lördag 4 mars 2017

4 pass med löpning, några med lite fart, fortsatta problem med låret.

4 pass med löpning. Det bästa passet rent känslomässigt var det kortaste och lugnaste i måndags, stiglöpningspass i 6:23-tempo.
De övriga passen har innehållit lite fart samt molande från låret och vaden. Känns inte som om farten påverkat negativt, fast i dag kände jag av torsdagens fartlek på band, men mer som vanlig träningsvärk i framsidorna på låret.
Är som vanligt lite frustrerad över att det inte vill släppa i låret och velar över om jag ska ta ett långt uppehåll eller inte. Det som gjort att jag ändå kör på trots allt är att foten varit okej. När den också bråkar så blir det mycket svårare att springa, eftersom den känningen verkligen kan vara obehaglig både under och mellan passen.
Låret går trots allt att leva med och det verkar inte bli värre om jag springer varannan dag. Jag tar en dag i taget och är mer eller mindre inställd på att det kan ta slut när som helst.

Söndagen 26 februari. Har känts okej under dagen, lite stelt på morronen. På kvällen blev det ett gympass.
Inledde med CT, nivå 16, 20 min, 109 i MP, kändes bra i benen.
Därefter bål och utfallssteg, kändes också bra i ben och fötter.
Avslutade med cykel, nivå 12, Tid 18:40, 125 i MP, kändes bra i benen, rätt hög kadens idag, mellan 115-120 sista 10 minuterna.

Måndagen 27 februari. Har känts lite i låret men inget i foten under dagen. Däremot lite stram i högervaden. Började känna lite efter lördagens pass. 
På kvällen blev det först lugn stiglöpning, tanken var 4km och allt funkade bra. Lågt tempo och bra känsla i låret. Kändes bara svagt i vaden och lite i rumpan.
Lugn stiglöpning, 4km, 6:23 tempo, MP 125, 172 kadens. Recovery 10 timmar.
Därefter till gymmet och roddmaskin, 5km, började lugnt och det var bara sista 4-5 minuterna som blev lite hårdare. Tid, 20:56. 180 i medelwatt. 132 i MP.
Avslutade med överkroppsövningar. Lite bättre än förra veckan, men är fortfarande inte helt återställd i högerskuldran. Körde på runt 80% i bröstövningarna. Ryggövningarna med ordinarie vikter.

Tisdagen 28 februari. Har känts okej under dagen. Blev en flack distansrunda utmed Spånens mest flacka parti. Inledde dock med 1km  i terrängen, samt en lång utförslöpning ner till sjön. Negativa höjdmeter idag. Kände av låret svagt, kom omgående, likadant med vaden. Men bara svagt molande, vaden tilltog en aning men ändå under kontroll. Blev fram och tillbaka nere vid sjön. Till slut blev det nästan någon sorts intervallträning, stannade några sekunder vid varje vändning under mittdelen av passet. Hade 1km som gick i 3.53-tempo. Kändes ändå som jag kom upp lite högre i steget idag, jämfört med den senaste tiden. Avslutade lugnare då vaden kändes lite mer. Underlaget var lite sugande men bara på vissa partier.
10km, flackt, 4:21-tempo, 1km 3:53-tempo, MP 140. 170 kadens. Recovery 20 timmar.
Därefter till gymmet och 10km cykel, Tid 20.11, MP 110. Kändes bättre än väntat i låret.

Onsdag 1 Mars. Har känt av låret en aning under dagen. Blev ett gympass på kvällen, lite segt under passet men ändå helt okej.
Inledde med CT, nivå 16, 107 i MP, okej känsla i benen.
Därefter bålträning, kändes bra.
Avslutade med cykel, nivå 12, 105 i MP, Tid 19:55, segt första 7-8 minuterna sedan lite bättre känsla.

Torsdagen 2 Mars. Blev löpband idag, inte så bra väder och jag tänkte att jag kunde prova på lite fart på band. Bara för att få lite variation. Det blev 12km totalt. Ingen lutning på bandet, hade 2:a bandet. Till skillnad från ute så får jag upp kadensen på bandet vid fartökning, känns bra. Synd att det ska vara så svårt att omsätta det vid löpning utomhus. Hade runt 180 kadens när bandet gick i 15km/h.
Inledde med 3km, 12km/h.
Därefter 8km med varannan km, 13km/h/15km/h.
Sedan kort paus och avslutade med 1km med 16km/h.
Kände av låret, lite mer efterhand, även högervaden kändes en del i slutet.
Annars bra känsla i kroppen och steget. Kul med lite fart för en gångs skull. Kändes som om jag kunnat hålla på längre än så här rent flåsmässigt men eftersom låret och vaden protesterade alltmer så höll jag det till dessa 12km. Inte så bra balans på fotisättningen idag heller.
Fartlek på löpband, 12km, MP 136, Kadens 174. 20 timmar recovery.
Sedan 1km nerjogg, 10km/h.
Avslutade med 10 minuter på cykel. MP:127.

Fredagen 3 Mars. Ett lugnt gympass på eftermiddagen, inledde med 10km på cykel, MP:106. Tid 20:05. Kändes svagt i låret, lite segt i allmänhet. Annars har det varit bättre än väntat i vad och lår efter gårdagens löpning.
Därefter 20 minuter bålövningar.

Lördagen 4 Mars. Hade tänkt mig lite 14-15km idag, men kände efter 6-7km att det inte skulle funka, det är högervaden som stramar lite väl mycket för att vara helt hälsosamt med långpass. Det började under förra lördagens pass och har fortsatt, brukar hålla i sig 2-3 veckor innan det försvinner av sig själv.
 Låret var som vanligt, svagt molande hela rundan. Började lugnt och stilla idag, kändes okej i kroppen i övrigt, ökade lite sista km, det var skönt att sträcka ut lite.
Får fortsätta att ta en dag i taget vad det gäller löpning. Ska åtminstone försöka få till mer fartpass framöver, verkar ändå som att det inte blir värre i låret av lite fart.
Distans Växjö, 12.1km, 4:45-tempo. MP 138, Kadens 169, balans, 52/48. Recovery 26 timmar.
Avslutade med 5km på cykeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar