lördag 7 januari 2017

Stiglöpning på schemat. 4 pass senaste veckan.

Nytt år och nya förhoppningar, har känt att jag senaste tiden inte kan läka ut problemen med baksidan högerlår och vristen med lugn löpning varannan dag på asfalt. Vill gärna undvika att ta ett uppehåll igen med löpningen. Så därför kommer jag framöver att springa på stig då det är möjligt, det som kan förändra det är om det blir mörkt på kvällarna eller om det kommer falla för mycket snö.

Denna veckan har det blivit 4 pass, med allt bättre känsla för varje pass, springer lugnt och har en medelpuls på runt 135-140 slag. Det får inte bli för ansträngande på dessa trixiga stigar. Kommer pulsen upp runt 155-160 så blir det svårt att koncentrera sig 100% på underlaget, och så snubblar man på en rot eller sten.

Jag tror att detta är bra för mina muskler i fötter och ben, det tvingar mig till ett kortare steg och bygger upp en bättre tålighet för distans på asfalt också, då jag nu använder hela kroppen på ett annat sätt jämfört med vanlig löpning på väg. Innan har jag haft stiglöpning som avlastning från vanlig löpning men framöver ska jag försöka att bara kör stig.

Nyårsdagen. Körde ett stiglöpningspass på förmiddagen. Hoppas att det ska hjälpa till att få tillbaka lite bättre känsla i högerbenet.
Hade Boston 5-skorna, kändes okej. Kände av låret och foten lite svagt, inför passet kändes det stumt i foten. Som det gjort den senaste tiden, 2 dagar efter senaste löpningen.
Kommer ta ett tag innan jag vänjer mig vid stiglöpning igen. Hoppas att snön håller sig borta, kommer den så blir det svårt att köra på dessa stigar.


Stiglöpning, 6,18km, 5.53-tempo, MP134, kadens 174. (15 timmar recovery.)
Körde 10 km på spinningcykel på dryga 20 minuter efter detta pass, MP 108.
På kvällen blev det först CT, nivå 16 i 20 minuter, MP 114. Segt inledningsvis sedan släppte det.
Därefter cirka 25 minuters benträning. Körde med 50 respektive 80 kg på lårcurlen, avslutade med några upphopp på plint, kändes sådär. Har tappat mycket spänst. Hoppas kunna förbättra det en del framöver.

Måndagen 2 Januari. En arbetsfri måndag, skönt. Hade lite svårt att somna igår. Kände mig lite sliten i kroppen och avstod träning på förmiddagen, lite välbehövlig städning i stället.
Lite promenad på eftermiddagen med dottern uppe vid Spånen.
På kvällen ett rätt lugnt gympass, tog cykeln dit för ovanlighetens skull, har varit väldigt lat och bekväm de senaste 2 månaderna, bara kört bil dit. Men inte bara lathet utan också för att spara lite tid. Nu när man är ledig är tiden inte lika knapp längre och det är skönt att kunna ta det lite lugnare med allt.
Inledde med roddmaskin, 5km, 175 i medelwatt, tid, 21:22. MP:129. Kändes bra i foten, kände av låret, fast bara svagt.
Därefter bål och överkroppsträning, kändes okej.
Avslutade med cykel, nivå 12, 10km, tid 19.38. MP: 109. Kändes bra i benen.

Tisdagen 3 Januari. Körde ungefär samma pass som i söndags. Kändes lite stumt i vristen inför, inget i låret. Kände av lår och vrist, bitvis, mest i slutet nät tröttheten kom. Annars okej känsla i kroppen, kände mig hyfsat pigg, lite segt första 20 minuterna, för nära inpå mat. Kändes bäst mellan 30-40 minuter.
Stiglöpning Spånen, 9,2km, 5:44-Tempo, MP 137. Max:150. Kadens 174. (17 timmar recovery.)
Körde cykel efter detta passet på gymmet, 5km, tid: 10:53. MP:97. Max 105. Kändes okej i benen.
På kvällen blev det ett kort gympass, hade tänkt mig cykel och benträning först men körde bara cykel.
Kände av låret lite men fot/vrist bra. 10km, Tid 19:54. 107 MP.

Onsdagen 4 Januari. Blev kvällspass på gymmet, inledde med CT, nivå 16. 20 min. 111 i MP. Kändes bra i ben och fötter.
Därefter bål och överkroppsstyrka, har fått lite ont i högeraxeln igen så kunde inte köra alla överkroppsövningarna. Annars okej känsla.
Avslutade med Cykel. Nivå 12, 10km, tid: 19:17. MP: 117. Kändes bra i benen.

Torsdagen 5 Januari. Blev åter ett stiglöpningspass. Kändes bättre än förra gången, segt i början och lite stum i vristen, men tror det beror lite på skorna jag hade idag. Kände bara av låret svagt.
Hade Nike Lunartempo 2. Lätta skor men lite för stumma och höga i vristen för att vara optimala för mina fötter när man ska springa stiglöpning. Är 8mm dropp, men ändå kändes det som jag sprang med hällandning.
Stiglöpning Spånen, 10.27km, 5:23-tempo, 138 MP, Kadens, 175 (19 timmar recovery.)

Ska prova Salming Distance nästa gång, dessa har funkat bra innan på stig. Adidas Boston 5 funkade också okej de 2 första gångerna nu denna vintern, men även dessa lite stela på stig.
De som varit bäst innan var Merrell-skorna, 0mm dropp, men vågar inte använda dessa nu när jag inte är fullt återställd i lår och vrist. Annars är dom hittills överlägsna alla andra skor jag prövat på stigar.
Är ändå nöjd med dagens pass, börjar komma in i stiglöpningen bättre nu. Men man kan inte driva på för hårt och få riktigt hög puls, då kommer lätt snedstegen och det är lätt att trampa snett eller snubbla på någon rot.
Tycker om att springa på stig, man får bara tänka bort tempot och istället gå på känsla och puls. Samt att försöka hitta en bra rytm. Bitvis kom jag in i fin rytm idag.
Körde 5km spinningcykel efter, 106 i MP. Tid:10:20. Kändes bra i benen.

Fredagen 6 Januari. Blev ett cykelpass i Ronneby Brunns gym, inte de bästa cyklarna, men tillräckligt bra att cykla i 20 minuter i alla fall. Medelpuls: 106. Maxpuls 118. Lite segt första 10 minuterna sedan lite bättre känsla. Kändes bra i foten. Låret kändes bra under cyklingen. Men hade problem i bilen på vägen mellan Växjö och Ronneby. Lite drygt en timme i bilen i går, då kändes det inte så bra.
Inte så stora problem på vägen hem idag.

Lördagen 7 Januari. Stiglöpning igen, denna gång i tilltagande snöfall, lite svårt att se rötter och småstenar, inte säkert att det funkar att springa här nästa vecka, dessutom kommer det hinna bli mörkt ett par veckor till efter jobbet. Får se hur jag ska göra. Kan bli lite riskabelt att springa med pannlampa om det samtidigt ligger snö över stigen. Det kändes svagt i baksidan av högerlåret under hela passet, vristen är bättre och det kändes bara lite stumt sista 2-3km.
Annars var det väldigt bra känsla i kroppen, kände mig pigg under hela passet blev inte trött i benen i slutet heller som jag brukar bli vid stiglöpning.
Möjligt att det rätt moderata tempot bidrar, har en rätt jämn pulskurva under hela passet. I dag blev det dessutom cirka 1km på grusväg, vilket drog upp tempot jämfört med föregående pass.
Detta var 4:e passet på stig i rad, nu börjar fötter och ben bli mer vana och det känns allt bättre. Får se hur mycket det påverkar asfaltslöpningen framöver.
Stiglöpning Spånen, 11,41km, 5:18-tempo. 138MP Kadens, 173.  (18 timmar recovery.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar