lördag 11 mars 2017

5 pass med löpning, fortfarande inte bra i låret.

Har blivit 5 pass, provade med lugn återhämtningslöpning i onsdags men det funkar inte ännu. Kändes stelt och kantigt och påverkade även torsdagens pass. Klockans pulsband har slutat funka så nu får jag ingen löpdata heller. Kan bli lite svårt att fixa till detta, garantin ska fortfarande gälla, bara att affären jag köpte klockan i har upphört att existera. Garmin verkar inte vara speciellt sugna på att kommunicera via telefon med sina kunder. På nått sätt ska det lösa sig.
Låret fortsätter att mola och protestera, men mest under passen inte så stora besvär mellan passen. Foten/vristen har varit bra men kom tyvärr tillbaka efter onsdagens pass.
Jag har en känslig kropp som inte tål speciellt hög belastning med löpning. Vill helst försöka få tillbaka en hel kropp utan att göra uppehåll. Det känns som att stoppa en stor oceanångare. När den  väl har stannat så är den väldigt trög och svår att få igång igen.
Vi får se framöver, tar som vanligt en dag i taget.

Söndagen 5 mars. Har känts bättre än väntat i vaden och låret under dagen, inget i foten. Sprang en lugn och kort stiglöpningsrunda innan snön kom.
Det kändes bra första halvan, i princip inga känningar, därefter kom det lite i vad och lår men bara svagt. Kändes som ett bra återhämtningspass.
Stiglöpning, 4km, Tempo-6:09. MP:124. Kadens 172.
Senare på kvällen cykel på gymmet. 10 km på nivå 12. MP.115, tid 19:28. Kändes ok i benen.
Därefter bålövningar, samt lite utfallssteg. Kändes ok.

Måndagen 6 mars. Har känts okej i benen under dagen. På kvällen blev det ett gympass. Roddmaskinen var upptagen så jag började med cykel.
10km, nivå 12, MP 100, tid 20:02, lite segt första 5 minuterna sedan bättre.
Därefter överkroppsövningar, fortfarande problem med högerskuldran, ryggövningarna kändes inget.
Avslutade med roddmaskin, tog det lugnt nästan hela passet ökade lite sista 400 meterna. 5km, 133 i MP, Medelwatt 179. Tid 21 minuter. Kändes bra i benen.

Tisdagen 7 mars. Har känts ok i benen under dagen. På kvällen blev det löpning på band, ville köra lite fart idag och det hade kanske funkat ute men var inte sugen på det efter allt snöande, hyfsat rent på cykelvägarna men inte helt 100 för fartpass. Tror jag behöver några fartpass på band för att vänja mig vid det igen, på ett lite mjukare sätt.
Inledde med 3km uppjogg i 12km/h. Kände av låret svagt inget i vad och fot.
Därefter fartlek, körde 8km totalt, varannan km i 14km/h och 16km/h. De 2 sista snabba km blev rätt jobbiga i slutet, men kunde ändå få ner puls och ansträngning bra i 14km km. Stramade en hel del i högerlåret, även i vänsterlåret efter halva sträckan, men mer som träningsvärk på något sätt. Ingen lutning på bandet, klockan hänger inte riktigt med när man gör förändringar i farten. Är trots allt nöjd med passet.
Fartlek på band, 8km, varannan 14/16 km/h. MP 151, 178 kadens 22 timmars recovery.
2km nerjogg i 10km/h. Var tungt i benen, båda baksidorna var stumma.
Avslutade med 5km på cykel, MP 132. Tid 9:52.

Onsdagen 8 mars. Har ändå känts okej under dagen i benen. Baksidorna på låren har varit bra, Så tänkte att jag kunde köra ett lugnt pass på löpbandet.
Tanken var ett väldigt lugnt pass. Blev 5km med 10km/h. Nästan direkt så började det strama en del i baksidan av högerlåret efter ett par km även i högerlåret. Men det känns mer som träningsvärk än ont på det sättet det gjort innan. Mitt på baksidorna, innan har det varit mer upp mot sittknölen eller bak/utsida av lår. Annars kändes det bra i övriga kroppsdelar.
Löpband 5km, 10km/h, MP 104. Kadens 163 Recovery 5 timmar, inte så bra balans, 52,1/47,9.
Därefter 30 minuters bålträning samt utfallssteg med 10 kg:s vikter.

Torsdagen 9 mars. Ok i benen under dagen. Blev ett distanspass på asfalten i Östra Alvesta. Hade gärna undvikt asfalten men fortfarande för mycket snö i skogen.Tunga och sega ben hela rundan. Kändes bra i baksidorna första 2-3km, sedan kom det ett svagt molande i högersidan, som vanligt numera. Bitvis kändes det ok men efter 5km blev det inte bättre. Denna rundan kanske inte skulle sprungits, eller gårdagens, inte lätt att veta alla gånger.
Distans östra Alvesta, 10km, 4:40-tempo. 167 kadens Recovery 14 timmar.
Efter det blev det 10 km på cykel i gymmet. Tid 20:27. Kadens 108. Kändes trots allt bra i låren.

Fredagen 10 mars. Har känts okej i låret, vristen lite stel men inte direkt ont. På eftermiddagen blev det ett 21 minuter lugnt pass på cykel, nivå 12, pulsbandet funkade inte men pulsen uppskattningsvis runt 105 slag. Kändes bra i ben och fötter.

Lördagen 11 mars. Pulsbandet ur funktion, har provat allt men får inte igång det igen. Siba nerlagt, kommer nog ta ett tag innan detta är fixat. Bytt batteri, låtit bandet ligga utan batteri över 20 minuter, fick igång det några gånger igår men till dagens löpning var det dött, knappt 7 månader, dåligt att det inte höll längre. Hoppas det går att fixa ett nytt på garantin, problemet är att det verkar vara svårt att få kontakt med Garmin.
Kändes lite stelt i foten på morronen men släppte lite innan det var dags. Blev väldigt lugnt i början, kändes ok i låret första 2-3km, sedan kom det svagt molande som vanligt. Blev lite högre tempo sista 5km, längsta passet på länge.
Distans Växjö, 15,5km, medeltempo 4:47. Kadens 168

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar