lördag 14 januari 2017

4 pass löpning, bättre känsla i slutet av veckan.

Det blev 4 pass denna veckan, även om det kändes lite mörkt i början av veckan, under tisdagens pass som jag tänkt springa på stig, men det var omöjligt, med is och mörker i skogen.
Kände då av foten och låret mer än jag gjort under förgående stiglöpning. Men så under torsdagens löpbandspass var det betydligt bättre känsla.
 Även dagens pass runt Växjösjön kändes okej, även om det var med tunga ben idag, så var det på ett bra sätt, lite lätt träningsvärk från torsdagspasset. Visst kände jag av låret en aning men bara väldigt svagt.
Hade gärna kört på med ett par veckors stiglöpning till men då underlaget inte tillåter så får man anpassa sig till rådande omständigheter.
Inga Erdinger från måndag till torsdag denna veckan, funkade bra utan.

Söndagen 8 januari. På förmiddagen blev det ett lugnt pass med D på Virdavallen. Kändes lite stumt, gårdagen satt kvar en del i benen, troligtvis.
Distans 4km, 6:16-tempo. 106 i MP, 166 kadens.
På kvällen körde jag ett gympass. Inledde med CT, nivå 16 i 20 minuter, kändes bra i ben och fötter, MP:110.
Därefter, överkroppsövningar, Är inte bra i baksidan av högerskuldran, har problem i vissa bröstövningar men konstigt nog inte i ryggövningarna.
Avslutade med Spinningcykel, nivå 12. Tid, 19:37, MP:105. Kändes bra i benen.

Måndagen 9 Januari, första jobbdagen för i år. På kvällen ett gympass. Inledde med rodd, 5km, 21minuter, 182 i medelwatt, 126 i MP. Ökade lite i slutet, kände av högerlåret svagt sista 5 min.
Därefter 35 minuters bål och benträning, kändes okej.
Avslutade med Spinningcykel, 10km, nivå 12. Tid:19.31. MP 126. Kändes bra i benen.

Tisdagen 10 Januari, blev löpning efter mycket velande under dagen, vristen som spökar. Hade tänkt mig stiglöpning på kvällen, hade pannlampa med mig för första gången. Det blev bara 1km på stig, svårt att se i halvdunkel, samt isigt och småhalkigt på stigen, därefter 1km på blankisig grusväg innan jag kom upp på asfalt. Där blev det 8 planlösa km. Sprang runt ett villakvarter som var hyfsat flackt, runt 1km/varv. Fick uppmuntrande ord av en kvinna som själv springer, sa att det såg bra ut. Höll 4.20-tempo då.
Men det kändes inte så bra i vristen, stumt och stelt, däremot var baksidan av låret bra.
Under Asfaltsdelen blev det 8km i 4.20-tempo, medelpuls på 148. Bitvis bra känsla i benen, men mest negativa tankar om foten och om jag inte snart måste ta ett längre uppehåll?
Det kommer dessutom vara helt omöjligt att springa på stig eller elljusspår den närmaste tiden då det väntas snöfall i morron, med efterföljande minusgrader.
Missmodet tar allt större plats, hade hoppats kunna springa mig igenom detta men efter ett år med mer eller mindre besvär med högerbenet så är det nog dags att ta sig en rejäl funderare på löpningen framöver.
Stig+Asfaltslöpning, 11,05km, 4:45-tempo. 141MP. 25 timmars recovery.

Onsdagen 11 Januari. Blev ett gympass på kvällen.
Inledde med CT, nivå 16, MP 108. Kändes bra i ben och fötter.
Därefter bål och överkroppsträning, lite segt idag, är fortfarande inte helt bra i höger skuldra.
Avslutade med spinningcykel, segt första 5 min, sedan allt bättre känsla och kadens. 10km, Tid 19:13
MP:117.

Torsdagen 12 Januari. Slaskigt och blött ute, stiglöpning uteslutet i halkan och mörkret. Det blev löpband. 12km, 14km/h. 4:17 tempo, klockan mätte inte så bra idag. 4:25 tempo totalt enligt klockan. Men i början mätte den 4.03-tempo, sedan sjönk det allt mer efterhand. Kadensen sjönk också något under passet. Troligtvis går klockan mycket på kadensen och historiken.
Jag har 7-8 steg mer/minut på band jämfört med utelöpning. Eftersom jag hittills sprungit väldigt få pass på band så tar det kanske ett tag innan den hittar rätt. På nerjoggen stämde den perfekt.
1km i 6.00 tempo. Klockan visade 6.01 tempo.
Bättre känsla än väntat, har känt av vristen lite under dagen men under löpning inget idag. Däremot molade det en aning i baksidan av högerlåret. Blev trött i slutet och är rätt stum i benen några timmar efter passet.
Löpband, 12 km, 14km/h. 0,5% lutning, MP150. Kadens 176 26 timmars recovery.

Fredagen 13 Januari. Blev ett lugnt pass på gymmet på kvällen. Körde Spinningcykel, nivå 12, Tid 20:22, 100 i medelpuls, sega ben första 10 minuterna, märktes att det lite tuffare löpbandspasset satt i benen. Sedan lite bättre sista 10 minuterna. Har känts bra i fötter och lår under dagen.

Lördagen 14 Januari. Snö och is även i Växjö, mer än i Alvesta, stiglöpning uteslutet även idag. Lite osäker på hur lår och fot skulle reagera på asfaltsdistans, men det funkade okej idag. Foten lite stum inför passet men under löpningen kände jag inget. Kände dock av låret, men bara svag och tror även att jag kände av lite från att jag ramlade i torsdags.
Benen fortfarande rätt stumma av löpbandspasset i torsdags och under den lite lugnare km i slutet så kände jag träningsvärk i framsidan på båda låren. Det var längesedan jag fick träningsvärk av löpningen, mest varit värk från småskador sista halvåret. Tror att förra veckans stiglöpning, stärkt upp benen lite, synd att det inte kommer funka med stiglöpning på ett tag, för mycket is och mörker på kvällarna ett par veckor till. Ökade farten 2,5km i slutet. Bara för att få sträcka ut lite, det blev genast väldigt jobbigt, lite svag motvind men ändå. Jag är långt från toppformen.
Fast jag är ändå nöjd med dagens pass, betydligt bättre känsla i benen än förväntat.
Progressiv distans Växjösjön. 15,4km, 4:28-tempo, MP:145. Kadens 170 28 timmars recovery

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar