lördag 18 mars 2017

5 pass varierad löpning, lite bättre känsla i låret.

Har varit en bättre vecka än förra och det känns bitvis bättre i låret. Löpningen mer varierad nu och fick till ett okej fartpass i tisdags. Väldigt jobbigt fartlekspass i tisdags men inte mer ont i låret efter det passet än vad jag brukar ha efter ett lugnt distanspass utan fartökningar.
Idag fick jag till ett 18,6km långt distanspass, inte så högt tempo men ändå med hyfsat bra känsla hela vägen. 2 pass med lugn stiglöpning också i veckan, som är tänkt att funka som återhämtningspass mellan de lite längre passen, denna veckan känns det som att det verkligen blivit så.
Men det är en balansakt, jag kan inte öka volymen mer än så här just nu, för då kommer problemen med lår och vrist tillbaka. Har varit lite sådär med lår och vrist i vissa ytterlägen denna veckan också, men det känns ändå att det blir allt stabilare i lår och vrist även om det går sakta och vissa dagar även känns lite sämre än dagen innan.
När jag sträcker ut vaderna genom att luta mig framåt mot en vägg, med fötterna en dryg meter från väggen, så är jag inte lika rörlig i höger baksida, det har jag inte varit under hela denna perioden.

Söndagen 12 mars. Har känts ok i benen under dagen, lite stum i vristen. På kvällen blev det ett lugnt stiglöpningspass. Kändes helt okej, stramade bara svagt i låret. Väldigt vackert i solnedgången, nu känner man att den långa sega höst/vintern håller på att ge vika.
Stiglöpning Spånen, 4km, 5:52-tempo, MP 127, 168 kadens, gamla pulsbandet. Recovery 10 timmar.
Därefter till gymmet för 40 minuter bålträning med lite utfallssteg, 10 kg vikter i vardera hand.
Avslutade med cykel, 10km, nivå 12, 113 i MP, Tid 19:48. Lite segt första 10 min, sedan bättre känsla.

Måndagen 13 mars. Har känts lite stumt i vristen på förmiddagen, låret hyfsat bra. På kvällen blev det ett rätt lugnt gympass.
Inledde med rodd, 5km, 174 i medelwatt, tid 21:14. MP 122. G:a pulsbandet. Segt första 5 min, sedan bättre känsla i benen och kroppen.
Därefter överkroppsövningar, forfarande problem med skuldran, kan köra de flesta övningarna men med reducerad vikt, runt 80% på bröstövningarna.
Avslutade med 10km på cykel, nivå, 12, Tid 20:25. MP 101. Kändes okej i benen.

Tisdagen, 14 mars. Årets första fartpass utomhus. Det blev väldigt jobbigt, hade glömt hur jobbigt det kan kännas med löpning. 
Sprang i Hagaparkens korta varv, cirka 870-880 meter. Lite småkuperat och knixigt bitvis. Blev för hårt under fartdelarna, hade på förhand bestämt mig för 5 stycken snabba varv men redan efter 3 var jag väldigt trött. De 2 sista gick därmed saktare. Sprang liknade pass på löpband förra tisdagen, men det är en helt annan värld utomhus. Så mycket jobbigare, i alla fall för mig. Märks väldigt tydligt att hela vinterns löpning har varit i avsaknad av fart. Nu blir det tufft att komma in i det igen. Väldigt befriande känsla när det bara var ett par hundra meter kvar av det 5:e fartvarvet.
Tempot under fartdelen väldigt varierande, mellan 3:40-tempo upp till runt 4:00 tempo på den sista.
Har haft det gamla pulsbandet, märker att det mäter lite lägre puls, 5-10 slag mot det nya.
Efteråt är det också en skön känsla, känner mig dock rätt mörbultad i benen nu ett par timmar efteråt.
Började känna av högerlåret nästan omgående under dagens pass men mest svagt. Efterhand även vänsterlåret, men mer av normal trötthet i benen. Lite sugande underlag bitvis.
Fartlek, 11km, 4:25-tempo, 146 MP. Recovery 33 timmar.
Cyklade därefter till gymmet och cyklade 5km, nivå 12, tid 10:48. MP 104. Kändes okej i benen.

Onsdagen 15 mars. Blev ett lugnt stiglöpningspass uppe i Spånen, cykel dit, har cyklat till gym och löpning hela denna veckan hittills. Har känts okej i benen idag.
Även under dagens lugna stiglöpning var det okej känsla.
Stiglöpning Spånen, 4,3km, 6:22-tempo, MP 121.
Därefter till gymmet och lite bålträning.
Avslutade med cykel, 5km idag, nivå 12, Tid 10:21, MP 103. Lite segt.

Torsdagen 16 mars. Har känts okej i vrist och lår under dagen. På kvällen blev det ett småkuperat distanspass i Hagaparkens 1,5 km långa motionsslinga, 7 varv. Kändes bättre än förra torsdagen men lite segt i benen i uppförs-knixarna. Har inte fått nytt pulsband än så ingen löpdynamiksdata i dag heller. Runt 8-9 grader och lätt i luften, lagom fuktigt.
Kände av högerlåret svagt, lite stel i vristen sista 2km. Annars helt okej känsla med tanke på kuperingen.
Småkuperad distans, 10,34km, 4:34-tempo. MP 140. Kadens 168 Recovery 19 h.
Därefter cykel till gymmet och 10km cykling på nivå 12, MP 110, tid 20:36. Kändes helt okej i benen även om jag blev trött sista 5 min.

Fredagen 17 mars. Har känts okej i vrist och lår. På eftermiddagen blev det ett kort och lugnt gympass, kändes segt idag. Inledde med 20 minuter på CT, nivå 16. 109 i medelpuls. Trötta ben första 10 minuterna sedan släppte det lite.
Därefter lite bröstövningar, kändes något bättre än i måndags, men fortfarande inte helt bra i skuldran. Vissa rörelser funkar inte, som att lyfta armen rakt ut från sidan av kroppen, det låser sig direkt och därmed så lyfter jag hela axelpartiet i stället för armen.

Lördagen 18 mars. Började regna lätt precis när jag skulle iväg på dagens löprunda. Det var lite oväntat. Bara ett lätt regn, men allteftersom man håller på blir alla kläder tyngre på kroppen. Särskilt tunga blir mina Adidas Boston 6, som svampar när det blir lite blött ute.
Körde helt på känsla idag, tanken var lugnt och rätt länge. Tempot var runt 4:50 första milen, kändes bättre än på länge i lår och fot. Blev lite högre fart sista 8km. Kände av låret lite mer då. Blev väldigt trött sista 3km. Har inte sprungit så här långt i år, vad jag kan minnas. Pulsbandet, det gamla, skenade första km. Är nöjd med dagens pass, det med bäst känsla på länge.
Distans Växjö. 18,6km. 4:39-tempo. MP 143. Kadens 168, Recovery 30 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar