lördag 21 januari 2017

Massage och Naprapatbesök, 2 pass med löpning.

En annorlunda och lite oväntad vecka. Jag hade sedan en månad bokat in massage till 16/1. Senaste besöket var i början på december förra året.
Jag hann inte mer än lägga mig ner för än hon konstaterade att jag åter var sned i bäckenet, vänsterbenet 1-2cm längre i förhållande till det högra. Det lite märkliga är att jag inte märkt något själv, kan inte koppla ihop det till någon speciell händelse heller.
Det enda är att jag halkade omkull förra torsdagen, möjligt att det hände något då?
Fick tid till Naprapat redan på onsdagen, han var duktigt och fixade till felet snabbt. Jag har inte haft lika mycket besvär efteråt som efter förra gången, hösten 2015.
Men tog det ändå lugnt med träningen fram till i dag då jag åter körde löpning, ett helt nytt pass för min del, stig + motionsspårslöpning. en varv på 1100 meter varav 700 meter är på stig. det blir väldigt annorlunda men jag tror det är bra för mig för att bygga upp lite mer styrka i min löpning, ändå inte helt "glömma" bort den vanliga löpningen. Det svår är att hålla upp tempot i den vanliga löpningen under ett sådant här pass. Men ändå bra känsla idag, bara svaga känningar av högerlåret, i slutet blev jag trött och stum, men på ett bra sätt i båda benen.
Bara hoppas att snön håller sig borta framöver, snart ljusnar det allt mer under kvällarna också så att det går att köra på stig även i veckorna.

Söndagen 15 Januari. Blev ett gympass på kvällen. Inledde med Ct, nivå 16, 20 min, MP:110.
Därefter 30 minuter bål och överkroppstyrka. Fortfarande ont i höger skuldra, kunde inte utföra alla övningar.
Därefter, 20km på Spinningcykel, nivå 12, MP:108. Tid: 39:27.

Måndagen 16 Januari. Var på massage idag, massören upptäckte att jag var sned i bäckenet igen. Måste ha hänt under senaste månaden, för förra gången sa hon inget, jag har inte märkt något själv. Däremot ramlade jag omkull på asfalten i torsdags, kanske hände det något då?
Senare på kvällen blev det ett lugnt spinningcykelpass. 21 minuter på nivå 12. MP.98. Kändes okej i benen.

Tisdagen 17 Januari. Körde ett löpbandspass på kvällen, var lite mör i högerlåret efter gårdagens massage. Efter uppvärmning blev det 10 km på bandet. Stramade svagt i baksidan av högerlåret hela passet, annars pigg känsla i övrigt. Klockan stämde inte riktigt, men något bättre än förra gången, hade 2:a bandet idag.
Löpband, 10km, 13,5km/h, 0,5% lutning, MP:138. Kadens 174. 19h recovery.
Körde lite bålövningar efteråt, var lite stel och stum i båda benen efter löpningen.

Onsdagen 18 Januari. Blev ett väldigt tidigt cykelpass på morronen, färdig innan klockan 6. Körde på nivå 12, Tid: 21,18. MP:101. Hyfsad känsla med tanke på den tidiga timmen. Körde så här idag eftersom jag hade Naprapatbesök på förmiddagen. Samma Naprapat som förra gången för nästan 1,5 år sedan, 21/9 2015. Samma problem egentligen, bäckenet som är lite ur läge vilket gör att vänsterbenet når marken 1,5cm tidigare än högerbenet.
Inför förra besöket hade jag ingen aning om hur länge det varit så. Kanske något som är medfött eller som är 10-20 år gammalt? Det får man aldrig veta, men i vilket fall som helst så gjorde det att jag vred högersidan av kroppen lite bakåt så att jag framförde mig själv med vänster sida före höger. Det var min flickvän som påpekade detta efter något halvår efter att vi blev tillsammans.
Vi har varit ihop i snart 4,5år. Men jag gjorde inget större reflektíon över det då utan gick omkring med detta i mer än 2 år till.
Efter mer än 10 års lindriga ländryggsproblem som blev allt värre sommaren 2015gick jag till sjukgymnast, men han såg inte att jag var sned utan gav mig övningar. Efter 3 resultatlösa månader så provade jag massör och hon såg direkt att jag var sned i bäckenet. Hon skickade mig till Naprapat och han fixade till det felet.
Väldigt sakta, 2-3 månader efteråt, så blev ryggen bättre och ännu bättre när jag i december 2015 åter började springa. Men i januari 2016 fick jag problem med högerlåret, kanske som en effekt av att jag nu var mer balanserad i benen och då var inte högerbenet redo för den ökade belastningen.
Sista månaden har min flickvän åter påpekat att jag går lite snett, men jag har inte märkt någon skillnad själv, eller någon specifik tidpunkt då bäckenet åter kommit ur läge.
Han fixade till mig idag och nu på kvällen är jag lite öm och stum, precis som förra gången, skillnaden då var att jag hade ett löpningsuppehåll då. Så då var det ändå alternativträning till 100%. Nu är jag inne i löpperiod och han rekommenderade några dagars lugnare träning utan hopp och kraftiga vridningar av överkropp i sidled.

Torsdagen 19 Januari. Har känts bättre än väntat i ryggen efter naprapatbesöket igår. Lite stum i ländryggen bitvis men inte ont. Har ändå varit försiktig under dagen.
På kvällen blev det ett lugnt gympass för att få lite blodflöde genom musklerna.
Började med Ct, nivå 16 i 20 minuter, men med lägre kadens än vanligt. Kändes okej, lite stumt bitvis. MP: 101.
Därefter lätta bröstövningar på runt 60% av normala vikter, kändes bra.
Avslutade med spinningcykel, nivå 12, Tid 23:04, MP 89. Kadens runt 80. Kändes lite stumt i ländryggen i början men släppte efter 5-10 minuter.

Fredagen 20 Januari. Fortfarande lite stel i ländryggen, men det känns sakta men säkert allt bättre. Är sugen på att testa att springa men tänkte prova först i morron.
I dag blev det åter ett gympass.
Inledde med Ct, nivå 16. Normal kadens idag, 20 mninuter, MP:111. Kändes lite stumt i början sedan allt bättre känsla i ryggen.
Därefter lugn benträning, cirka 60% av normal belastning.
Avslutade med 10km på spinningcykel, Tid: 20.53, 104bpm, 90 kadens, kändes bra i ben och rygg.

Lördagen 21 Januari. Blev löpning idag, kändes skönt att vara igång igen efter 4 dagars uppehåll. Var lite osäker på statusen både på mig själv och terrängen idag. Men underlaget var helt okej, motionsspåret var i princip helt isfritt. Stigarna också men där hade det istället frusit på lite under natten så det var lite frosthalka bitvis, särskilt på stenarna.
Körde ett för mig nytt pass, som jag hoppas ska hjälpa mig bli en bättre löpare på sikt. Körde 10 varv på en slinga om 1100 meter varav de första 700 meterna är stig och de avslutande 400 meterna är på motionsspår med grusunderlag. Det blir helt olika sorters löpning, det svåra är att växla över från stig till "vanlig" löpning. Svårt att få upp tempot, Idag blev det 4.45-tempo i snitt under den vanliga löpningen men det kändes som runt 4.20-tempo, stiglöpningsdelen går i 6-tempo.
Foten kändes bra, däremot så stramade det svagt i bak/yttersida av högerlåret under rundan. Men väldigt skön känsla bitvis, de 2 sista km blev jag stum och trött i båda benen men på ett bra sätt.
Sitg + motionsspårslöpning, 11km, 5.33-tempo, MP140, Kadens 174





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar