lördag 24 december 2016

God Jul. 4 distanspass i mellanregistret.

Löpningen har känts helt okej denna veckan, har kört alla pass på känsla och det har blivit runt 4:30-tempo på 3 av dessa. Det verkar vara min utgångsfart om jag ska gå helt på känsla och det ska bli sådär lagom jobbigt.
Har haft en förkylningsblåsa i munnen sedan i måndags men har inte känt mig förkyld, även om det känts lite sådär under vissa dagar och stunder. Har varit en del lite sega pass, särskilt i inledningen av dom. Högerlåret har känts allt bättre om än inte perfekt. Men så länge som jag undviker alltför branta backar och för höga farter så funkar det okej. Var skönt att åter springa i dagsljus idag, hoppas det bli lite mer sådan löpning de närmaste veckorna när det blir lite längre julledighet.

Söndagen 18 december. Det har känts bättre än väntat i vrist och lår under dagen. Körde ett kort och lugnt löppass tillsammans med D på Virdavallens banor. Kändes helt okej.
Distans med D. 4km, 5:31-tempo, MP:109. 170 kadens.

På kvällen blev det ett gympass. Började med Spinningcykel, nivå 12, 10km, 19:30, 110 i medelpuls. Kändes bra i benen. Kände inget i låret eller vristen under cyklingen.
Därefter bål och benträning, kändes bra i båda, körde 10-15kg lägre vikter än ordinarie vikter i benövningarna. Kändes bara lite svagt i högerlåret.

Måndagen 19 december. Har varit lite seg under dagen, trodde det skulle följa med under dagens träning, men när jag väl satte mig vid roddmaskinen så var benen förvånansvärt pigga. Rätt lugnt första 5 minuterna sedan var det mer eller mindre max. Kände av låret en del sista 10 minuterna. Annars bra känsla i kroppen. 5km, 210 i medelwatt, MP:145. Maxpuls:172. Tid:19:54.
Därefter överkroppsträning, kändes okej, lite trött i ryggövningarna, inte så konstigt med tanke på den lite hårdare rodden.
Avslutade med 15km Spinningcykel, nivå 12, tid:29 minuter. MP:120. Kändes okej.

Tisdagen 20 december. Blev löpning i mörkret efter jobbet, underlaget fint. Ingen is. Kändes bra i låret första 2-3km sedan började det mola en aning. Men inte alls som gångerna innan. Bitvis kändes det bra, särskilt km 7-8 som gick i 4.20 tempo. Då hittade jag ett fint flyt. Fick lite högre steg och det kändes som om någon hjälpte till genom att dra knät framåt uppåt.
Det positiva idag var att foten inte besvärade mig. Blev lite högre fart sista 2-3km i lätt medvind.
Distans, Alvesta, 11,74km, 4:27-tempo, 139MP. 168 kadens. 19 timmars återhämtning.
Efter löpningen cyklade jag 5km, 10 minuter på nivå 12. Inne på gymmet. Känns som om det sköljer ur muskler och leder på ett bra sätt.

Onsdagen 21 december. Har känts bra i foten under dagen, bara svagt i låret. Men har känt mig seg och trött under dagen. På kvällen blev det ett gympass.
Inledde med CT, nivå16, 20 minuter, MP:109. Kändes bra i benen. Och var hyfsat pigg i kroppen.
Därefter bål och ett avkortat benprogram. Segt i bålövningarna, lite bättre känsla på benövningarna, kände av högerlåret en del på baksida curl, hade 57kg på baksida och 82,5 på framsida.
Avslutade med cykel, nivå 12, 114MP, 10km, Tid 19:17. Kändes bra i benen.

Torsdagen 22 december. Har känts bra i fötter och lår under dagen, Inte så seg och trött känsla som igår. Efter jobbet blev det först en kort runda med dottern i hennes tempo, runt 6:30 tempo i 1,3km. Det fixar hon utan större problem, hon får dock lätt håll. Men idag behövde vi inte stanna.
Kom ihåg själv när jag var yngre, det var det stora problemet med att springa, dessa ständiga hållkramper som gjorde att man fick stanna.
Brukade alltid ha 2 grankottar i händerna för att lindra, när det började komma hållkänslor så kramade jag hårdare om kottarna. Det hjälpte för det mesta.

På kvällen blev det löpning, körde ett nästan identiskt pass som i tisdags. Nästan samma känsla också, inga problem med foten. Låret kändes en aning efter 3-4km, kanske något lindrigare än i tisdags men nu efteråt känns det mer. Körde kanske lite för tufft sista 2-3km för att vara optimalt för låret. Men det var ändå skönt att sträcka ut lite på steget i slutet. I övrigt kändes det bra.
Distans, 11,5km, 4:20-tempo, 142 MP, 169 kadens. 21 timmars återhämtning.

Avslutade passet med 5km på spinningcykel, drygt 10 minuter på nivå 12, MP:113, seg känsla idag efter löpningen.

Fredagen 23 december. Jobbade bara några timmar på morronen, sedan lite julfixande. På eftermiddagen blev det ett lugnt gympass. Kändes lite segt idag. Började med CT, nivå 16. 20 minuter, glömde pulsband, men runt 115 i MP.
Därefter 40 minuter styrka, körde bål och överkropp. Trots segheten kändes det inte så tungt i överkroppsövningarna.

Julafton. Sprang ett distanspass på östra sidan av Alvesta, relativt flack, bara 2  långa men flacka backar. Pulsen högre än väntat idag. Kändes i och för sig segt första 4km men sedan var det okej känsla i kroppen. Har haft en förkylningsblåsa i munnen sedan i måndags men ingen förkylning har brutit ut även om det ibland känts som om det var på väg.
Är det någon gång pulsen brukar blir hög så är det just på lördagar. Kanske blev lite för mycket av Erdinger och Fireball igår för att vara optimalt för löpning relativt tidigt på lördagsmorronen.
Balansen mellan höger och vänsterben var inte så bra idag, ändå kändes låret bara svagt idag. Hade en stor sten inklämd under vänsterskon, men tror ändå inte det är det som påverkat.
Annars var det okej känsla och det är skönt att åter springa i dagsljus igen.
Distans Ö Alvesta, 14km, 4:31-tempo, MP:147, kadens 171. 38 timmars återhämtning enligt klockan.
Avslutade med 5km spinning, på dryga 10 minuter, 119 i MP.



2 kommentarer:

  1. God fortsättning, Nisse! Det var en grej som jag hakade upp mig på i läsningen och det var första styckets "lagom jobbigt". Jag kör antingen lugnt och behagligt, vilket oftast landar mellan 5-5:20, sen ibland när jag kör fartpass kan mitt snitt hamna på kanske 4:30. Just 4:30 springer jag aldrig i 4:10-4:20 vid tröskel eller som sagt långsammare. Om jag kör joggvila upp till sex min tempo. Men "lagom jobbigt" det har jag inte. Idag ska det bli jobbigt, men nu har jag nästan vilat i två dygn bara två korta lugna pass.
    Varför det aldrig blir "lagom jobbigt"? Jag är alltid seg och stel när jag ger mig ut och så blir jag bekväm. Nu är det kallt och blåsigt och tar emot extra då går det lättare när ett fartpass är planerat.

    SvaraRadera
  2. God fortsättning Urban.
    Jo, jag menar ungefär så här. Jag har ju haft problem med lår och vrist ett längre tag nu. När allt flyter på utan störningar så kör jag också mer som du, varierar farterna.
    Men eftersom det varit lite strul hit och dit så vill jag undvika fartpass då jag märkt att det är efter dom som det blivit värre med dessa småskador.
    Försöker springa varannan dag och när jag hamnar i detta vacuum så blir tempot nästan med automatik mellan 4.30-4:40. Då kan jag ändå ta ut steget hyfsat och ansträngningen ligger på runt 140-145 i puls, 75 av min maxpuls. Då blir jag ändå trött efter 11-12km löpning. Men inte helt slut som man kan bli av ett tuffare tröskelpass eller 1km intervaller i 3:50-tempo.
    Springer jag enbart i 5:00 tempo så känns det inte som jag tränat och då känner jag mig "tvungen" att köra hårt på alternativpassen, men jag vill inte bli för bra på Crosstrainer eller cykel. Utan det är löpning som är min huvudsport.
    Men det är enligt de flesta experterna just mellanmjölkspass man verkligen ska undvika. man blir varken bättre eller sämre.
    Samtidigt vill jag ändå under fartpassuppehållet bibehålla någorlunda löpform, om och när mina besvär avklingar.
    Ja, vi får som du säger Urban, kämpa på. Vad är alternativet?

    SvaraRadera