lördag 3 december 2016

4 löppass, varav 2 med tung känsla.

Har varit ännu en tung vecka vad gäller löpningen, bara tisdagspassen som känns bra. Resten är med trött och lite kraftlös känsla. Det är åter högerbenet som ställer till det. Mellan passen känns det bra men när jag kört på några km kommer molandet och det sätter ner humöret och jag tappar energi och lust. Lördagens pass började och slutade okej, men i mitten kändes det inte så bra. Släppte på kadensfokusen efter 5k och efter 15km ungefär var jag inne i min gamla kadens. Då blev det lite bättre i lår och vrist.
Men kan i alla fall springa så får ändå vara nöjd med det för tillfället, får testa lite olika varianter framöver för att bryta det här läget. Har lite funderingar på att köra lördagspassen helt på känsla och veckopassen på band med kadensfokus, bara för att bryta lite mönster.

Söndagen 27 november. Gårdagen var inget vidare träningsmässigt, efter gårdagens slitsamma löpning tog jag för ovanlighetens skull ett varmt bad hos D. Cirka 15 minuter i riktigt varmt vatten. Det och massage senare på kvällen av D gjorde att denna söndag blev förhållandevis bra.
Fick även massage idag, verkar som att det onda i vristen kommer från utsida/framsida högervad. Är en punkt som ömmar 5-10 cm under knäet.
Sedan blev det lugn löpning med D.
Kadensdistans, 175, 4,3km, 5:18 tempo. MP:114.
På kvällen efter ännu ett avsnitt av Macahan tillsammans med dottern blev det ett gympass. Kände mig väldigt pigg i benen i kväll. Glömde pulsbandet hemma.
Började med 20 minuter på CT, nivå 16, runt 115 i MP.
Därefter Bål och Benträning, 35 minuter.
Avslutade med 10km på spinningcykel, runt 120 i MP. 19 minuter.
Hela passet kändes bra, väldigt pigga ben i cyklingen.

Måndagen 28 november. Blev ett gympass efter jobbet, inledde med roddmaskin, det var sedan 24 oktober jag körde ett likadant gympass, ingen roddmaskin sedan dess. 188 i medelwatt idag, förra gången, runt 178 i medelwatt, 126 i medelpuls. Idag blev det 188 i medelwatt, 129 i medelpuls, 5km på ungefär 21 minuter.
Kändes bra i benen, blev inte så trött som väntat. Kände knappt av högerlåret någonting, det har jag nästan alltid gjort innan när jag kört roddmaskin.
Därefter överkroppsträning i dryga 20 minuter, kändes okej.
Avslutade med cykel, var lite segt första 5 minuterna, sedan bra känsla, 10km, 19.40 i tid, 110 i MP.

Tisdagen 29 november. Blev ett löppass utan farthöjningar idag, för att få till en "återhämtningsvecka", körde dock på med ungefär samma distans, gick på känsla idag, andningen fick bestämma, blev aldrig riktigt jobbigt idag, hade lite fördel av vinden då jag hade mer skydd när jag var i motvindspartierna. Kände bara av låret sista 3km, annars lätt och bra känsla i kroppen, som det brukar vara på tisdagar.
Hade mina gamla Adidas Boston 3. Det är väldigt sköna skor trots att jag troligtvis sprungit en bra bit över 100 mil med dom. Synd att dessa inte längre tillverkas. Mörkret ute är inte så kul i kombination med lätt regn i slutet gjorde det näst intill olidligt när man fick möte av bil. Sprang bara på asfalt inne i Alvesta idag, flack och fin terräng i övrigt. 18 timmars återhämtning enligt klockan.
Kadensdistans, 175. 12,4km, 4.28-tempo. MP:138

Onsdagen 30 november. Gymmet på kvällen, inledde med 20 minuter CT, nivå 16, 111 i MP. Kändes bra i benen.
Därefter bål och benövningar, körde lite kortare benpass än normalt. Hade 60 respektive 90kg på lårcurlövningarna, 3*10 rep. Kändes bra i benen.
Avslutade med Spinningcykel, drygt 19 minuter, 10km, 105 i kadens, MP 117. Kändes bra i benen.

Torsdagen 1 december. Blev samma pass som i tisdags, men med tyngre känsla, kände stelhet i vristen och ett svagt stramande i baksidan av högerlåret. Lite lätt regn gjorde att skorna och kläderna kändes allt tyngre under rundan.  I bland är passen inte alls bekväma, detta pass var ett sådant, lite lägre fart än i tisdags men med 5 slag högre medelpuls och med mer känningar i fötter och lår.
 Fick springa utan glasögon sista 3km då de immade igen. Då ska man veta att jag endast ser översta raden på syntavlan, det bidrog till att sänka humöret ytterligare något snäpp.
 Är inne i en tung period nu. Tycker ändå att jag kör hyfsat lugn alternativ träning mellan löppassen men tydligen återhämtar jag mig inte tillräckligt.
Novembermörkret gör sitt också. Känner mig sällan utsövd när klockan ringer 05.20 på morronen, ändå har jag sovit bra, när jag väl sover, sista 2 veckorna. Bara att försöka ta sig igenom den här perioden och inte göra några dramatiska förändringar.
Torsdagar är av tradition tyngre, rent träningsmässigt. Slutet på veckan och med lite sömnskuld efter en arbetsvecka. Juli/Augusti är den bästa träningsperioden för mig. Då kan jag absorbera träningen bättre,  inte så konstigt då man sover någon timma mer i genomsnitt under semestertiden. 21 timmars återhämtning enligt klockan.
Kadensdistans, 175. 13,2km, 143 MP, 4:30-tempo.

Fredagen 2 december. Har känts bättre än väntat i högerbenet under dagen. Vaknade innan klockan ringde men har ändå känt mig pigg under dagen.
På kvällen blev det ett rätt lugnt gympass. Inledde med 19 minuter, 10km på spinningcykel, MP 115, bra känsla i benen. Därefter 20 minuter överkroppsträning, okej känsla, insåg under det passet att jag underskridit 20 minuters daglig konditionsträning. Så jag kände mig nödgad att köra lite till.
Avslutade med 5km på spinningcykeln, 10 minuter, MP 107. Bra känsla, även om det var lite segt första 5 minuterna.

Lördagen 3 december. Kändes bra i lår och fötter inför passet, men efter 4-5km började det bli stelt i vristen, inte ont men dålig rörlighet. Efter 5-6 km började det strama i baksidan på högerlåret. Stängde av kadensvarningen efter 5k och körde helt på känsla resten av passet.
Mellan 7-12km blev det allt stelare i baksidan på högerlåret. När jag kom fram till Växjösjön stretchade jag lite och fortsatte sedan. Efter 14-15km kom jag in i mitt gamla löpsteg, med lägre frekvens och kadens runt 168 i 4:30 fart. Då släppte det lite i både vristen och baksidan på låret och det blev en bättre känsla sista biten. Fint väder om än lite småhalt på sina ställen, men så länge man inte kör någon fart så funkar det rätt okej. Skönt att åter springa dagsljus. Låret och foten bekymrar mig en del. Lite tråkigt att det inte vill släppa taget. Var ett tag sedan jag sprang utan känningar.
27 timmars återhämtning enligt klockan.
Långpass utan kadensfokus, 20km, 4:42 tempo. MP 138, kadens 170.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar