lördag 18 februari 2017

3 pass med löpning, fortfarande inte helt återställd i låret.

Det har funkat att springa 3 pass denna veckan, 6+6+9 km långa pass, helt på känsla, farten har hamnat runt 4.30 och ansträngningen har varit runt 13-14 på Borg-skalan. Tyvärr har låret känts av, fast bara svagt molande under hela passen, det har varken blivit bättre eller sämre under rundorna, medan vristen inte har gjorts sig påmind på samma sätt som innan.
Mellan passen har det känts bättre än innan det 9 dagar långa löpuppehållet.
Fortsätter ett tag till med dessa mellanmjölkspass och hoppas på det bästa. Annars har det känts helt okej i kroppen under veckan.

Söndagen 12 februari. Det har känts bra i vristen och bara väldigt svagt i låret efter gårdagens korta löpbandspass.
I kväll blev det ett lugnt gym-pass, inledde med CT, 20 min, nivå 16. 111 i MP. Kändes bra i benen.
Därefter bål och benträning, kände tyvärr av baksidan av högerlåret i lårcurlen. Körde på 50+80 kg på curlövningarna, i vadpressen hade jag 80kg.
Avslutade med cykel, 10km, tid 19:28, Mp 112. Kändes bra i benen.

Måndagen 13 februari. Var sugen på att prova springa utomhus, men det räckte att tänka tanken för att låret skulle börja ge sig till känna, bara svagt men ändå.
Blev ett gympass på kvällen, kände mig rätt pigg i kroppen. Inledde med rodd, som vanligt rätt lugnt första halvan, sedan ökade jag lite hela vägen, sista 7-8 minuterna var jag över 200 i watt. Blev 5km på knappa 21 minuter, Mp 135. 190 i medelwatt. Kände av låret svagt första halvan, sedan när man tar i lite mer så försvinner alla sådan små-känningar.
Därefter överkroppsträning, kunde bara köra på halva vikterna av normala på bröstövningarna, har fortfarande ont i höger skuldra. Annars okej känsla.
Avslutade med cykel, segt i börja och hade svårt att få upp någon kadens de första 7-8 minuterna, sedan släppte det. Blev 10km på 19:37, MP:117. Kändes bra i benen sista halvan.

Tisdagen 14 februari. Har känts okej i låret idag, idag  var det dags för den första utomhusrundan på nästan 2 veckor. Vackert vårväder, runt 8 grader och solsken. Kände mig rätt pigg i kroppen. Hade tänkt mig runt 5-6km i flack terräng, eftersom det finns snö och is uppe vid Spånen fick det bli på gator och cykelvägar i Alvesta. Tyvärr så molade det i låret redan efter 100meter. Fortsatte hela rundan men blev varken bättre eller sämre, något lindrigare nerför jämfört med uppför. Lite tråkigt, foten kändes dock bra, men den brukar ge sig till känna efter ett par dagar. Lite frustrerande, får ta dag för dag nu framöver. Annars hyfsat lätt och fin känsla i kroppen.
Distans V:a Alvesta, 6,12km, 4:29-tempo, MP:139. Kadens 167.
 15 timmars återhämtning.
Körde på med CT efteråt. 30 minuter totalt. 5min, Nivå 16, 15min/n20. 10min/n22. MP:139 Kändes bra i kroppen.
Avslutade med 10 km spinning. nivå 12, tid 18:51, MP137. Kändes också bra.
Kände mig pigg och hyfsat stark idag, lite tråkigt att inte kunna få ut det i löpningen.

Onsdagen 15 februari. Blev ett lugnt gympass, kände mig lite sliten i benen efter den rätt tuffa gårdagen.
Inledde med cykel, 10km, nivå 12, 20:11. MP:100.
Därefter bål och lite utfallssteg samt höftlyft, utan vikter.
Avslutade med cykel, 10km, nivå 12, tid 19:51, MP:104.
Lite segt i samtliga övningar men är ändå nöjd med detta lite lugnare pass.

Torsdagen 16 februari. Har känts bra i foten idag, men lite molande i baksidan av högerlåret. Blev ändå löpning, lite segare känsla i benen idag, men låret kändes bara svagt molande under löpningen men mera efteråt i CT och cykel. Körde lite drygt 6km. Tycker inte riktigt om Boston 6-skorna, särskilt när det är lite fuktigt ute, det är som om dom suger åt sig vatten och dom känns tunga och svampiga. Eller om det beror på den lite sämre löpformen?
6,21km, 4:26-tempo. MP139, 170 kadens. Återhämtning 17 timmar. Inte så bra balans mellan fötterna idag
Därefter körde jag CT, nivå 16, 20 min, 119MP.
Avslutade med 5km cykel, nivå 12, 104 i MP, tid 10:35. Kände som sagt var av låret i de 2 sista passen, som annars var lugna.

Fredagen 17 februari. Har känts bättre än väntat i fot och lår under dagen, däremot har jag känt mig lite sliten och trött. Blev ett lugnt gympass på eftermiddagen.
Inledde med CT, nivå 16, 20 minuter, MP.108. Kändes okej.
Därefter lite utfallssteg och höftlyft. Lite sliten och slö i övningarna, särskilt utfallsstegen.

Lördagen 18 februari. Kändes bra i foten på morronen och bara svagt i låret. Blev ett löppass idag. Tunga ben idag under rundan, kanske någon Erdinger för mycket igår, har sovit väldigt bra annars. Kände av låret lite lätt molande hela rundan men det var konstant. Foten kändes bra, klockans balans tycker att jag har rätt dålig balans, blev 51,8/48,2. Precis i underkant för att det blir röda siffror. Men känslan var inte så dålig. Körde helt på känsla idag, kollade aldrig på klockan under dagens löpning. Men som sagt det var tyngre idag, jämfört med i tisdags och torsdags.
Distans Växjö, 9,19km, 4:30-tempo. MP:145, 171 i kadens. Recovery 24 timmar.
Därefter 15km på spinningcykel, kändes inget i låret under det passet, 125 i Medelpuls, märks tydligt att löpningen driver upp pulsen på efterkommande pass. Tid, 29:36.
Känner svagt molande nu i låret någon timme efter passen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar