lördag 11 februari 2017

Alternativ träning, ett löpass idag lördag.

Provade att springa 5km på löpband idag, det första passet på 9 dagar. Har känt av låret och vristen i vissa situationer men tycker att det blivit lite bättre efter dessa dagar med löpuppehåll, men det går långsamt. Ville ändå testa idag, kändes sådär. Lite stumt och klumpigt, men inte ont under tiden jag sprang, fast efter någon km började det strama lite i låret. Får se hur det känns om någon dag. Om jag ska fortsätta med alternativträningen eller så sakta börja på med förhoppning om att det snart ska gå över av sig själv. Tycker det är svårt att avgöra.
Annars har träning rullat på bra och några pass har känts bra, fast det är inte samma känsla när man inte springer. Tyvärr. Vill komma igång så fort som möjligt men tar dag för dag tillsvidare.

Söndagen 5 februari. Har känt av vristen även idag, trots att jag inte sprang igår. Låret har känts bra i frånvaron av löpning. På kvällen blev det ett standardpass på gymmet, Inledde med CT, 20 min, nivå 16, 113 i MP. Kändes bra i benen.
Därefter bål och benträning, körde med nästan ordinarie vikter i lårcurlen. Kändes okej, bara svaga känningar i baksidan av högerlåret.
Avslutade med spinningcykel, drog upp kadensen till 115-120 efter 5 min, MP 121, tid 18:42, 10km, kändes bra i benen.

Måndagen 6 februari. Har känt av både vrist och lår, mest vrist. Särskilt på förmiddagen. Bättre efter kvällens träning. Gympass.
Inledde med rodd, seg känsla första 5-10 minuterna sedan släppte det och sista 6-7 minuterna snittade jag runt 215 watt. Totalt 5km, 127 i MP, tid 21:05, Medelwatt: 183.
Därefter överkroppsövningar, inte bra i skuldran, kunde knappt genomföra några bröstövningar, de som gick körde jag på halva vikten. Ryggövningarna funkade bättre.
Avslutade med cykel, 10km, nivå 12, 105 i MP, Tid 19:58. Kändes bra i benen.

Tisdagen 7 februari, Har känts lite bättre i vristen idag. På kvällen blev det gympass. Körde CT i 70 minuter, har kört liknande pass för något år sedan, men det gick mycket lättare idag. Körde på följande nivåer.
10 min nivå16, 10m/n18, 10m/n20, 30m/n22, 10m/n16. Lite för lätt, tror maskinen har blivit lättare i motståndet sedan jag körde liknande pass  för något år sedan. MP:126. Svårt att veta vad detta är värt. Men blev ändå trött i slutet fast inte så trött som jag blev för något år sedan. Pulsen minst 10 slag lägre i snitt. Som sagt tror maskinen har blivit sliten och går något lättare än innan.
Det kändes lite i vristen första 10 minuterna men sedan bra känsla i fötter och lår, blev lite trött i ländryggen sista 10 minuterna.
Körde därefter 10 minuter på cykel, 5km, tid 10:17. MP 109. Lite segt i låren.

Onsdagen 8 februari. Lite bättre i vristen, däremot lite mer känningar i låret, men det är svaga känningar. Fast om jag ska vänta med att springa tills det gått över helt och hållet så kan det ta lite tid.
På kvällen blev det ett gympass.
Inledde med cykel, nivå 12, 10km, Tid 19:41, MP 104. Lite sega ben första 5 min, sedan bättre känsla.
Därefter bål och benträning i 40 minuter. Känner av låret svagt i curlövningarna som jag idag genomförde med 5 kg reducerad vikt.
Avslutade med cykel, nivå 12, 10km, Tid 19:51, MP 107. Kändes okej.

Torsdagen 9 februari. Har känts bra i foten under dagen och bara svagt i låret i vissa lägen, var sugen på att prova 5km på löpbandet efter kvällens rodd. Men i inledningen av rodden så kände jag av både vrist och lår lite så jag hoppade över det, nu några timmar efter kvällens pass känns det dock bra i både vrist och lår.
Blev ett bra gympass. Inledde med roddmaskin, körde 6*5 minuter, varav 3 var med runt 150 i medelwatt och 3 med runt 220 i medelwatt. Medelwatten blev 183. 7,28km hann jag. 136 i MP och 169 i maxpuls.
Direkt efter upp på cykeln, det var konstig och lite stum känsla första 20 minuterna, pulsen hög under första 10 minuterna. Började med 10 minuter på nivå 12, sedan 10 minuter på nivå 14, det var väldigt sega ben under dessa 10 minuterna men inte så hög puls i förhållande till den upplevda ansträngningen, avslutade med 8 minuter på nivå 12, det kändes bättre, totalt 20km på cykeln, 130 i MP. Tydligt att den relativt hårda rodden satte sig i benen.

Fredagen 10 februari. Har känts okej i vrist och lår under dagen, i vissa situationer kan jag känna att det finns kvar, jag har sämre rörlighet i högervristen jämfört med den vänstra. Även om det inte gör ont så är det inte bra med obalans i rörlighet på de båda fötterna. När man springer så bör nog kroppen vara så balanserad som möjligt annars kommer känningar och skador. Frågan är dock om en del av dessa obalanser kommer att rättas till av sig själv eller om det är kroniska besvär? I så fall ser det inte speciellt ljust ut för framtiden vad det gäller löpning. Får se framöver hur det utvecklar sig.
Körde ett kort gympass på eftermiddagen.
Inledde med CT, nivå 16, 20 minuter, 110 i MP, Kändes bra i benen.
Därefter lite bålövningar samt utfallssteg i 15 minuter, kändes okej.

Lördagen 11 februari. Blev ett löptest idag. På löpband i Växjö, kändes sådär. Kände av låret svagt men foten var bra under passet, lite grann efteråt. Balansen mellan benen var den sämsta någonsin enligt klockan, det var lite märkligt för det kändes inte så dåligt som den visade. Körde löpningen efter 20 minuter cykling på nivå 12, 10km, med 110 i MP, kände okej.
Sedan körde jag löpband, kändes lite svampigt i landningen på bandet. ställde in det på 12km/h och sprang 5km utan lutning.
Löpband, 5km, 12km/h, 0% lutning. 126MP. 172 kadens
Avslutade med cykel i 30 minuter, nivå 12+14, 15 minuter vardera, 133 i MP. Kände av låret i början men efter 5 minuter så släppte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar