söndag 26 mars 2017

5 pass med löpning. Ett bra fartpass i tisdags.

Löpningen har snurrat på okej även om låret och vristen inte blivit bättre sista veckan, men heller inte sämre. Verkar trots allt som att kroppen håller för fartpass också, även om det bara blir ett i veckan.
Körde ett för mig helt nytt fartpass i tisdags, körde på bana, 400 meter snabbt och därefter 400 meter lite långsammare.
Har fått nytt pulsband också och kan återigen se löpdynamiken, balansen mellan vänster och höger ben är inte bättre än innan ligger runt 52/48%. Ju snabbare jag springer desto bättre värde.
Lördagens pass blev tufft till slut. Benen var inte så pigga som väntat, körde 2km snabbare efter 15km, orkade 2km sedan gick puls och andning i taket. Har inte fartuthållighet. Körde på känsla och der blev 3:58/3:59-tempo under den höjningen, var en aning mer medvind än motvind dessutom.
Så det kommer bli tufft att komma under 40 minuter på Växjöloppet i år, i alla fall som det känns nu.

Söndagen 19 mars. Har känts okej benen med tanke på gårdagens lite längre löpning, 18km. På kvällen blev det först stiglöpning. Spånen, kändes okej, även om benen var lite slitna efter gårdagen. Sprang den knixiga delen på andra halvan, blir mer eller mindre gång på vissa ställen då det är riktigt oländig terräng bitvis.
Stiglöpning, Spånen, 4:21km, 6:27-tempo, MP 125. Kadens 167
Därefter till gymmet, körde bålträning samt lite utfallssteg och vadpress. Kändes okej.
Avslutade med 10km cykel. 107 i Mp, Tid 20:13.

Måndag 20 mars. I dag har det varit måndag på riktigt, punka på cykeln när jag skulle hem, trots punkteringsskyddade däck, 1 stor dolkliknande grusbit på 10mm hade trängt sig in i däcket. Så vill kommunerna att man ska cykla till jobbet?  Men dom gör allt för att man inte ska det med sina glasbitsliknande grusbitar på stadens cykelvägar.
Otroligt irriterande, har påtalat detta men de bilkörande tjänstemännen på kommunen har med illa dold glädje förpassat klagomålet till arkivet under deras tomma skrivbord utan vidtagande av åtgärder för att förbättra eller förändra situationen för de hårt punkteringsdrabbade cyklisterna.
Sedan strulade Itunes på Samsungdatorn, konstigt?
Blev ont om tid så inget gympass idag, blev en kort runda med mountainbiken, med ännu kraftigare däck än brukscykeln lyckades jag undvika en punktering.
MTB, på asfalt, 13km. 25,5km/h, MP 124.

Tisdagen 21 mars. Har känts okej under dagen i lår och vrist. På kvällen blev det ett fartpass jag inte kört innan. Kunde inte riktigt hålla upp farten på passet. Men det märkliga var att det kändes som tyngst efter halva passet. Körde 400 meter lite fortare och därefter 400 meter med fokus på att få ner pulsen 10 slag. Allteftersom passet fortskred sänktes farten på de långsamma varven. De snabba kunde jag hålla i rätt jämnt hela passet. Låg mellan 3:40-3:48 tempo på de varven, medan de långsamma låg mellan 4:10-4:40 tempo, med sjunkande fart.
Hade ingen koll på farten utan gick mer på hur pulsen låg. Ville inte komma över 165 på fartdelen och sedan ner till runt 150 innan det var dags för nästa fartdel.
Under själva fartdelen kom tröttheten efter ungefär 200 meter.
Men passet kändes ändå bra och intressant, möjligt att jag kör det någon gång till framöver.
Kände av låret men bara svagt molande, i övrigt okej känsla i benen.
Var rätt stum i låren på nerjoggen, men på ett bra sätt.
Jojopass på bana. 8km, 400/400 meter. 4:05-tempo. MP 158, max 169. Kadens 170. Recovery 29 h.

Onsdagen 22 mars. Har känts okej i ben och fötter, om än lite stelt bitvis. Däremot har jag varit på osedvanligt gott humör idag, trots att det är mitt i veckan. Tror det beror på gårdagens rätt tuffa pass. Det frigörs hormoner som blåser runt både i kropp och knopp, vi behöver lite urladdningar med jämna mellanrum för att rensa ur.
På kvällen blev det cykel till Spånen för Stiglöpning, fick mitt nya puls-band från Garmin idag. Kändes rätt okej på stigarna, lite i låret i uppförsbackarna, lite stum i vristen i slutet. Annars helt okej känsla med tanke på gårdags-passet.
Stiglöpning Spånen, 4,4km, 5:45-tempo. Mp 128. Kadens 171
Därefter till gymmet för lite bålövningar, samt utfallssteg, kändes lite segt nu.
Avslutade med 5km cykel på trötta ben, Tid 10:20, Mp 103.

Torsdagen 23 mars. På kvällen blev det löpning från gymmet upp till Hanaslöv i ett härligt vårväder, inleds på asfalt med mötande bilar, inte så trevligt. Men när man viker av från asfalten och kommer in på grusvägar och skogens tystnad blir det en bra upplevelse, lagom ansträngning och nästan så att man kan njuta av det man håller på med. Det kändes hyfsat i låret, lite stum i vristen i uppförsbackarna, låret molade svagt hela rundan. Bättre känsla än väntat i övriga kroppen, var ju trots allt torsdagspass, brukar vara lite tyngre. Blev dock trött sista 2-3km i kuperingen. Sista km i nerförsbacke, då jämnas min obalans i stegisättningen ut, märks tydligt i klockan när jag belastar baksidan av låren eller inte, utför är det bara framsida lår som jobbar.
Tycker ändå att det går åt rätt håll med låret även om det går väldigt sakta, som det är nu funkar det i alla fall att springa även om jag bör undvika kupering. Det är lite synd, då det är riktigt bra och skön träning för att bli stark i benen som hjälper till under flack löpning också. Men det är bara att gilla läget och hoppas att det till slut släpper.
Halkuperad distans. 11km, 4:25-tempo, MP 143. 170 kadens. Recovery 21h.
Därefter till gymmet och lite överkroppsträning, kändes okej.
Avslutade med 5km cykel, 112 i MP, Tid 10:10.

Fredagen 24 mars. Har känts okej i ben och fötter under dagen. På eftermiddagen blev det ett lugnt pass med MTB-cykeln. Kändes bra i benen. Fint väder om än lite blåsigt.
MTB, 12,5km. 21,6km/h. 112 MP.

Lördagen 25 mars. Blev ett längre distanspass idag. Vackert väder men lite blåsigt. Började från gymmet i Växjö och sedan genom söder och ut i Bokhultet, runt Södra Bergundasjön och därefter runt Växjösjön. Kände av låret svagt under hela passet, men inte så mycket som klockan visade, 52/48%. Däremot kändes vristen lite stelare än vanligt i uppförsbackarna.
Hade hoppats på lite piggare känsla i benen. Hade lite tankar om farthöjning innan passet, men efter 12-13km kändes det inte tillräckligt piggt i benen för det. Efter 14km stannade jag lite och stretchade ut baksidorna. När jag sedan kom igång igen var jag närma Växjösjön, provade att höja farten men hade ingen tanke om hur långt fartökningen skulle bli, medvind 1:a km och sedan motvind på den 2:a fartöknings-km. Fick plåga mig rejält för att klara 2km med lite högre fart, 3:58+3:59 tempo blev det på dom km. När klockan pep för 2km, så tvärstannade jag och tog en ståvila innan jag avslutade passet. Benen vaknade till av höjningen och även om det var jobbigt i slutet så kändes det hyfsat bra i kroppen under de sista 5km. Ska försöka få till lite höjningar under lördagspassen i fortsättningen.
Distans Växjö, inkl 2km farthöjning, 19km, 4:35-tempo. 143MP, 169 kadens. 52/48 balans
Recovery 26 timmar. Kändes som om det skulle bli betydligt längre återhämtning på klockan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar