strax över 39 minuter 1 maj.
Man ser hur otroligt skört det är med löpform, så snabbt som en rätt hoppfull period av kontrollerad och relativt bra träning förbytts i mörker, på en bråkdel av en sekund går man från att vara en hyfsat frisk löpare till en skadad. Förra året var rätt likt detta året men jag hade inte en vadskada så här tätt inpå 1:a maj och förkylningen jag hade då, var några dagar tidigare. Även om vaden, genom ett mindre mirakel skulle vara löpbar 1:a maj så har jag i princip ingen löpträning 18 dagar innan loppet, känns verkligen inte bra. Risken är väldigt stor att jag drar på mig ytterligare någon skada. Möjligt att jag skulle kunna ta det lugnt och springa på runt 50 minuter, men ser ingen större mening med det, inte mer än att förlänga sviten med Växjölopp till 8 i rad. Får se hur förkylning och vaden utvecklar sig närmaste dagarna.

Påskdagen 16 april. På morronen var jag lite täppt i näsan och lite tjock i svalget, men det släppte en del efter frukost, känner mig ändå rätt pigg i kroppen, men vill inte springa ännu. Så det blev ett pass med Hybridcykeln i stället. Körde Bergundasjön + Fyllerydsskogen. Näsan rann hela rundan, men det brukar den göra även när jag inte har någon förkylning i kroppen när det är så här kyligt, runt 5 grader när jag startade. Tog det lugnt och hade en rätt låg medelpuls. Kändes okej i benen även om jag var lite stum i låren sista 5km.
Distans med Hybriden, 32,37km, 21,5km/h, 113 MP.

Annandag påsk 17 april. Samma som igår, täppt i näsan och lite tjock i svalget på morronen och dom första timmarna av dagen, sedan släpper det alltmer framåt dagen. I kväll blev det först stiglöpning i Spånen, MTB-cykel dit. Kändes okej i låret + vristen, men efter 2,5km ungefär började det helt plötsligt strama i högervaden. Har känts lite stramt resten av kvällen. Pulsen normal. Under både löpningen och cyklingen dit, lite motvind upp till Spånen, därav den lite högre pulsen på första cykeldelen.
Stiglöpning Spånen, 4km, 5:27-tempo, MP 134, 171 Kadens.
Därefter till gymmet för lite bålträning, kändes bra i kroppen, kände mig pigg.

Tisdagen 18 april. Samma som igår, lite täppt i näsan och tjock i svalget första timmarna på dagen. Efter lunch bättre känsla, har känt av höger-vaden lite idag. Blev ett gympass på kvällen.
Inledde med roddmaskin, 5km, 124 mp, 173 i medelwatt, tid 21:22. Kändes bra i benen.
Därefter 20 minuters överkroppsträning, nästan ordinarie vikter, men kan inte göra armhävningar ännu, då känns det i skuldran.
Avslutade med 5km spinningcykel, tid 10:23, 105 i MP. Kändes okej.

Onsdagen 19 april. Förkylningen som igår men mindre ont i svalget på morronen, men lite mer täppt i näsan i stället, efter lunch kändes kroppen dock som vanligt.
Det gick inte så bra idag, med löpningen. Tänkte mig ett pass på runt milen, börja lugnt och om inte förkylningen höjt pulsen efter ett par km så hade jag tänkt mig lite lättare farthöjning, men det gick inte så bra.
Blev tyvärr skadad igen, vaden som inte höll längre än 3km idag. Första gången på länge som jag avbröt ett pass i förtid. Kändes bra första km och jag blev glad över att vaden verkade i bra skick, men efter 1,5km kom det rätt snabbt och det stramade som i tisdags. Stannade efter 2km och sträckte ut lite och fortsatte igen med förhoppning om att det kanske skulle släppa efter några minuter, kändes lite bättre efter någon minut. Men efter 3km var det stopp, stramade alldeles för mycket.
Det var nog spiken i kistan för årets Växjölopp. Ska jag vara helt ärlig mot mig själv har jag inte varit utan besvär i högerbenet under hela vintern och våren. Men det har funkat att springa ändå, även om det varit på gränsen många gånger. Känns väldigt tråkigt och sviten med 7 Växjölopp i rad bryts nu. Känner mig tom och får ta ett par dagar för att smälta detta och sedan se hur jag ska göra.
Distans 3km, avbrutet, 4:27-tempo, 132mp, 169kadens,
Därefter cykel hem och ett pass med MTB i stället.
MTB Spånen, 18km. 22km/h, 122mp.  Kände av vaden lite svagt.

Torsdagen 20 april. Förkylningen ungefär som igår med den skillnaden att det kändes väldigt tjockt i halsen runt lunchtid, det har inte suttit i så långt in på dagarna innan. Men framåt eftermiddagen kändes det återigen lite bättre.
På kvällen blev det ett gympass. Inledde med roddmaskin. Började lugnt, andra halvan ökade jag och hade medelwatt runt 205, jobbigt men inte alls som jag förväntat mig. Högervaden kändes av svagt, men inget i låret eller vristen. Förkylningen känns inget på kvällarna som väl är och pulsen verkar rätt normal fortfarande.
Roddmaskin, 5km, 195 i Medelwatt, tid 20:33, MP 137.
Avslutade med bålträning och lite lätta benövningar. Lite jobbigare än vanligt, troligen den lite hårdare rodden som satt sig lite i kroppen.

Fredagen 21 april. Förkylningen något bättre idag, på morronen är jag täppt men idag släppte det tidigare än igår. Vaden känns okej så länge jag inte försöker springa, provade bara runt 25 meter idag, men kände nästan omgående att vaden drog ihop sig.
På eftermiddagen blev det ett hyfsat lugnt MTB-pass, hemifrån och upp till Hanaslöv, kändes okej, kändes inget i vaden och pulsen hyfsat normal. Men har svårt att få upp pulsen på cykel för tillfället.
MTB-Spånen, 19,34km, 21,7km/h. MP115

Lördagen 22 april. Lite täppt på morronen och inte riktigt den rätta färgen på det som kommer ur näsan när man snyter sig. Men kände mig ändå pigg i kroppen. Vaden är inte återställd och klarar inte löpning än. Därför blev det en cykelrunda på förmiddagen. Hade Hybriden, den är inte så bekväm på elljusspår och grusvägar, dåligt med stötdämpning och en rak framgaffel. Tog i lite mer än förra lördagen, men totalt sett så var det en lugn runda idag.
Hybriden Växjö, 40km, 23,5km/h, 123MP. Recovery 10 timmar.