lördag 4 februari 2017

Åter i alternativ träning, 3 löppass i veckan.

Kände av foten svagt i dag på morronen, hade kanske funkat att springa om jag masserat en stund innan, men med all säkerhet hade jag fått känningar efteråt. Vill inte ha det så längre, tycker inte det är värt det. Jag har haft problem med högerlåret/vristen i över 1 år nu, jag har kunnat springa men inte så mycket jag önskar och har fått dra ner både på fart och mängd för att det överhuvudtaget inte skulle kollapsa helt. Men varför ska jag göra det?
Även om det är mycket svårt med att börja om igen efter ett långt uppehåll, i alla fall för mig. Varje gång jag startat om har jag oftast kört på bra med alternativ träning och haft en bra kondition. Det har gjort att jag kunnat köra på med för långa sträckor med löpning utan att bli speciellt trött, men kroppen har inte klarat av belastningen och det har ideligen kommit nya småkänningar och skador.
Jag har inte det tålamodet som krävs för att göra en bra omstart. Med små, knappt märkbara ökningar av volym och fart på kanske i bästa fall 6 månader. Men nu vill jag i alla fall bli bra innan jag startar om igen, det få ta den tid det vill.



Söndagen 29 Januari. En lugn runda på förmiddagen, körde först någon km i spåret i Hagaparken, sedan resten på stig och knaggliga skogsvägar i västra Alvesta, lite stumt och stelt efter gårdagens pass. En återhämtningsrunda.
Stig + skogsväg, 5,2km, 5:24-tempo. MP:124. Kadens,172
Hade tänkt köra bara benträning på kvällen, men kände att jag behövde värma upp lite.
Inledde med 20 min, cykel, nivå 12, MP:108. Kände av baksidan av låret första 5 min, sedan släppte det. Bra känsla efter det.
Sedan lite ben övningar med fokus på baksida lår. Kändes helt okej.

Måndagen 30 Januari. Blev ett halvlugnt pass på gymmet, inledde med roddmaskin, 5km, Tid, 21:03. Medelwatt, 177, mp:128. Kände av låret en aning, annars okej känsla.
Överkropp och bålträning i 40 minuter, ska försöka hitta lite nya bålövningar, kände åter av höger skuldra i bröstövningarna som fick genomföras på 75% av ordinarie vikter.
Avslutade med cykel, nivå 12, 107 i MP, tid, 19.51. Segt första 10 minuterna sedan släppte det.

Tisdagen 31 Januari. Sprang stig + distans på elljusspår idag. Det blev samma pass som 21/1. Bara att jag tryckte på hårdare idag under elljusspårsdelen, Men orkade bara på 5 stycken, den första tog jag det lite lugnt på sedan körde jag lite hårdare på 2-6, sedan lugnade jag ner mig. Vet dock inte tempot, men mellan 3.50-3.55 ungefär (inte lätt att veta då klockan mätte extremt dåligt idag. Allt från 360 meter till 420 meter på spårdelen) det kändes snabbare men jag har tappat mycket fart sista tiden, dessutom tror jag att just detta passet med stig kombinerat med vanlig löpning blir extra svårt, inte säkert jag ska köra det i fortsättningen, verkar slita på kroppen rätt hårt, är både trött och med lite ont i baksidan på låret nu några timmar efteråt.

 Klockan hade inte sin bästa dag idag, har aldrig varit med om så ojämn mätning innan. Helt omöjligt att göra någon analys av passet jag sprang först, av misstag med löpinställning, men märkte att km-pipet kom ungefär 60 meter senare än när jag sprang samma pass för 2 veckor sedan. Efter 5 varv bytte jag till trailinställning och då mätte den lite längre men otroligt ojämnt. Om klockan mäter så dåligt som den gjorde idag så är det helt meningslöst att använda den i träning, synd. Körde på lite hårdare idag på 400 metersdelen. Bättre känsla än på länge i fot och lår, men balans på klockan var inte bra, vet inte hur man ska tolka det? Kände av låret sista 2 varven och under nerjoggen.
5 varv stig + elljusspår med lite fart i 400 metersdelen. totalt 10km + 4 km nerjogg.
33 timmars Recovery.

Onsdagen 1 Februari. Har känt av både lår och vrist under dagen, ska köra någon/några veckor till, om det inte släpper efter det behöver jag nog verkligen ta mig en tankeställare om jag ska göra ett lite längre uppehåll.
Det lindrade en del med värmedynor under dagen.
På kvällen blev det ett gympass, inledde med cykel, det kändes inget i låret eller foten under dagens gympass, 10km,  nivå 12, tid 19:27, MP 106.
Därefter bål och lite vad och höftträning i 40 minuter, kändes bättre än väntat.
Avslutade med 10km cykel, nivå 12, tid 20:12, MP 107, kändes helt okej i kroppen.

Torsdagen 2 Februari. Har använt en värmedyna under låret både igår och idag, det har hjälpt och idag kändes det bra i låret. Även foten har känts bra. Kändes okej inför uppvärmningen, men när jag började springa idag så kom jag bara till första uppförsbacken efter 300 meter, då stramade det till i vänstervristen, fortsatte springa lite orolig men efter 3-4 km kändes det allt bättre och jag kunde börja springa mer avslappnat. Kände bara av låret svagt, speciellt i motluten, annars helt okej känsla, kändes som bäst i slutet, mellan km 9-12. Klockans balansmätning mellan höger och vänster talar idag sitt tydliga språk, under tiden i början av passet då det stramade i vristen var obalansen som sämst. Sedan blev den allt bättre.
Stramar tyvärr en del i både fot och lår nu några timmar efter passet, pulsen 7-8 slag högre än när jag körde samma typ av pass för knappt 2 månader sedan.
Distans västra Alvesta, 11,81km, 4:33-Tempo, MP 144, 169 kadens. Recovery 20 timmar.
Körde 5km på cykeln, drygt 11 minuter, MP runt 110. Som nerjogg.

Fredagen 3 Februari, kändes inte så bra i foten under förmiddagen, men det släppte efter dagens cykelrunda med MTB-cykeln, perfekt renoverad av Johan, tack så mycket för det. Det är min skönaste cykel. Den jag sitter allra bäst på. Det är absolut inte den snabbaste med sina tjocka, hårt mönstrade 26"-däck. Men när jag kör med denna så är farten underordnad.
Dagens korta tur var återhämtning men pulsen blev högre än väntat, skyller på ovanan. Tanken med dagens pass var att testa min pulsklocka igen, Garmin 920 XT,  för att se om GPS-mätningen var lika ojämn även idag. Så jag körde med 3 varv i den drygt 2km långa slingan uppe vid Spånen. Idag mätte klockan mer likt den gamla klockan och därmed mer korrekt. De 2 första varven medsols, då mätte den 2070+2080 meter, sedan vände jag och körde ett varv motsols, då mätte den 2120 meter. Min gamla klocka mätte 2060-2070. Hade Glonass avstängt idag. Ska testa även utan Glonass nästa gång jag springer här uppe. Kan tyckas lite nördigt och oviktigt, men om man ska köra intervaller så vill jag att den ska mäta korrekt.
 MTB-cykel. Spånen. 11,38km, 21,5km/h. 120 MP.

Lördagen 4 Februari, Blev ett cykelpass på gymmet i Växjö, samma cykeltyp som i Alvesta och det känns som att dessa är ungefär likadant kalibrerade.
Hade tänkt mig ett långpass. Totalt blev det 90 minuter på cykeln idag, varav 40 minuter var lite hårdare. Hade nog ätit lite för tätt inpå, för jag kände mig lätt illamående under den lite tyngre delen.
Annars kändes det bra i ben och fötter, inte ont någonstans, däremot lite lätt kramp i slutet.
Spinningcykel, 90 minuter, 47,6km, 31,7km/h. 133 i MP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar