lördag 1 april 2017

5 pass med löpning, ett hårt fartpass samt fredagsmassage.

Nästan identisk träningsvecka som de 2-3 senaste veckorna. Det som skiljde var ett lite tuffare fartpass i tisdags. Distans inklusive 5km hög tröskel.
Dagens pass blev tungt och med dålig balans mellan fötterna. Fick massage igår och det kan vara så att det satt kvar i benen. Ska nog undvika långpass efter massage. Måste lära mig att kroppen behöver lite lugnare träning efter djupmassagen. Nästa gång får det bli cykel efter massagen.
Annars har det känts okej i ben och fötter, bara idag som sagt var, som det kändes mer än vanligt.
Lite bättre väder bitvis, både i tisdags och idag med shorts, däremot riktigt grisväder i torsdags med ihållande regn och bara ett par plusgrader.

Söndagen 26 mars. Har känts okej i fötter och lår under dagen, trots den intensiva gårdagen, med både lång löpning och promenad på kvällen.
På kvällen blev det cykel till Spånen och stiglöpning, körde 4km som vanligt, efter en lugn inledning ökade jag, mot plan, en aning de 3 sista km. Kändes okej i benen, kände bara av låret svagt, andra halvan. Annars bra känsla i fötterna. Väldigt vackert väder idag, solsken från en nästan klarblå himmel.
Stiglöpning Spånen, 4km, 5:34-tempo, 128 MP, 174 kadens.
Därefter till gymmet och lite bålträning samt utfallssteg med 8kg vikter, lite trött i benen. Bålövningarna kändes helt okej.

Måndagen 27 mars. Lite trötta ben, men på ett bra sätt, har bara känts svagt i lår och fot i vissa lägen.
Svårt att gå in på gymmet när solen strålar som den gjort idag. Men behöver rodd och ryggträningen, åtminstone en gång i veckan.
Körde 5km, rätt lugnt hela passet, bara sista minuten med full kraft, blev runt 174 i medelwatt, 124 i MP, kändes bra i benen.
Därefter överkroppsövningar, kändes bättre än på länge i bröstövningarna, nästan full kraft, runt 90%. Kändes lite i skuldran, men bara svagt.

Tisdagen 28 mars. Har känts okej i låret men lite stumt i vristen under dagen. Blev ett tufft pass på kvällen, tanken var 5km tröskel. Det blev distans inklusive tröskel. Hade lite svårt att bestämma var jag skulle springa. Ville ha hyfsat flackt och inte för mycket bilar i vägen. Cykelvägarna i västra Alvesta var första tanken men tycker det är tufft att springa lite hårdare på långa raksträckor, blir mentalt tuffare än om det varierar lite. Blev från Gymmet upp mot Hanaslöv.
Inledde med 2km lugnt sedan drog jag igång utan paus. 1:a km flack, på asfalt, med svag medvind. Hade ingen koll på tempot under passet. Lät 3-taktsandningen styra hela passet och hade koll på pulsen istället. Jag har senaste tiden tappat kadens, men lägger ingen fokus på det nu, utan vill få till så avslappnad känsla som möjligt. 2:a km på nysladdad grusväg, två bilar också som störde, rev upp massa damm ,samt 10 meter uppför på den km. Det blev tufft, fick slita hårt på den km. Sedan bättre känsla på km 3+4, grus + asfalt, rätt flackt, även om det var jobbigt. Sista km blev riktigt tuff, trots mer nerför än uppför på den. Blev liggandes på knä någon minut efter 5:e km. Medeltempot på de 5km blev 3.51 ungefär. Bättre än väntat, 1:a km på 3.40, för snabb, men det går alltid lätt 1:a km. Eventuellt att jag provar samma sträckning fast åt andra hållet nästa gång. Kändes bra i låret under fartdelen.
Distans + 5k hög tröskel. 11,16km, 4:15-tempo. 149 MP, kadens 169. Recovery 23 h.
Därefter 5km på cykel. nivå 12. mp:117, tid 10:17.

Onsdagen 29 mars. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen blev det stiglöpning uppe vid Spånen, cykel dit. Lite stumma ben men inte så konstigt med tanke på gårdagens löpning. Annars kändes det bra i foten, bara väldigt svagt i låret i uppförsbackarna, ett bra återhämtningspass.
Stiglöpning Spånen, 5:34-tempo. 128 MP, 173 kadens.
Därefter till gymmet och bålträning samt utfallssteg med 10kg vikter. Kändes helt okej.
Avslutade med cykel, 5km, nivå 12. MP 101, tid 10:20. Rätt sega ben.

Torsdagen 30 mars. Lite stum i vristen under dagen, men ok i låret. På kvällen blev det samma distansrunda som förra torsdagen, skillnaden denna gången var att det var ihållande regn hela rundan. Samt 3-4 grader så tvungen att ha en del kläder på mig vilka blir rätt tunga efterhand. Efter halva rundan märktes det att kläder och skor var genomblöta. Blev lite tyngre då. Annars helt ok känsla i lår och vrist. Kändes inte så mycket, inte ens i uppförsbackarna. Tempot blev exakt samma som förra veckan, men känslan var lite bättre trots allt. Fördelen med att springa i regn är att luften känns extremt fräsch. Dessutom lite extra styrketräning när det börjar bli blött.
Halvkuperad distans i regnet. 11.14km, 4:25-tempo. MP 144. Kadens 170. Recovery 23h.
Därefter 10km på cykel inne på gymmet, 112 i MP, Tid 20:17. Kändes okej i benen.

Fredagen 31 mars. Samma som igår, lite stum i vristen, annars bra återhämtning från gårdagen. Blev ett kort pass med MTB-cykeln på cykelvägarna i Alvesta på eftermiddagen, lite ont om tid. Massage klockan 16 i Växjö. Har haft massage 1 gång i månaden sista halvåret. Djupmassage, och hon kollar även av så att jag inte blivit sned i bäckenet. Jag har, peppar, peppar, ta i trä, inte varit så här bra i ländryggen som jag är nu på över tio år. Hennes massage tillsammans med Naprapaten Joakims behandling har gjort underverk. Även om det tagit lång tid totalt innan det känts så här bra så är det väldigt skönt att kunna stå upp mer än 5 minuter utan att känna av ländryggen, tacksam för varje dag det får vara så här. Jag hjälper själv till med styrkeövningar för ryggen och har skippat all stretch. Kör bara dynamisk stretch nu. 
När jag tänker tillbaka på tidigt 80-tal och fotbollsträningar så fanns det ingen stretch på den tiden. Däremot tänjningar, dvs inte stanna kvar i ytterlägena utan direkt tillbaka efter att varit i ytterläget.
MTB-cykel i Alvesta. 8,75km, 24,6km/h. MP:113.

Lördagen 1 April. Kändes bra i ben och fötter på morronen, tanken var ett lite längre pass, eventuellt med farthöjning om benen kändes bra. Men konstigt nog började låret mola nästan direkt under dagens pass. Kändes ändå hyfsat lätt första milen. Men efter det så var känslan tung och det molade alltmer i låret. Blev väldigt trött sista 4-5km och pulsen blev hög trots rätt modest fart. Någon fartökning var det inte tal om idag och inte heller 21km, blev mer än tillräckligt med 19km för denna dagen.
Kan varit så att massagen från igår satt kvar i benen och att jag skulle tagit det betydligt lugnare idag än vad jag gjorde. Men det är alltid lätt att vara efterklok.
När jag springer runt Södra Bergundasjön en normal lördagsförmiddag brukar jag inte behöva trängas med andra, ytterst sällan jag möter eller springer ifatt eller blir omsprungen av någon. En och annan cyklist jag möter eller blir omkörd av. Idag kom en cyklist i fatt mig. Det var en barndomsvän från Moheda, Björn S,  vi har de senaste åren bara haft sporadisk kontakt. Han cyklade med mig någon km, sedan stannade vi och pratade några minuter. När jag sedan sprang vidare hann jag inte mer än 500 meter innan jag mötte nästa kompis från barndomen, han upptäckte att det var jag före mig. Men vi bara hälsade, hann höll god fart på sin cykel. Micke B, också från Moheda. Lite märkligt att båda kommer nästan exakt samtidigt. I vilket fall som helst trevligt att bli påmind om goda vänner från förr även om kontakten tyvärr gått förlorad.
Distans Växjö, 19,15km, 4:34-tempo. 144MP, 169 kadens, 52,3/47,7 balans. Recovery 30 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar