lördag 25 februari 2017

3 pass med löpning i mellanfart.

Mer eller mindre en kopia på förra veckan, vad gäller löpning i alla fall, torsdagen pass var det bästa rent känslomässigt. Dagens pass var tungt och slitsamt, avslutade med 5km i tröskelpuls, fart runt 4:20. Förra året hade jag runt 4.00-fart i samma ansträngning, jag är en bra bit i från den formen.
För att komma dit igen behövs det mer fartträning och längre pass på lördagar och en kropp som håller. Inte så lätt att hitta balansen.
Nu är jag inne i ett stim med nästan enbart mellanfartspass. Det håller inte i längden om jag vill få upp lite fart. Men eftersom jag vill vänta in bättre känsla i låret innan jag ökar farten på en del pass så får det bli så här.
Det känns frestande att dra på lite hårdare de dagar då kroppen känns pigg, men jag vågar inte riktigt än då jag inte vill riskera några bakslag med låret. Det är möjligt att jag egentligen startade om alldeles för tidigt, men det finns inte en klon av mig själv för att kunna testa alternativet med fullständigt löpuppehåll. Så det går inte veta vad som är det bästa för mig och min löpning.
Ska prova med lite korta fartökningar framöver om allt går som planerat. Var på massage igår och det kändes bra, hon tyckte också att låret var bättre än för en månad sedan, en sena på bak/yttersida av högerlåret som fortfarande är spänd.
Har som vanligt lite högre puls på lördagspassen, undrar om det kan bero på att jag dricker några öl på fredagskvällen eller om det beror på att kroppen är i återhämtningsläge efter en arbetsvecka? Sover några timmar extra på helgerna, runt 8-9 timmar totalt på helgerna mot 6-7 timmar i veckorna.

Söndagen 19 februari. Kände mig lite stum och stel i vristen under förmiddagen. Annars okej känsla i benen efter gårdagens löpning.
På kvällen blev det ett gympass.
Inledde med CT, nivå 16, 110 i MP. Kändes bra i benen.
Därefter bål och benövningar, fokus på baksidan av benen idag, kändes helt okej.
Avslutade med cykel, 10km, nivå 12, 116 i MP, Tid 19:11. Segt första 4-5 minuterna, sedan bra känsla och ökande kadens.

Måndagen 20 februari. Har känts okej i fot och lår under dagen. På kvällen blev det ett gympass.
Inledde med rodd, startade lugnt de första 10 minuterna, sedan ökade jag lite. blev 191 i medelwatt. Tid 20:58, Mp:140. Maxpuls 169. Kände av låret svagt de första 10 minuterna, annars bra känsla i kroppen under den lite hårdare delen.
Därefter överkroppsövningar, är tyvärr inte helt återställd i skuldran, fast det var en aning bättre jämfört med förra veckans pass. Körde på runt 75% av ordinarie vikter på bröstövningarna, ryggövningarna hade jag ordinarie vikter, då känner jag inget i skuldran.
Avslutade med spinningcykel,, 10km, nivå 12, tid 19.58, Mp:114. Lite segt första 10-15 minuterna.

Tisdagen 21 februari. Har känts svagt i låret idag, foten bra. Körde stiglöpning på kvällen, skönt med det allt längre dagsljuset, inga problem med att det blev för mörkt idag.
Låret kändes svagt under hela rundan, men var konstant. Foten ingenting. Blev lite trött i båda vaderna efter 4-5km, annars kändes det okej i övrigt, även om det blev jobbigt i slutet. Lite sugande på stigarna då tjälen återigen släppt från marken.
Under nerjoggen stramade lite mer i baksidan av låret. Märktes tydligt på klockans balansmätning, 52,3-47,7
Stiglöpning, 8,5km, 5.16-tempo, 173 kadens, MP 140
Körde även 10km på cykel efteråt. Kändes allt bättre efterhand. Tid 20:33. MP 105.

Onsdagen 22 februari. Har känts okej under dagen. På kvällen körde jag ett gympass.
Inledde med CT, nivå 16, 20 minuter, MP 108. Kändes bra i benen.
Därefter bålövningar samt lite utfallssteg och höftlyft.
Avslutade med cykel, segt i början sedan allt bättre känsla och kadens, 10km, tid 19:35. MP 112.

Torsdagen 23 februari. Har känts okej under dagen i fötter och lår, på kvällen blev det ett distanspass i västra Alvesta. Är inne i en period då jag kör passen helt utan plan, inte så bra på sikt, ska försöka bli lite mer strukturerad framöver.
Var osäker på hur det skulle kännas i lår och fötter. Första 2-3 km kände jag inget i låret, bara väldigt svagt i vristen. Blev lite högre tempo än vanligt, lite snabbare än tänkt,  märker nu att jag är väldigt ovan vid att köra högre farter just nu. Får inte upp kadensen när jag höjer farten, blir bara steget som förlängs. Bytte från Boston 3 till Boston 6, efter 5km, Sista 4-5km kändes låret en aning, men bara svagt. Är trots allt nöjd med dagens pass.
Trots att låret kändes bättre än på länge visade klockan samma höga obalans som den gjort sista veckorna.
Distans V:a Alvesta, 8,73km, 4:19-temo, 142 MP, 170 kadens. Recovery 19 timmar.

Fredagen 24 februari. Blev ett tidigt pass på morronen idag, lite ont om tid senare idag. Körde på min brukscykel, 10km på cykelvägarna i Alvesta, kändes lite segt utan mat i magen.
Brukscykeln, 10km, 20,9km/h, MP 107.
Det verkar som om dessa tidiga morronpass boostar kroppen rejält, kändes tydligt idag. Var väldigt pigg på förmiddagen, eller om det beror på att det är fredag, inte lätt att svara på, eventuellt att jag testar liknande pass framöver på en av de andra vardagarna. Det har varit ett underbart väder idag, solsken från en klarblå himmel.

Lördagen 25 februari. Blev ett rätt slitigt pass idag, kändes bättre inför och trodde benen skulle vara piggare än vad dom var. Fick massage i går eftermiddag, fokus på skuldran denna gången, men även låren fick lite massage, hon tycker att låret är i bättre skick nu, det är en sena som fortfarande är spänd, kanske den jag känner av också?
Innan dagens pass kände jag lite stumhet i lår och vrist, men inte ont.
Hade ingen direkt tanke med dagens pass, det blev ett progressivt pass till slut. Det kändes tungt redan från början, benen kändes som stolpar. Första km i 4:50-tempo, därefter sakta stegrande fart allteftersom kroppen mjuknade, sista 5km i 4:20-tempo, pulsen upp på tröskelnivå. Det märks att jag är en bra bit i från formen som fanns för ett år sedan. Vädret var i vilket fall som helst helt fantastiskt.
Låret kändes bara svagt molande under hela passet. Som det gjort den senaste tiden, blev lite trött i vaderna i slutet på dagens pass.
Distans Växjö, 11,81km, 4:30-tempo. 144 MP, 170 kadens Recovery 26 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar